På torsdagen meddelade regeringen att förhandlingen om Stockholms saknade trafikmiljarder ska återupptas – med en ny förhandlingsperson och en tydligare uppdragsbeskrivning än tidigare.
Nu görs det tydligt att regeringen inte kommer att betala ut några mer pengar vare sig till den nya tunnelbanan eller Spårväg syd – om inte Stockholms stad och regionen går med på att släppa fram Östlig förbindelse – den omstridda motorledstunneln mellan Nacka och Ropsten.
Det blir den tidigare infrastrukturministern och stockholmspolitikern Catharina Elmsäter-Svärd (M) som får i uppgift att driva förhandlingen i hamn, med en tight deadline till den 18 november.
Detta för att Östlig förbindelse ska kunna tas med i den nationella investeringsplanen, som ska presenteras senare samma månad. Det behövs också en uppgörelse om pengarna till tunnelbanan, för att inte arbetena ska behöva avbrytas vid årsskiftet.
"Behöver gå i mål"
"Förhandlingen behöver gå i mål i alla delar. Frågan är prioriterad av regeringen och det är viktigt att hinna få fram underlag till den nationella planen", säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till Dagens Industri.
Den nya tunnelbanan, bland annat till Barkarby, behöver nya miljarder senast den sista december – annars kan arbetena behöva avbrytas.
Region Stockholm
Den 30 juni sprack den statligt ledda förhandlingen som skulle ha säkrat finansieringen för den nya tunnelbanan och den första delen av Spårväg syd mellan Flemingsberg och Skärholmen.
Alla iblandade parter – Region Stockholm, regeringen, Stockholms stad, Huddinge, Nacka, Solna och Järfälla – var överens om hur de dryga fyra miljarder som saknas för spårutbyggnaden skulle fördelas.
Men eftersom regeringen redan då ställde som villkor att Östlig förbindelse skulle finnas med i paketet – något som Stockholms stad och Region Stockholm motsatte sig – så sprack förhandlingen i sista ögonblicket.
Vill runda Miljöpartiet
– En ny förhandling är ett välkommet besked som också lägger ett stort ansvar på oss regionala och lokala företrädare att nu finna varandra och samlas för Stockholmsregionens bästa, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.
I ett utspel tidigare i veckan har Moderaterna uppmanat Socialdemokraterna i Stockholm att runda Miljöpartiet och i stället sluta ett långsiktigt avtal direkt med M om de samlade trafikinvesteringarna.
Östlig förbindelse skulle fullborda ringleden runt Stockholm och avlasta innerstaden.
Trafikverket
"Ett sådant avtal skulle låta meddela att varken nuvarande eller framtida koalitionsbyggen tillåts vila på ett motstånd mot exempelvis en Östlig förbindelse, då den vilar på en alltför stor och därmed stark parlamentarisk grund för att ett enskilt parti skall få oproportionerligt inflytande och hindra tillväxten i vårt län", skrev M i ett öppet brev till S.
"Avgörande för Stockholmsregionen"
I veckan avvisade investeringsregionrådet Jens Sjöström (S) den inviten och framhöll under en fullmäktigedebatt att man behöver ta hänsyn även de mindre partierna när det gäller viktiga vägval kring infrastrukturen.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kommenterar regeringens besked:
”Jag är glad att vi i dag kan ta vid där vi slutade och har stora förhoppningar om att vi snart kan presentera undertecknade tilläggsavtal gällande pågående tunnelbaneutbyggnad och Spårväg Syd för stockholmarna. Kollektivtrafiken i Stockholm behöver byggas ut. Det är avgörande för att Stockholmsregionen ska nå våra klimatmål, fortsätta växa och vara Sveriges tillväxtmotor”, skriver Anton Fendert.