En motorledstunnel under Saltsjön mellan Sickla och Ropsten – det som kallas Östlig förbindelse – skulle ge kraftiga restidsvinster för framför allt Nackaborna.
Även boende i Värmdö, Huddinge, Botkyrka, Lidingö, Västerort och Stockholms sydvästra delar skulle dra nytta av den förbättrade vägkapaciteten. Det visar en färsk rapport från Trafikverket, som sammanställt positiva och negativa effekter den tänkta jätteinvesteringen.
Mindre roligt blir det för Täby- och Danderydsborna som drabbas av ökad trängsel på E18 norrut. Och det uppstår flaskhalsar på fler ställen eftersom den nya motorleden drar till sig mer biltrafik.
Nyttan av den ökade framkomligheten – som bland annat hjälper näringslivet att fungera bättre – uppskattas ändå till totalt drygt 10 miljarder kronor på 60 års sikt, visar Trafikverkets analys.
Minus 25 miljarder
Men trots detta är projektet inte i närheten av att vara samhällsekonomiskt lönsamt, är myndighetens bistra slutsats. När de samlade kostnaderna för samhället vägs in landar slutkalkylen på minus 25 miljarder kronor.
– Man kan säga att kostnaden är ungefär tre gånger så hög som nyttan, säger Sofia Heldemar, enhetschef på Trafikverket.
Det är det östliga bergtunnelalternativet som Trafikverket har räknat på. Byggkostnaden inklusive spår för kollektivtrafik skulle landa på 33.,8 miljarder. Trafikplatsen vid Frihamnen på bilden utgår.
Trafikverket
Trafikverket klassificerar därmed projektet som "robust olönsamt", vilket betyder att det inte går att få en positiv slutsiffra hur man än laborerar med antagandena i beräkningsmodellen – som trafikflöden och investeringskostnader.
Varför blir det så?
Behovet minskar
Projektets bristande lönsamhet beror enligt Trafikverket delvis på att ett annat stort vägprojekt – Förbifart Stockholm – tas i bruk 2030 vilket får stora konsekvenser för trafikflödena.
Förbifart Stockholm kommer att avlasta både Essingeleden, Västerbron och Centralbron. Och det minskar enligt Trafikverket behovet av Östlig förbindelse som därmed "inte får samma nytta som avlastande länk".
Regeringen, som har beställt analysen inför kommande investeringsbeslut, har instruerat Trafikverket att rensa bort alla objekt som inte är tydligt samhällsekonomiskt lönsamma.
Samtidigt har regeringen gjort klart att man vill få med just Östlig förbindelse i den nationella plan som ska klubbas i vår.
Regeringen: "Ingen ändring"
Mitt i ställer frågan till infrastrukturminster Andreas Carlsons (KD) presskansli: påverkar det regeringens ställningstagande till Östlig förbindelse att projektet enligt Trafikverket är såpass kraftigt olönsamt?
Svaret från pressekreteraren blir kortfattat:
– Det föranleder ingen ändring under pågående uppdrag.
Regeringen gör nytt försök med Östlig förbindelse
Det blir inga pengar till den nya tunnelbanan om inte Stockholms politiker går med på Östlig förbindelse. Regeringen bjuder nu in till omstart i den havererade trafikförhandlingen – och upprepar sitt gamla krav.
På torsdagen meddelade regeringen att förhandlingen om Stockholms saknade trafikmiljarder ska återupptas – med en ny förhandlingsperson och en tydligare uppdragsbeskrivning än tidigare.
Nu görs det tydligt att regeringen inte kommer att betala ut några mer pengar vare sig till den nya tunnelbanan eller Spårväg syd – om inte Stockholms stad och regionen går med på att släppa fram Östlig förbindelse – den omstridda motorledstunneln mellan Nacka och Ropsten.
Det blir den tidigare infrastrukturministern och stockholmspolitikern Catharina Elmsäter-Svärd (M) som får i uppgift att driva förhandlingen i hamn, med en tight deadline till den 18 november.
Detta för att Östlig förbindelse ska kunna tas med i den nationella investeringsplanen, som ska presenteras senare samma månad. Det behövs också en uppgörelse om pengarna till tunnelbanan, för att inte arbetena ska behöva avbrytas vid årsskiftet.
"Behöver gå i mål"
"Förhandlingen behöver gå i mål i alla delar. Frågan är prioriterad av regeringen och det är viktigt att hinna få fram underlag till den nationella planen", säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till Dagens Industri.
Den nya tunnelbanan, bland annat till Barkarby, behöver nya miljarder senast den sista december – annars kan arbetena behöva avbrytas.
Region Stockholm
Den 30 juni sprack den statligt ledda förhandlingen som skulle ha säkrat finansieringen för den nya tunnelbanan och den första delen av Spårväg syd mellan Flemingsberg och Skärholmen.
Alla iblandade parter – Region Stockholm, regeringen, Stockholms stad, Huddinge, Nacka, Solna och Järfälla – var överens om hur de dryga fyra miljarder som saknas för spårutbyggnaden skulle fördelas.
Men eftersom regeringen redan då ställde som villkor att Östlig förbindelse skulle finnas med i paketet – något som Stockholms stad och Region Stockholm motsatte sig – så sprack förhandlingen i sista ögonblicket.
Vill runda Miljöpartiet
– En ny förhandling är ett välkommet besked som också lägger ett stort ansvar på oss regionala och lokala företrädare att nu finna varandra och samlas för Stockholmsregionens bästa, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.
I ett utspel tidigare i veckan har Moderaterna uppmanat Socialdemokraterna i Stockholm att runda Miljöpartiet och i stället sluta ett långsiktigt avtal direkt med M om de samlade trafikinvesteringarna.
Östlig förbindelse skulle fullborda ringleden runt Stockholm och avlasta innerstaden.
Trafikverket
"Ett sådant avtal skulle låta meddela att varken nuvarande eller framtida koalitionsbyggen tillåts vila på ett motstånd mot exempelvis en Östlig förbindelse, då den vilar på en alltför stor och därmed stark parlamentarisk grund för att ett enskilt parti skall få oproportionerligt inflytande och hindra tillväxten i vårt län", skrev M i ett öppet brev till S.
"Avgörande för Stockholmsregionen"
I veckan avvisade investeringsregionrådet Jens Sjöström (S) den inviten och framhöll under en fullmäktigedebatt att man behöver ta hänsyn även de mindre partierna när det gäller viktiga vägval kring infrastrukturen.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kommenterar regeringens besked:
”Jag är glad att vi i dag kan ta vid där vi slutade och har stora förhoppningar om att vi snart kan presentera undertecknade tilläggsavtal gällande pågående tunnelbaneutbyggnad och Spårväg Syd för stockholmarna. Kollektivtrafiken i Stockholm behöver byggas ut. Det är avgörande för att Stockholmsregionen ska nå våra klimatmål, fortsätta växa och vara Sveriges tillväxtmotor”, skriver Anton Fendert.
Catharina Elmsäter-Svärd ska försöka få Socialdemokraterna i Stockholm att gå med på vägprojektet Östlig förbindelse.
Per Arnsäter/Wikimedia commons, Mostphotos
Hennes uppdrag: att få S att vända om Östlig förbindelse
Trafikexperter: Östlig förbindelse förvärrar problemen
Östlig förbindelse skulle ge ökad trafik, mer köer och längre restider. Det hävdar åtta trafikexperter i en debattartikel i DN. "En falsk motsättning", svarar Handelskammaren.
Samma dag som Stockholms Handelskammare går ut med sitt förslag om finansiering av Östlig förbindelse serverar DN Debatt en totalsågning av projektet, signerad åtta experter och företagare inom transportfrågor.
"Världens storstäder satsar på tunnelbana, cykelvägar och bilfria centrum. Vad gör man då i Sverige? Makthavare dammar av planerna på en motorväg", skriver gruppen som bland annat inkluderar professorer från KTH, Handelshögskolan och Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Deras huvudkritik är att nya motorleder i princip alltid gör att fler tar bilen. I stället för kortare restider får man en förvärrad trängsel.
M25 i London, A7 i Lyon, A4 i Milano, A100 i Berlin, och M30 i Madrid ledde alla till ökade trafikproblem. När Katy Freeway i Houston utökades till 26 körfält förlängdes restiderna med 30 procent.
Det är som "att knäppa upp bältet för att minska övervikt", skriver artikelförfattarna.
Parkeringsbrist på Östermalm
På samma sätt skulle Östlig förbindelse ge "längre restider och köer i trafiknätet, särskilt på Nynäsvägen, Uppsalavägen, Norrtäljevägen och i norra Stockholm" och "kraftigt ökad biltrafik och parkeringsbrist på Östermalm, Lidingö och i Norra Djurgårdsstaden".
Samhällsekonomiskt blir Östlig förbindelse också en dålig affär, menar de. Dyra tunnlar driver upp kostnaderna och trafiknyttorna blir otillräckliga för att motivera projektet.
Istället tycker expertgruppen att Stockholm borde göra som andra nordiska och europeiska storstäder:
"Köpenhamn och Oslo bygger ut tunnelbana, cykelnät och gör bilfria centrum. Helsingfors gör om motorvägar till boulevarder. Amsterdam, Barcelona, Paris, Wien och Zürich satsar på cykelnät, bilfria zoner och kollektivtrafik."
Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare
Stockholms handelskammare
"Ringleden behövs"
Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare, medger att debattörerna har vissa poänger.
– Det är sant att biltrafiken skulle öka. Men den ökningen är relativt liten. Och eftersom vi vill att Stockholmsregionen ska fortsätta växa kommer vi att få ökad biltrafik ändå, oavsett om vi bygger nya vägar eller inte, säger han.
Framförallt tycker han det är fel att ställa olika trafikslag mot varandra.
– Det är en falsk motsättning. Vi i Stockholms Handelskammare är starka förespråkare av både bättre cykelvägar och mer kollektivtrafik. Så har Stockholm alltid vuxit historiskt. Man måste se till helheten och då behövs även en ringled, säger Carl Bergkvist.
Osäker lönsamhet, enligt Trafikverket
Enligt Trafikverkets senaste analys skulle Östlig förbindelse "öka kapaciteten i trafiksystemet i de centrala delarna av Stockholms län och minska sårbarheten i befintligt system."
I vägnätet kommer de centrala delarna av Stockholm att avlastas, framför allt Essingeleden och innerstadsbroarna över Saltsjö-Mälarsnittet.
Den ökade vägkapaciteten gör att biltrafiken ökar med drygt en procent mer i Stockholms län. Östlig förbindelse beräknas få ett trafikflöde på cirka 70 000–100 000 fordon per vintervardagsmedeldygn.
Den nya förbindelsen skulle spara in 5 miljoner persontimmar per år genom kortade restider, enligt tidigare analyser från Trafikverket.
Den samhällsekonomiska lönsamheten bedömdes 2015 trots detta som osäker, på grund av "ett negativt bidrag till ekologisk hållbar utveckling genom att den medför ökad trafik och ökad klimatpåverkan".
Den äldre analysen tar inte med senare förslag om att inkludera en spårväg för kollektivtrafik i tunneln. Regionens trafikförvaltning anser dock att biltunneln motverkar klimatmålen, även med ny spårtrafik – och analyserar just nu möjligheten att bygga en spårtunnel helt utan biltrafik.
Källa: Trafikverket 2022 och 2015
Östlig förbindelse förvärrar problemem, anser åtta trafikexperter.
Mostphotos/Trafikverket
Trafikexperter sågar Östlig förbindelse: ”Förvärrar problemen”
Stort stöd för Östlig förbindelse – även på vänsterkanten
En tydlig majoritet av länets invånare är positiva till en östlig vägförbindelse, visar en färsk mätning från Stockholms Handelskammare. Även bland vänstersympatisörer är det fler som säger ja än som säger nej.
Få vägprojekt är så politiskt laddade som Östlig förbindelse – en tänkt motorled som skulle gå i tunnel under Saltsjön mellan Nacka och Ropsten och skapa en hel ringled runt Stockholm.
Regeringen och Tidöpartierna driver på för att få projektet finansierat, medan framförallt Vänsterpartiet och Miljöpartiet är starkt emot.
Nu presenterar Stockholms Handelskammare, som själva propagerar för vägbygget, en ny mätning som visar på ett brett stöd för projektet bland länets invånare – oavsett var i länet man bor.
Fredrik Erfelt på Stockholms Handelskammare ser sifforna som en tydlig signal från väljarna: Nu är det dags för handling, menar han.
Josefine Bäckström
Totalt sett säger 56 procent att de är "ganska" eller "mycket" positiva till att bygga "en ny väg öster om Stockholm (huvudsakligen i tunnlar) för att underlätta trafik från norr till söder – och motsatt riktning", som det uttrycks i undersökningen.
Den första frågan var om man kände till idén om en Östlig förbindelse. 52 procent svarade ja, 30 procent nej och 18 procent var osäkra.
Starkast inom M och SD
Bland personer som sympatiserar med Moderaterna och Sverigedemokraterna är det 70-80 procent som vill ha den nya vägen.
Stödet ser ut att vara mycket starkt bland sympatisörerna för både M, SD och S.
Men också bland Socialdemokraternas sympatisörer är ja-sägarna mer än fem gånger fler än de som säger nej – 53 procent positiva mot bara 10 procent som är emot projektet.
– När det finns ett så brett stöd, såväl hos regeringsunderlagets som Socialdemokraternas väljare, finns det inga skäl att dra frågan i långbänk. Väljarna förväntar sig handling, kommenterar Fredrik Erfelt, näringspolitisk chef på Stockholms Handelskammare.
MP sticker ut
Miljöpartiet är det enda parti där nej-sägarna är den största gruppen. Men bland V-sympatisörerna är de som är positiva till vägbygget klart fler än andelen som säger nej – 31 mot 24 procent.
Det är inga stora skillnader inom länet beroende på var man bor – överallt finns en stor majoritet för projektet.
Stockholms Handelskammare
Anna Sehlin (V), partiets talesperson i trafikfrågor i regionen, tror att siffrorna hade sett annorlunda ut om frågan hade ställts på annat sätt.
– Jag hade nog hoppats att fler av våra sympatisörer hade sett vår kritik. Men om man i undersökningen hade ställt en motorväg mot att göra stora satsningar på kollektivtrafiken, då hade man kanske fått andra svar, säger hon.
Anna Sehlin (V) tycker att man måste presentera alternativet med kraftigt utbyggd kollektivtrafik för att få rättvisande svar.
Eira Desax
Regionrådet Jens Sjöström (S) säger att han förstår att S-väljare vill se satsningar på bättre trafiklösningar i länet, men menar att regeringen till att börja med måste ta sitt ansvar för de redan beslutade projekten – som tunnelbanan och Spårväg syd.
I Moderaternas förslag till Östlig Förbindelse ingår såväl en bilväg som en spårförbindelse. Region Stockholms linje är att det bara ska vara en spårväg, för att inte stimulera mer biltrafik.
Fakta om undersökningen
Mätningen genomfördes av Sifo/Verian på uppdrag av Stockholms Handelskammare med hjälp av webbenkäter under perioden 10-16 april 2025.
1 250 personer i åldern 18-84 år svarade på undersökningen.
Källa: Stockholms Handelskammare
En Östlig förbindelse har stort stöd från de flesta väljargrupper i Stockholms län, visar en ny undersökning från Stockholms Handelskammare.
Mostphotos, Stockholms Handelskammare