JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stockholm Debatt

Sommarinformation:

Mellan vecka 28 och 31 har vi ingen tidningsutdelning och debattsidan tar därför paus mellan vecka 25 och 31. Vi är tillbaka med debatt vecka 32. Kom ihåg att du alltid kan läsa oss på www.mitti.se eller i appen.

Glad sommar!



Välkommen in i debatten du också! I en expanderande stad där många människor ska leva sida vid sida finns mycket att prata om.

Insändare i någon av Mitt i:s lokaltidningar i Stockholm och repliker på tidigare insändare mottages tacksamt här.

Vill du som politiker eller företrädare för en organisation eller intressegrupp skriva en debattartikel för publicering här på Debatt på nätet är du välkommen att fylla i formuläret här.

Inlägg på mitt i.se/debatt kan också komma att publiceras i papperstidningarna.

Trots att Rörstrandsgatan är en gågata är den trafikfarlig, tycker insändaren.

Trots att Rörstrandsgatan är en gågata är den trafikfarlig, tycker insändaren.

Pekka Pääkkö

Insändare: Rörstrandsgatan farlig för barn – trots bilförbudet

Debatt

Rörstrandsgatan är för farlig för barn att leka på. Cyklar, elsparkcyklar, mopeder, elcyklar, kör ofta alldeles för fort, menar insändaren.

Debatt

Insändare: Rörstrandsgatan farlig för barn – trots bilförbudet

"Är rädd för att han ska bli påkörd" ✔ Av cyklar ✔ Mopeder ✔ Elsparkcyklar

Carl-Erik Stjernvall och Heléne Lilja på Riksförbundet M Sverige.

Carl-Erik Stjernvall och Heléne Lilja på Riksförbundet M Sverige.

M Sverige

Ringleden är Stockholms framtid

Debatt

Östlig förbindelse är viktig inte bara för bilister, även kollektivtrafiken skulle gynnas.

Debatt
Carl-Erik Stjernvall och Heléne Lilja på Riksförbundet M Sverige.

Carl-Erik Stjernvall och Heléne Lilja på Riksförbundet M Sverige.

M Sverige

Ringleden är Stockholms framtid

Östlig förbindelse är viktig inte bara för bilister, även kollektivtrafiken skulle gynnas.

Maria Fälth, gruppledare för Kristdemokraterna i Upplands Väsby.

Maria Fälth, gruppledare för Kristdemokraterna i Upplands Väsby.

Rosie Alm

DEBATT: KD vill bjuda in till "Ung i Väsby" igen

Debatt

Låt forumet "Ung i Väsby" återuppstå, där ungdomarnas frågor står i centrum. Det anser Maria Fälth (KD) i en debattartikel.

Debatt
Maria Fälth, gruppledare för Kristdemokraterna i Upplands Väsby.

Maria Fälth, gruppledare för Kristdemokraterna i Upplands Väsby.

Rosie Alm

DEBATT: Kristdemokraterna: Bjud in till "Ung i Väsby" igen

"Bra forum för ungas frågor" ✔ Skolmat, bussar och städning i skolan diskuterades ✔ En gång om året

Träning på Järvastadens IP.

Träning på Järvastadens IP.

Insändare: "Slopa p-avgifter vid idrottsplatser"

Debatt

Det är för dyrt att parkera vid Solnas idrottsplatser, anser insändarskribenten som tränar AIK:s juniorlag på Järvastadens IP. "Ta bort ekonomiska hindren för barns idrottande", är tränarens uppmaning till politikerna.

Debatt
Träning på Järvastadens IP.

Träning på Järvastadens IP.

Insändare: "Slopa p-avgifterna vid Solnas idrottsplatser"

För dyrt att parkera vid stadens idrottsplatser, tycker fotbollstränaren ✔️ "Hur rimmar detta med ambitionen att främja barn- och ungdomsidrott?"

Tunneln vid Sveaplan tas bort i och med att trafiken läggs om för mastodontprojektet Hagastaden.

Tunneln vid Sveaplan tas bort i och med att trafiken läggs om för mastodontprojektet Hagastaden.

Pekka Pääkkö

Insändare: Varför stängdes tunneln vid Sveaplan?

Debatt

Det har inte grävts tillräckligt djupt i frågorna kring tunneln vid Sveaplan, menar insändaren. Tunneln stängdes direkt, trots att byggena stått still.

Debatt
Tunneln vid Sveaplan tas bort i och med att trafiken läggs om för mastodontprojektet Hagastaden.

Tunneln vid Sveaplan tas bort i och med att trafiken läggs om för mastodontprojektet Hagastaden.

Pekka Pääkkö

Insändare: Varför stängdes tunneln vid Sveaplan?

Byggena står ju still ✔ Gör det smidigare för folk som går och cyklar

Centrumanläggningen planeras ligga mellan Smedby och E4 i Upplands Väsby.

Centrumanläggningen planeras ligga mellan Smedby och E4 i Upplands Väsby.

INSÄNDARE: Är shopping viktigare än dricksvatten?

Debatt

Att bygga en centrumanläggning i Smedby, rakt ovanpå grundvattentäkten, är något insändarskribenten vänder sig starkt emot.

Debatt
Dricksvatten viktigare än shopping, tycker insändarskribenten.

Dricksvatten viktigare än shopping, tycker insändarskribenten.

Mostphotos

INSÄNDARE: Är shopping viktigare än dricksvatten?

Centrumanläggningen i Smedby planeras ovanpå grundvattentäkten ✔ "Risk för förorenat dricksvatten i Upplands Väsby"

Lill-Janskogen ska förbli grön

Debatt

Kapar man Lill-Janskogen vanvårdar man stockholms gröna tillgångar.

Debatt

Lill-Jansskogen ska förbli grön

Kapar man Lill-Janskogen vanvårdar man stockholms gröna tillgångar.

Debatt: Förbjud dolda bud på bostads-marknaden

Debatt

Dolda bud skadar öppenheten i en av de viktigaste affärer som konsumenter gör i dag. Det menar vänsterpartisten Andreas Lennkvist Manriquez som vill införa ett förbud.

Debatt

Debatt: Förbjud dolda bud på bostadsmarknaden

Skapar ogynnsam situation ✔ "Förvirring och frustration"

Fritt fram sedan 16 december. Felprioriterat, tycker Kristdemokraterna.

Fritt fram sedan 16 december. Felprioriterat, tycker Kristdemokraterna.

Anna Wachenfeldt

KD: En av tre plankar i GBG – ska vi göra samma misstag?

Debatt

Att spärrarna plockas bort i Näckrosens tunnelbana riskerar att leda till ökat fuskåkande och minskade intäkter. Det flaggar Kristdemokraterna för i en debattartikel.

Debatt
Fritt fram sedan 16 december. Felprioriterat, tycker Kristdemokraterna.

Fritt fram sedan 16 december. Felprioriterat, tycker Kristdemokraterna.

Anna Wachenfeldt

KD: En av tre plankar i GBG – ska vi göra samma misstag?

Säger nej till spärrfria stationer ✔ "Fuskåkandet lär öka och intäkterna minska"

MP vill att kommunen ska uppmuntra till att en större andel av resorna som görs i Sollentuna sker med cykel än i dag.

MP vill att kommunen ska uppmuntra till att en större andel av resorna som görs i Sollentuna sker med cykel än i dag.

Mostphotos

Debatt: "Hög tid att lyfta cykelfrågorna igen"

Debatt

Det är dags för den styrande Alliansen i Sollentuna att ta tag i cykelfrågorna och lyfta dem högre upp på agendan. Det skriver Miljöpartiets Peter Godlund i en debattartikel.

Debatt
MP vill att kommunen ska uppmuntra till att en större andel av resorna som görs i Sollentuna sker med cykel än i dag.

MP vill att kommunen ska uppmuntra till att en större andel av resorna som görs i Sollentuna sker med cykel än i dag.

Mostphotos

Debatt: "Vi tappar farten i arbetet med att bli cykelvänligast"

Ambitiösa cykelmål, men Alliansens arbete för att nå dem har avstannat – det tycker Miljöpartiet i Sollentuna

Äldre förtjänar bättre.

Äldre förtjänar bättre.

Låt Väsbyborna själva välja vårdgivare

Debatt

DEBATT. När det nuvarande styret i Upplands Väsby ersatt LOV (Lagen om valfrihet) med LOU (Lagen om offentlig upphandling) blir konsekvenserna tydliga och tragiska.

Debatt
Äldre förtjänar bättre.

Äldre förtjänar bättre.

"Låt Väsbyborna själva välja vårdgivare"

Tragiska konsekevenser av LOU när hemtjänstföretag i Upplands Väsby slängs ut, tycker insändarskribenten

Carl-Johan Schiller (KD), oppositionsborgarråd region Stockholm.

Carl-Johan Schiller (KD), oppositionsborgarråd region Stockholm.

Kristdemokraterna

"Stockholmarna ska få vård snabbt"

Debatt

Kristdemokraterna vill att man ska skicka ut en broshyr till alla stockholmare, med rubriken "om olyckan eller sjukdomen kommer".

Debatt
Carl-Johan Schiller (KD), oppositionsborgarråd region Stockholm.

Carl-Johan Schiller (KD), oppositionsborgarråd region Stockholm.

Kristdemokraterna

KD: Posta även broschyren – ”Om olyckan eller sjukdomen kommer”

En av flera tomma lokaler på Birger Jarlsgatan.

En av flera tomma lokaler på Birger Jarlsgatan.

Louise Kristoffersson

Insändare: Politiker måste göra något åt butiksdöden

Debatt

Politiken måste göra något åt "smyg-kontoriseringen" i stan, menar insändaren.

Debatt
Butiksdöden Birger Jarlsgatan tomma lokaler

Butiksdöden Birger Jarlsgatan tomma lokaler

Louise Kristoffersson

Insändare: Politiker måste göra något åt butiksdöden

Läkarhuset vid Odenplan

Läkarhuset vid Odenplan

Emil Salmaso

KD: Läkarhuset vid Odenplan behöver inte bli fult – igen

Debatt

Läkarhuset är på väg att rivas. Men den nya skrapan behöver inte bli lika ful som den planerade, menar KD.

Debatt
Läkarhuset vid Odenplan

Läkarhuset vid Odenplan

Emil Salmaso

KD: Läkarhuset vid Odenplan behöver inte bli fult – igen

Det tar lång tid att komma över korsningen vid Sveaplan, menar insändarna.

Det tar lång tid att komma över korsningen vid Sveaplan, menar insändarna.

Pekka Pääkkö

Insändare: Håller med om gångtunneln

Debatt

En insändare tog upp rivningen av gångtunneln vid Sveaplan och de många trafikljusen man måste korsa istället. Fler håller med. Tunneln togs bland annat bort med motiveringen att det ska bli säkrare, men det är ingen som känt sig osäker menar insändaren Marianne.

Debatt

Pekka Pääkkö

Insändare: Håller med om gångtunneln

Otrygg? ✔ Fem trafikljus istället ✔ Lika många övergångsställen

Insändare: Ta tillbaka gångtunneln!

Debatt

Man måste numera korsa fem övergångsställen och vänta på lika många rödljus för att nå Hagaparken. Gångtunneln måste tillbaka, menar insändarskribenten.

I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

Pekka Pääkkö

Debatt
I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

Pekka Pääkkö

Insändare: Ta tillbaka gångtunneln!

Många rödljus ✔ Mot Hagaparken ✔ Osäkert

I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

Pekka Pääkkö

I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

Pekka Pääkkö

Insändare: Ta tillbaka gångtunneln!

Debatt

Man måste numera korsa fem övergångsställen och vänta på lika många rödljus för att nå Hagaparken. Gångtunneln måste tillbaka, menar insändarskribenten.

I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

Pekka Pääkkö

Debatt
I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

Pekka Pääkkö

Insändare: Ta tillbaka gångtunneln!

Många rödljus ✔ Mot Hagaparken ✔ Osäkert

Insändare: Kör mer bil efter 54:ans "död"

Debatt

Boende på Kungsholmen kör mer bil sedan 54:an försvann från stadsdelen, menar insändarskribenten som kräver svar från SL.

Debatt

Insändare: Kör mer bil efter 54:ans "död"

Boende på Kungsholmen kör mer bil sedan 54:an försvann från stadsdelen, menar insändarskribent som kräver svar från SL

I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

Pekka Pääkkö

Insändare: Ta tillbaka gångtunneln!

Debatt

Man måste numera korsa fem övergångsställen och vänta på lika många rödljus för att nå Hagaparken. Gångtunneln måste tillbaka, menar insändarskribenten.

Debatt
I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

I och med bygget av Hagastaden rivs gångtunneln under Sveaplan.

Pekka Pääkkö

Insändare: Ta tillbaka gångtunneln!

Många rödljus ✔ Mot Hagaparken ✔ Osäkert

Taxor för vatten och avlopp ökar.

Taxor för vatten och avlopp ökar.

Mostphotos

Replik: Höjda taxor ett måste för att kunna leverera tjänster till Tyresöbor

Debatt

Det här är en insändare. Åsikterna som framförs är skribenternas egna.

Debatt
Taxor för vatten och avlopp ökar.

Taxor för vatten och avlopp ökar.

Mostphotos

Replik: Höjda taxor ett måste för att kunna leverera tjänster till Tyresöbor

Insändarskribenten Fredrik Bergkuist (M) anser att kommunen är tvungna att höja VA-taxan

Insändarskribenten Fredrik Saweståhl (M) anser att trafikmiljön runt hållplats Vattugatan är bedrövlig.

Insändarskribenten Fredrik Saweståhl (M) anser att trafikmiljön runt hållplats Vattugatan är bedrövlig.

Mostphotos

Debatt: Hållplatsen som regionen glömt

Debatt

Det här är en insändare. Åsikterna som framförs är skribenternas egna.

Debatt
Insändarskribenten Fredrik Saweståhl (M) anser att trafikmiljön runt hållplats Vattugatan är bedrövlig.

Insändarskribenten Fredrik Saweståhl (M) anser att trafikmiljön runt hållplats Vattugatan är bedrövlig.

Mostphotos

Debatt: Hållplatsen som regionen glömt

Fredrik Saweståhl (M) tycker att trafikmiljön runt hållplats Vattugatan är bedrövlig

Senaste nyheterna

Det var ett 20-tal skogs- och markbränder i Stockholmsområdet under söndagen.

Det var ett 20-tal skogs- och markbränder i Stockholmsområdet under söndagen.

Angie Gray

Torka gav över 20 bränder

Nyheter

Det brann på flera håll under söndagen.

– Vi hade extremt mycket att göra, säger Anders Sessler, vakthavande befäl på Södertörns brandförsvarsförbund.

Nyheter
Det var ett 20-tal skogs- och markbränder i Stockholmsområdet under söndagen.

Det var ett 20-tal skogs- och markbränder i Stockholmsområdet under söndagen.

Angie Gray

Torka gav över 20 bränder

Brandkåren: "Extremt mycket"

6,6 procent av treåringarna i Skärholmen har karies. Men det har blivit bättre, för ett par år sedan var siffran 8,9 procent.

6,6 procent av treåringarna i Skärholmen har karies. Men det har blivit bättre, för ett par år sedan var siffran 8,9 procent.

Mostphotos

Här har dubbelt så många barn karies

Nyheter

6,6 procent av treåringarna i Skärholmen har hål i tänderna. Snittet för Stockholm ligger på 3 procent. Men det har blivit bättre.

Nyheter
6,6 procent av treåringarna i Skärholmen har karies. Men det har blivit bättre, för ett par år sedan var siffran 8,9 procent.

6,6 procent av treåringarna i Skärholmen har karies. Men det har blivit bättre, för ett par år sedan var siffran 8,9 procent.

Mostphotos

Allt färre treåringar har hål i tänderna

Men fortfarande sämre tandhälsa i Skärholmen  ✔ 6,6 procent har karies  ✔ Erbjuds undersökning från ett års ålder

Grävmaskinen stod kvar på släpet när polisen grep de tre männen i mörkret på vad som beskrivs som en avskild plats.

Grävmaskinen stod kvar på släpet när polisen grep de tre männen i mörkret på vad som beskrivs som en avskild plats.

Polisens förundersökning

Tjuvarna stal hans grävmaskin – tog upp jakten själv

Nyheter

En Tyresöbo upptäckte via gps att hans grävmaskin höll på att stjälas. Han tog upp jakten på tjuvarna och följde efter dem till Huddinge där polisen grep dem. Nu har tre män dömts för grov stöld.

Nyheter
Grävmaskinen stod kvar på släpet när polisen grep de tre männen i mörkret på vad som beskrivs som en avskild plats.

Grävmaskinen stod kvar på släpet när polisen grep de tre männen i mörkret på vad som beskrivs som en avskild plats.

Polisens förundersökning

Tjuvarna stal hans grävmaskin – tog upp jakten själv

Spårade via gps ✔ Tre döms för grov stöld