Få vägprojekt är så politiskt laddade som Östlig förbindelse – en tänkt motorled som skulle gå i tunnel under Saltsjön mellan Nacka och Ropsten och skapa en hel ringled runt Stockholm.
Regeringen och Tidöpartierna driver på för att få projektet finansierat, medan framförallt Vänsterpartiet och Miljöpartiet är starkt emot.
Nu presenterar Stockholms Handelskammare, som själva propagerar för vägbygget, en ny mätning som visar på ett brett stöd för projektet bland länets invånare – oavsett var i länet man bor.
Fredrik Erfelt på Stockholms Handelskammare ser sifforna som en tydlig signal från väljarna: Nu är det dags för handling, menar han.
Josefine Bäckström
Totalt sett säger 56 procent att de är "ganska" eller "mycket" positiva till att bygga "en ny väg öster om Stockholm (huvudsakligen i tunnlar) för att underlätta trafik från norr till söder – och motsatt riktning", som det uttrycks i undersökningen.
Den första frågan var om man kände till idén om en Östlig förbindelse. 52 procent svarade ja, 30 procent nej och 18 procent var osäkra.
Starkast inom M och SD
Bland personer som sympatiserar med Moderaterna och Sverigedemokraterna är det 70-80 procent som vill ha den nya vägen.
Stödet ser ut att vara mycket starkt bland sympatisörerna för både M, SD och S.
Men också bland Socialdemokraternas sympatisörer är ja-sägarna mer än fem gånger fler än de som säger nej – 53 procent positiva mot bara 10 procent som är emot projektet.
– När det finns ett så brett stöd, såväl hos regeringsunderlagets som Socialdemokraternas väljare, finns det inga skäl att dra frågan i långbänk. Väljarna förväntar sig handling, kommenterar Fredrik Erfelt, näringspolitisk chef på Stockholms Handelskammare.
MP sticker ut
Miljöpartiet är det enda parti där nej-sägarna är den största gruppen. Men bland V-sympatisörerna är de som är positiva till vägbygget klart fler än andelen som säger nej – 31 mot 24 procent.
Det är inga stora skillnader inom länet beroende på var man bor – överallt finns en stor majoritet för projektet.
Stockholms Handelskammare
Anna Sehlin (V), partiets talesperson i trafikfrågor i regionen, tror att siffrorna hade sett annorlunda ut om frågan hade ställts på annat sätt.
– Jag hade nog hoppats att fler av våra sympatisörer hade sett vår kritik. Men om man i undersökningen hade ställt en motorväg mot att göra stora satsningar på kollektivtrafiken, då hade man kanske fått andra svar, säger hon.
Anna Sehlin (V) tycker att man måste presentera alternativet med kraftigt utbyggd kollektivtrafik för att få rättvisande svar.
Eira Desax
Regionrådet Jens Sjöström (S) säger att han förstår att S-väljare vill se satsningar på bättre trafiklösningar i länet, men menar att regeringen till att börja med måste ta sitt ansvar för de redan beslutade projekten – som tunnelbanan och Spårväg syd.
I Moderaternas förslag till Östlig Förbindelse ingår såväl en bilväg som en spårförbindelse. Region Stockholms linje är att det bara ska vara en spårväg, för att inte stimulera mer biltrafik.
S motkrav om Östlig förbindelse: "Betala först Spårväg syd"
Först måste regeringen öppna plånboken och säkra Spårväg syd – annars blir det inga förhandlingar om Östlig förbindelse. Så lyder Socialdemokraternas motbud efter regeringens budgetutspel om att blåsa liv i det omstridda tunnelprojektet.
På torsdagmorgonen kom nyheten att regeringen vill starta en ny utredning om Östlig förbindelse – den tunnel under Saltsjön som skulle koppla samman Nacka med Frihamnen och fullborda en ringled runt Stockholm.
Moderaterna i stadshuset och regionen var snabba att kasta över bollen till Socialdemokraterna.
För att skapa en stabil och långsiktig finansiering krävs att S och M gör en överenskommelse som kan hålla under flera mandatperioder, menar Moderaterna, – "ett handslag som håller ända fram till att Östlig förbindelse invigs".
Östlig förbindelse har fått nytt liv efter regeringens besked i budgeten att utreda frågan på nytt.
Mostphotos/Trafikverket
"Vi pratar gärna"
Socialdemokraterna avfärdar inte inviten helt.
– Vi pratar gärna med regeringen om viktiga infrastrukturprojekt i Stockholmsregionen, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd i Region Stockholm.
Men han ställer samtidigt flera motkrav.
Det första är en kompletterande utredning om Östlig förbindelse med stärkt kollektivtrafik i samma stråk, för att regionens klimatmål ska kunna hållas – vilket bygger på att en ökad andel åker kollektivt.
Det andra villkoret är att regeringen hjälper till med den olösta frågan om Spårväg syds finansiering. Spårvägen som ska knyta ihop Flemingsberg med Älvsjö har just nu avstannat eftersom det saknas flera miljarder i projektbudgeten.
Spårväg syd har varit på gång länge, men byggstarten är uppskjuten i brist på pengar.
Region Stockholm
Vill träffa regeringen
Socialdemokraterna har i flera månader försökt få till ett möte med ansvariga minstrar för att få regeringen att skjuta till mer pengar.
– Regeringen måste först och främst ta sitt ansvar och bidra till att säkra de projekt som redan ligger i plan, såsom Spårväg Syd. Här måste regeringen tillbaka till förhandlingsbordet, säger Jens Sjöström.
Men även om regeringen skulle uppfylla dessa krav är det inte säkert att S kan säga ja till Östlig förbindelse. I Stockholms stad är Socialdemokratarna bundna av sin koalition med Miljöpartiet, som är svurna motståndare till nya motorvägsprojekt.
– Vi från den rödgröna majoriteten i Stadshuset är tydliga, vi vill inte ha Östlig förbindelse, säger klimat- och miljöborgarrådet Åsa Lindhagen (MP).
Stadsbyggnadsborgarrådet i Stockholm Jan Valeskog (S), säger i en intervju med Dagens Nyheter att han vill avvakta regeringens utredning:
– Att vi skulle sätta oss ner och diskutera en utredning med moderater i staden och regionen känns lite tidigt, säger han till DN.
Östlig förbindelse
Östlig förbindelse är den tänkta tunnel som skulle gå från Frihamnen i Stockholm till västra Nacka och knyta samman Södra och Norra länken med varandra – och därmed fullborda en ringled runt Stockholm.
Inga aktuella kostnadsberäkningar finns, men 2016 uppskattades prislappen till drygt 19 miljarder kronor i 2014 års prisnivå.
Ursprunglingen diskuterades Östlig förbindelse som en ren vägtunnel. Men de senaste två åren har flera aktörer, inklusive M och KD I Region Stockholm, argumenterat för att den även ska innehålla spårväg för kollektivtrafik.
I sin höstbudget säger regeringen att man vill utreda alternativa finansieringformer och överväga om någon annan än statliga Trafikverket kan stå för projektering och byggande.
Källa: Trafikverket/Mitt i