Uppgörelsen mellan regeringen, Stockholms stad, Region Stockholm och ett par andra kommuner i regionen skrevs under på fredagsförmiddagen.
Efter månader av politiska blockeringar och segdragna förhandlingar fick regeringen tillslut som den ville – åtminstone delvis.
– Det är ett genombrott och ett mycket viktigt steg för att kunna förverkliga ringleden runt Stockholm. Östlig förbindelse är av stor betydelse för ett robust, hållbart transportsystem och ett framtida sammanlänkat och konkurrenskraftigt Stockholm och Sverige, kommenterar infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Uppgörelsen innebär att parterna i Stockholm har gått med på en avsiktsförklaring, där de lovar att göra det som krävs enligt lagen och ta fram "behövliga underlag" för Östlig förbindelse.
Detta under förutsättning att regeringen löser finansieringen för det enorma vägprojektet – en tunnel mellan Nacka och Ropsten – som enligt senaste kalkylen kostar 34 miljarder kronor i dagens penningvärde.
Pressat motparten
Därmed går också regeringen med på att skjuta till de miljarder som saknas för att bygga klart den nya tunnelbanan och att byggstarta Spårväg syd mellan Flemingsberg och Skärholmen – pengar som regeringen har hållit inne med för att pressa motparten att vika sig.
Avtalen om miljardtillskottet – och hur pengarna ska fördelas mellan parterna – skrevs också under på fredagen.
Dragkampen kring de stora trafikinvesteringarna har pågått i mer än ett år. Det rödgröna styret i både Stockholms stad och Region Stockholm har länge vägrat att gå med på regeringens krav.
MP: "Inte tagit ställning för"
Jakop Dalunde (MP), ordförande i Region Stockholms trafiknämnd, ser ändå inte avsiktförklaringen som en eftergift. Tvärtom tycker han att regionen och staden har fått regeringen att backa på två viktiga sätt.
– Regeringen försökte dels få oss att ta ställning politiskt för det här robust olönsamma vägprojektet, dels att vi skulle vara med och finanasiera det. Båda de sakerna har vi lyckats stoppa, säger Jakop Dalunde.
Jakop Dalunde (MP) ser inte avgiftsförklaringen som en eftergift.
Miljöpartiet.
Han tillägger:
– Jag vill understryka att vi inte har tagit ställning för Östlig förbindelse. Att hjälpa till med att ta fram planunderlag hade man behövt göra oavsett den här avsiktsförklaringen, så det är egentligen ingenting nytt.
Så varför har det varit en knut?
– Den frågan får ställas till regeringen, varför de var villiga att spela ett så högt spel. Vi är bara veckor från den deadline där vi varit tvungna att stoppa tunnelbanebygget, skicka hem arbetarna och börja fylla igen tunnlarna. Det har varit ett oerhört vårdslöst agerande från regeringen, den här frågan hade kunnat lösas ut för flera månader sedan, säger Jakop Dalunde.
M: "Tackar alla partier"
Moderaternas oppositionsregionråd Kristoffer Tamsons är mycket nöjd med uppgörelsen.
– En glädjens dag för alla oss som tror på tillväxt och utveckling. Efter tuffa men konstruktiva samtal är vi nu i mål med en överenskommelse som ger grönt ljus för Östlig förbindelse och säkrar såväl tunnelbanans utbyggnad som Spårväg syd. Detta är en arbetsseger och jag vill tacka alla partier som gjort det möjligt, säger Kristoffer Tamsons (M).
Avtalet innebär inget definitivt beslut om att motorledstunneln ska byggas – och finansieringen är långtifrån löst. Trafikverket har visat att det alternativ man räknat på hittills ger samhällsekonomiska förluster på 25 miljarder.
Regeringen kommer nu att tillsätta ytterligare utredningar som ska analysera flera olika alternativ – för att se om projektets lönsamhet kan förbättras.
– Nu gäller det att förhandlingen följs av handling och att bygget kommer igång. Stockholm har väntat tillräckligt länge, kommenterar Daniella Waldfogel, vd för Stockholms Handelskammare.
Nacka: Ett stort steg
I Nacka, den kommun som vinner allra mest i restid på tunnelprojektet, hälsas uppgörelsen med stor glädje.
– Östlig förbindelse och den nya tunnelbanan är avgörande för att människor ska kunna bo, arbeta och leva här i framtiden. Jag är stolt över att vi drivit på för att få till stånd den här uppgörelsen – nu tar vi ett stort steg mot ett mer sammanlänkat och välfungerande Stockholm, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka.
Även Värmdöstyret hyllar beskedet.
– Ett bra besked för Värmdö att regionen och staten nu äntligen kommit överens om hur vi går vidare med Östlig förbindelse. Vi i Värmdö har hela tiden varit tydliga med hur viktig den här utbyggnaden är. Mycket återstår och staten behöver förstås tydliggöra sin finansiering framöver men det här är ett steg i helt rätt riktning, säger Carl Kangas (S) kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.
Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd i Stockholm, talar om "en seger för Stockholm":
– Det här är vad politiskt ledarskap handlar om – att sätta stockholmarnas framtid före partipolitiska låsningar, säger han.
S: För oss inte närmare
Men Jens Sjöström (S), investeringsregionråd i Region Stockholm vill ta ner förväntningarna:
– Vi förväntar oss att regeringen följer sina egna principer om prövning av nya objekt utifrån behov och samhällsekonomisk nytta. Det här för oss inte närmare byggandet av Östlig förbindelse. Men vi är väldigt glada att vi lyckats rädda tunnelbanan och Spårväg syd, kommenterar han i sociala medier.
Stadshuset säger nej: "Det blir ingen Östlig förbindelse"
Regeringen jublar för tidigt. Det rödgröna styret i Stockholms stadshus tänker inte frivilligt ta fram några detaljplaner för Östlig förbindelse. "Det blir ingen väg", säger Åsa Lindhagen (MP).
Avsiktsförklaringen om Östlig förbindelse, som parterna signerade på fredagsförmiddagen, betyder inte alls att vägen kommer att bli byggd.
Det menar Åsa Lindhagen (MP), klimat- och miljöborgarråd i Stockholms stad.
– Jag vill vara tydlig med att hela det rödgröna styret i Stockholm, S, V och MP, säger nej till Östlig förbindelse. Och eftersom vi har planmonopolet är vi en avgörande aktör. Det kommer att bli svårt att få igenom ett såpass stort och komplicerat projekt om inte markägaren är med på det, säger hon.
Därför, som hon tolkar det, har regeringen nu förbundit sig att betala ut flera miljarder till den nya tunnelbanan och Spårväg syd, utan att egentligen ha fått någonting konkret i gengäld.
"Regeringen misslyckades"
– De försökte ta tunnelbanan och Spårväg syd som gisslan för att tvinga fram en överenskommelse, men det har de misslyckats med. Det kommer inte att bli någon Östlig förbindelse, det är min övertygelse, säger Åsa Lindhagen.
Har ni inte lovat att göra det lagen kräver av er och ta fram detaljplaner?
– Det står ingenting om att vi ska delta i detaljplanearbetet. Vi lovar bara att vi ska följa svensk lag och det är en självklarhet. Dessutom står det att vi "ska bidra konstruktivt till att klargöra övriga förutsättningar". Och det gör vi gärna, vi kommer att bidra med vårt underlag som visar hur olönsamt och klimatskadligt projektet är.
Men regeringen och Moderaterna tolkar ju avsiktsförklaringen som en seger för projektet?
– Det förvånar mig inte. Men vi hade självklart aldrig skrivit på ett papper där vi går med på att Östlig förbindelse ska byggas. Vi tänker inte stå tysta och lämna walk over till en motorväg som blir en enorm förlustaffär. Tvärtom kommer vi att arbeta aktivt mot det här, och det är vår gemensamma syn inom styret.
Kan inte regeringen köra över Stadshuset med hänvisning till att vägen är ett riksintresse?
– Lagstiftningen är inte glasklar och det finns få tidigare rättsfall att luta sig mot. Om Stockholm och staten är oeniga om vad lagen kräver kommer vi behöva ta ställning till om frågan bör prövas rättsligt, säger Åsa Lindhagen.
M: Håll ordning på styret
Moderaterna i Stadshuset reagerar med stor förvåning på MP:s utspel.
– Jag kan konstatera att M och S precis har skrivit under ett avtal i samtliga hus, det avtalet gäller såklart. MP har inte skrivit under avtalet. Lindhagens agerande är oseriöst och det vore bra om Karin Wanngård (S) höll lite ordning på sitt styre, säger Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd i Stockholm.
Hade självklart aldrig skrivit på ett sådant papper.
Så står det i avsiktsförklaringen
Givet att staten beslutar om genomförande av Östlig förbindelse, en vägförbindelse i bergtunnel med anslutande trafikplatser i Sickla och Ropsten, sker finansieringen genom statliga medel eller alternativ statlig finansiering.
Parterna är överens om att bidra konstruktivt till att klargöra övriga förutsättningar.
Parterna är överens om att fullgöra de åtaganden som åligger var och en med avseende på gällande rätt, samt tillhandahålla behövliga underlag till varandra.
Källa: Regeringen
Åsa Lindhagen, miljö- och klimatborgarråd (MP), säger nej.
Alexander Donkas
Stadshuset: "Det blir ingen Östlig förbindelse"
Trafikverket: Därför behövs inte Östlig förbindelse
Östlig förbindelse skulle ge stora tidsvinster för många bilister. Andra drabbas av värre trängsel. Sammantaget är den tänkta biltunneln mycket långt från att bli samhällsekonomiskt lönsam, visar en ny analys från Trafikverket.
En motorledstunnel under Saltsjön mellan Sickla och Ropsten – det som kallas Östlig förbindelse – skulle ge kraftiga restidsvinster för framför allt Nackaborna.
Även boende i Värmdö, Huddinge, Botkyrka, Lidingö, Västerort och Stockholms sydvästra delar skulle dra nytta av den förbättrade vägkapaciteten. Det visar en färsk rapport från Trafikverket, som sammanställt positiva och negativa effekter den tänkta jätteinvesteringen.
Mindre roligt blir det för Täby- och Danderydsborna som drabbas av ökad trängsel på E18 norrut. Och det uppstår flaskhalsar på fler ställen eftersom den nya motorleden drar till sig mer biltrafik.
Nyttan av den ökade framkomligheten – som bland annat hjälper näringslivet att fungera bättre – uppskattas ändå till totalt drygt 10 miljarder kronor på 60 års sikt, visar Trafikverkets analys.
Minus 25 miljarder
Men trots detta är projektet inte i närheten av att vara samhällsekonomiskt lönsamt, är myndighetens bistra slutsats. När de samlade kostnaderna för samhället vägs in landar slutkalkylen på minus 25 miljarder kronor.
– Man kan säga att kostnaden är ungefär tre gånger så hög som nyttan, säger Sofia Heldemar, enhetschef på Trafikverket.
Det är det östliga bergtunnelalternativet som Trafikverket har räknat på. Byggkostnaden inklusive spår för kollektivtrafik skulle landa på 33.,8 miljarder. Trafikplatsen vid Frihamnen på bilden utgår.
Trafikverket
Trafikverket klassificerar därmed projektet som "robust olönsamt", vilket betyder att det inte går att få en positiv slutsiffra hur man än laborerar med antagandena i beräkningsmodellen – som trafikflöden och investeringskostnader.
Varför blir det så?
Behovet minskar
Projektets bristande lönsamhet beror enligt Trafikverket delvis på att ett annat stort vägprojekt – Förbifart Stockholm – tas i bruk 2030 vilket får stora konsekvenser för trafikflödena.
Förbifart Stockholm kommer att avlasta både Essingeleden, Västerbron och Centralbron. Och det minskar enligt Trafikverket behovet av Östlig förbindelse som därmed "inte får samma nytta som avlastande länk".
Regeringen, som har beställt analysen inför kommande investeringsbeslut, har instruerat Trafikverket att rensa bort alla objekt som inte är tydligt samhällsekonomiskt lönsamma.
Samtidigt har regeringen gjort klart att man vill få med just Östlig förbindelse i den nationella plan som ska klubbas i vår.
Regeringen: "Ingen ändring"
Mitt i ställer frågan till infrastrukturminster Andreas Carlsons (KD) presskansli: påverkar det regeringens ställningstagande till Östlig förbindelse att projektet enligt Trafikverket är såpass kraftigt olönsamt?
Svaret från pressekreteraren blir kortfattat:
– Det föranleder ingen ändring under pågående uppdrag.
Kostnaden är nästan tre gånger så hög som nyttan.
Östlig förbindelse blir kraftigt olönsam
Trafikverkets analys bygger på ett scenario där den 8 kilometer långa vägtunneln mellan Nacka och Ropsten kombineras med en spårväg med dubbelspår mellan Sickla udde och Frihamnen.
Kostnaden skulle bli 33,8 miljarder i 2023 års prisnivå.
Den samhällsekonomiska nyttan, enligt den så kallade nettonuvärdeskvoten (NNK) hamnar på -0,89. Ett projekt räknas som olönsamt redan vid en NNK-kvot på -0,1.
Den sammanvägda effekten på samhällsekonomisk effektivitet beräknas bli -24,887 miljarder kronor.
Källa: Trafikverket, Samlad effektbedömning Östlig förbindelse 2025-09-30
De får mest nytta av Östlig förbindelse
Nyttan i form av kortare restid uppskattas till totalt 10 miljarder kronor. Över 30 procent av nyttan tillfaller Nackaborna.
Resten av nyttan fördelas i huvudsak (i fallande ordning) mellan boende i Västerort, västra Söderort, Huddinge, Värmdö, östra Söderort, Botkyrka, Lidingö, Järfälla, innerstan, Haninge, Södertälje, Tyresö och Ekerö.
Boende i Täby och Danderyd påverkas negativt, på grund av ökad trafik och trängsel på E18.
Källa: Trafikverket
Östlig förbindelse enligt det östra bergtunnelalternativet skulle kosta 34 miljarder att bygga, medan nyttan är bara 10 miljarder, enligt Trafikverket.
Trafikverket, Mostphotos
Trafikverket: Därför behövs inte Östlig förbindelse
Vill ha Östlig förbindelse – trots mardrömskalkyl
Att Östlig förbindelse blir en stor förlustaffär enligt Trafikverkets kalkyler avskräcker inte förespråkarna. "Då får de bygga billigare", säger Handelskammarens chefsekonom Carl Bergkvist.
Som Mitt i tidigare har berättat skulle Östlig förbindelse – en vägtunnel mellan Nacka och Ropsten – ge ett samhällsekonomiskt underskott på 25 miljarder kronor, enligt den nya kalkyl som Trafikverket tog fram i september.
Kostnaden blir tre gånger så stor som nyttan, som myndigheten formulerar det.
Men detta är inget skäl för att inte fortsätta med planerna, menar chefsekonomen på Stockholms handelskammare Carl Bergkvist – en av projektets främsta förespråkare – som tycker att lönsamheten behöver utredas vidare.
– Samhällsekonomiska beräkningar är ett jätteviktigt verktyg för att jämföra investeringar och se var pengarna gör störst nytta. Men siffrorna ger ibland inte hela sanningen och man ska inte titta sig blind på dem, säger han.
Öppnar för bostadsbyggande
Det kalkylen ibland inte tar hänsyn till, menar Carl Bergkvist, är de samhällsvinster på systemnivå som kan uppstå på längre sikt, genom att vägbygget öppnar för ytterligare bostads- och arbetsplatsområden i nya delar av länet.
– Modellen utgår statiskt från förhållandena i Stockholm här och nu. Men det är svårt att veta vad som händer som en följd av ett så stort vägbygge 30 år framåt i tiden, säger han.
Trafikverkets kalkyl bygger också på det minst lönsamma alternativet för Östlig förbindelse – att man bygger vägen i en bergtunnel som man spränger fram under Saltsjön.
Det västliga alternativet med en sänktunnel skulle bli billigare än att spränga tunneln genom berget.
Trafikverket
Inför Sverigeförhandlingen 2017 räknade Trafikverket även på alternativet en sänktunnel som läggs ner uppifrån i ett schakt i sjöbotten. Det alternativet skulle ge ett svagt positivt netto, ansåg Trafikverket då och klassade sänktunneln som "osäkert lönsam".
Får hitta billigare sätt
Carl Bergkvist på Handelskammaren vill att detta alternativ utreds igen.
– Stockholmarna vill ha Östlig förbindelse. Näringslivet vill ha den. Skulle det visa sig att den fortfarande är olönsam med det alternativet, då måste Trafikverket hitta billigare sätt att bygga. Om man släpper in privata aktörer i projekteringen, då kan det gå att hitta sätt som är mer kostnadseffektiva, säger han.
Mitt i har bett infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) förklara varför regeringen vill gå vidare med ett så olönsamt projekt, men han avböjer att kommentera.
Trafikverket bekräftar till Mitt i att den typ av framtida exploaterings- och näringslivseffekter som Handelskammaren vill räkna med inte finns med i de nuvarande kalkylerna. Men enligt myndighetens måldirektör Jonas Eliasson är de effekterna små i sammanhanget.
– Det räcker inte för att göra vägtunneln samhällsekonomiskt lönsam enligt de analyser som nu har genomförts, säger han.
Stockholmarna vill ha Östlig förbindelse. Näringslivet vill ha den.
Stockholm pressas att säga ja
Regeringen har klargjort att den tänker ta med Östlig förbindelse i den nationella planen för infrastrukturinvesteringar som ska fastställas i vår.
Regerings förhandlare Catharina Elmsäter-Svärd har i uppdrag att få Stockholms stad och Region Stockholm att skriva på en avsiktsförklaring där de går med på att inte motsätta sig Östlig förbindelse – något som staden och regionen hittills har sagt nej till.
Regeringen sätter press på regionen och staden, genom att stoppa de miljarder som saknas till den nya tunnelbanan och Spårväg syd om inte parterna säger ja till Östlig förbindelse.
Östlig förbindelse beräknas kosta 34 miljarder att bygga. Eftersom den samhällsekonomiska nyttan bara är 10 miljarder har Trafikverket inte tagit med projektet i sitt eget förslag till nationell plan.
Källa: Mitt i
Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms handelskammare, menar att Östlig förbindelse behövs för regionens utveckling, oavsett vad Trafikverkets kalkyler visar.
Stockholms handelskammare, Mostphotos