På fredagen fick Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) ta en liten paus från Moderaternas partistämma i Västerås för att signera överenskommelsen med bland andra regeringen, Region Stockholm och Stockholm stad.
–Jag är jätteglad. Det är en seger att vi är överens om hur vik ska arbeta vidare, säger han.
Efter månader av låsningar lyckades regeringens förhandlare, tidigare infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), ena parterna.
Kommunerna lovar att ta fram detaljplaner för att möjliggöra Östlig förbindelse – en motorvägstunnel mellan Nacka och Ropsten – om staten betalar notan: 34 miljarder kronor i dagens penningvärde.
– Det betyder mycket för för framkomligheten för Nackborna men för alla andra också. Vi är ju den enda huvudstaden i Europa som inte har en ringled – vi måste bygga klart den så att bilar inte behöver åka igenom staden. Det blir bättre för de som behöver bilen men också för andra eftersom gatorna i stan lämnas fria för de som behöver dem, säger Mats Gerdau.
”Stor risk”
Tidigare har rödgröna regeringar stoppat Östlig förbindelse. Med mindre än ett år till nästa val inser Mats Gerdau att projektet kan skrotas igen om Socialdemokraterna vinner valet.
– Absolut det är stor risk för det. Men i en demokrati är det alltid val och det ska det vara. Det röda laget har ju stoppat Österleden två gånger. De säkraste sättet att få till Östlig förbindelse är att välja en Moderatledd regering.
De nya överenskommelsen innebär också att Nacka får skjuta till 45 miljoner kronor extra för utbyggnaden av tunnelbanan.
– Det är samma summa som föreslogs i somras. Regionens utgångsbud var att vi skulle betala 200 miljoner kronor så det var bra för handlat av Nackas stadsdirektör Victor Kilén, säger Mats Gerdau.