Från den 2 juni ska ersättningstrafiken på Saltsjöbanan fungera som före den 9 februari igen, meddelar SL. Inga byten i Saltsjö-Järla behövs och alla tidtabeller ska synas i reseplaneraren på sl.se.

– Det ska vara i stort sett samma trafiklösning som gällde före den 9 februari. Det är några skolavgångar som körde en sträcka som inte kommer att vara med för att vi inte kunde få dit bussar, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Tågen som stoppades på långfredagen för andra gången på en månad eftersom torra spår orsakade onormalt hjulslitage står fortfarande still.

Problemet inte löst

SL har tidigare meddelat tågen tidigast kan börja köra igen i augusti. SL har fortfarande ingen lösning.

”En arbetsgrupp utreder vad problemen som har uppstått beror på. Utredningen ska ge svar på rotorsak, ansvarsfördelning och hur det går att säkra att problemen inte kommer tillbaka. Innan utredningen är klar kommer tågtrafiken inte att köra igen”, skriver SL.

Men även när tågen börjar rulla igen kommer direktbussarna att finnas kvar.

”Bussar kommer dessutom att fortsätta förstärka trafiken även när tågen på Saltsjöbanan börjar köra resenärer igen”, skriver SL.

Saltsjöbanans tåg stoppas till augusti

Inga tåg kommer att köra på Saltsjöbanan förrän tidigast den 18 augusti. I stället återkommer direktbussarna som körde före den 9 februari, uppger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

På långfredagen stoppade SL alla tåg på Saltsjöbanan för andra gången på en månad. Enligt SL har torra spår orsakat onormalt hjulslitage på tågen. Nu har SL beslutat att inga tåg kommer att köra på Saltsjöbanan före sommaren.

– Planen är preliminärt att pausa trafiken fram till den 18 augusti. Man har ännu inte hittat rotorsaken till problemen med vagnarna, och det är viktigt att trafiken inte återstartas förrän detta är gjort. Genom att skjuta fram trafikstarten skapar SL en tydlighet för resenärerna och arbetsro för de som felsöker Saltsjöbanan, säger Anton Fendert.

Eftersom tågen inte går, tvingas resenärer först ta en ersättningsbuss från Saltsjöbaden eller Solsidan. Sedan måste de byta till en annan buss i Saltsjö-Järla, eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att leda om biltrafiken under ombyggnaden av Värmdövägen. Det har gjort att restiderna blivit mycket längre – ibland över en timme enkel väg.

Vill återuppbygga förtroendet

Nu har SL beslutat att återgå till direktbussar på hela sträckan i båda riktningarna, precis som före den 9 februari.

– Vi förstår att dessa återkommande störningar skadat förtroendet för kollektivtrafiken, och för att vi ska kunna återuppbygga det förtroendet behövs en trafiklösning som fungerar på lång sikt, säger Anton Fendert.

Direktbussarna ska köra tills Saltsjöbanan kan köra hela vägen till Slussen igen 2028.

– Vi kan inte fortsätta lappa och laga ersättningstrafiken, särskilt inte när det fortfarande råder stor osäkerhet kring när Saltsjöbanan kommer kunna köra. Resenärerna behöver stabil, pålitlig trafik. Därför har SL beslutat att det ska köra direktbussar fram till att Saltsjöbanan kan gå hela vägen till Slussen igen, säger Anton Fendert.

Nackas kommunalråd Peter Zethraeus (M) är positiv.

– Det är glädjande att SL nu hörsammat kritiken och lyssnat på resenärernas behov. Att återinföra full ersättningstrafik är ett viktigt steg för att säkerställa att våra invånare har tillgång till pålitliga och effektiva transportlösningar. Nu blir det helt avgörande om man också kommer att lyckas leva upp till utställda löften. Vi kommer fortsatt att bevaka utvecklingen.

Betalar 3 miljoner i månaden

SL har under en tid satt in direktbussar från Saltsjöbaden och Solsidan i morgonrusningen och från Glasbruksgatan i eftermiddagsrusningen. Anton Fendert vet inte när övriga direktbussar kan återvända till Saltsjöbanan.

 – Vi inväntar besked från trafikoperatören om när busstrafiken med samma upplägg som innan 9 februari kan vara på plats igen fullt ut. Så fort det finns besked att ge kommer information gå ut i SL:s kanaler.

Nackaborna betalar 3 miljoner kronor i månaden för ersättningsbussarna mellan Saltsjö-Järla och Henriksdal eftersom kommunen har asfalterat banvallen. Om kommunen ska fortsätta att betala även när den nya busstrafiken är igång är inte bestämt.

– SL har en pågående diskussion om detta med Nacka kommun, jag uppfattar att man är överens om att den här ersättningstrafiken behövs långsiktigt, åtminstone fram till att Saltsjöbanan kan gå in till Henriksdal, det tycker jag är en bra utgångspunkt för att hitta en lösning, säger Anton Fendert.

Inga tåg kommer att köra på Saltsjöbanan före den 18 augusti, meddelar trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Inga tåg kommer att köra på Saltsjöbanan före den 18 augusti, meddelar trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Mitt i/Johan Kristensen

Saltsjöbanans tåg stoppas till augusti – alla direktbussar återvänder

Fendert (MP): ”Inte hittat rotorsaken till problemen"

Nackabussar till Slussen dras in när t-banan är klar

Inga Nackabussar ska köra till Slussen när tunnelbanan är klar, meddelar SL. Däremot fortsätter Värmöbussarna dit.

– Jättekorkat, säger Nackas kommunalråd Peter Zethraeus (M).

Anna Lassi, 46, från Duvnäs utskog går de 780 meterna från Slussens tunnelbanestation mot Nackabussarnas tillfälliga hållplats vid Stadsgårdsterminalen. Hon reser oftast med buss 409 eller 449 och vill inte att alla bussar från Nacka till Slussen dras in när tunnelbanan är klar 2030.

– Jag gillar att åka buss. Jag är inte så förtjust i tunnelbanan. Men jag hade gärna sett att det fanns fler alternativ så att man inte måste ta tunnelbanan. Kanske att 471:an skulle finnas kvar.

Vad tänker du om att bussterminalen planeras och byggs om så länge och sedan ska inte Nackabussarna gå dit?

– Det är ju konstigt. 

Hur kommer det bli att åka den nya blå linjen?

– Den går ju till Kungsträdgården så det kommer att bli smidigt. Men jag åker hellre buss.

”Bussar från Nacka kommun får sin ändhållplats vid Nacka tunnelbanestation”, skriver SL:s trafikanalytiker Manuel Chala i ett mejl om hur kollektivtrafiken ändras när blå linjen går till Nacka 2030.

”Bussar från Nacka kommun får sin ändhållplats vid Nacka tunnelbanestation”, skriver SL:s trafikanalytiker Manuel Chala i ett mejl om hur kollektivtrafiken ändras när blå linjen går till Nacka 2030.

Johan Kristensen

SL planerar alltså att dra in bussarna från Nacka till Slussen när tunnelbanan till Nacka invigs 2030. Uppgifterna har fått många Nackabor att reagera i sociala medier.

I ett mejl bekräftar SL:s trafikanalytiker Manuel Chala uppgifterna.

”Till följd av den planerade busseffektiviseringen i samband med att tunnelbanan förlängs till Nacka planeras busslinjenätet anpassas så att bussar från Nacka kommun får sin ändhållplats vid Nacka tunnelbanestation. Busslinjer från Värmdö förväntas däremot fortsätta hela vägen till Slussen”, skriver han.

”Jättekorkat”, säger kommunalrådet Peter Zethraeus (M) om att dra in Nackabussarna till Slussen när tunnelbanan är klar.

”Jättekorkat”, säger kommunalrådet Peter Zethraeus (M) om att dra in Nackabussarna till Slussen när tunnelbanan är klar.

Liza Simonsson

”Hoppas det blir bättre”

Nackas kommunalråd Peter Zethreaus häpnar över beskedet.

– Det är lustigt om det redan nu är någon på SL som har lagt tidtabeller för 2030. Vi sitter ju nu och tycker till om bussarna som ska trafikera Nacka från december 2025 till december 2026. På samma sätt som Värmdöborna ska kunna ta tunnelbanan från Nacka bör väl Nackaborna kunna ta bussen till Slussen?

Henrik Arfwidsson, 48, från Lännersta hoppar på 444 mot Västra Orminge vid Stadsgårdsterminalen. Han reser tre gånger i veckan till jobbet i Solna business park och längtar efter att få tunnelbanans blå linje till Nacka.

– Nu tar det över en timme. Jag hoppas att det blir bättre. Resan hackas upp med flera byten. Bara att slippa det blir ett lyft, säger han.

”Jag hoppas att det blir bättre”, säger Henrik Arfwidsson från Lännersta om att åka tunnelbana från Nacka till Solna i stället för att åka buss via Slussen.

”Jag hoppas att det blir bättre”, säger Henrik Arfwidsson från Lännersta om att åka tunnelbana från Nacka till Solna i stället för att åka buss via Slussen.

Johan Kristensebn

”Kommer fortsätta att bevaka”

Peter Zethraus ställer sig frågande SL:s planeringen vid Slussen.

– Det ska finnas 17 avgångsplatser i den nya bussterminalen, lika stort som den tillfälliga terminalen vid Fotografiska och där ryms ju både Nacka- och Värmdöbussarna. Det kommer definitivt att finnas plats och om Nackaborna vill åka buss dit borde SL fortsätta att köra. SL:s uppdrag är ju att bedriva en effektiv kollektivtrafik och köra folk dit de vill på effektivt sätt. Vi kommer fortsätta att bevaka det här.

På telefon bekräftar Manuel Chala att uppgifterna om de indragna Nackabussarna till Slussen stämmer och att han fått dem från SL:s busstrateg.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) betonar att tunnelbanan kommer att göra kollektivtrafiken smidigare för Nackaborna även om bussarna till Slussen dras in.

– När tunnelbanan öppnar i Nacka kommer man kunna resa till T-centralen på 12 minuter. I samband med det kommer Nacka C bli en ny bytespunkt där även resenärer från exempelvis Tollare och Orminge kan byta till tunnelbana och ta sig in till centrala Stockholm smidigare än tidigare.

”Under all kritik”

Han framhåller att vissa bussar kommer att fortsätta köra till Slussen.

– Bussar från Värmdö men också från Kvarnholmen, Älta och Hästhagen kommer att fortsätta gå in till Slussen. När Saltsjöbanan är klar och nya fordon är på plats kommer resenärer längs sträckan också få snabbare och smidigare resor in till Stockholm.

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) är kritisk.

– Oacceptabelt av Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Att försöka smyga igenom detta utan dialog med resenärer och berörda kommuner är under all kritik. Uppenbarligen fortsätter nedskärningarna i busstrafiken så länge vänstern får styra.

”Konstigt”, säger Anna Lassi från Duvnäs utskog om att SL slopar Nackabussarna till Slussen när tunnelbanan är klar 2030. Hon föredrar buss framför tunnelbana.

”Konstigt”, säger Anna Lassi från Duvnäs utskog om att SL slopar Nackabussarna till Slussen när tunnelbanan är klar 2030. Hon föredrar buss framför tunnelbana.

Johan Kristensen

Nackabussar till Slussen dras in när t-banan är klar

SL: ”Busseffektivisering” ✔ Pendlare: ”Konstigt” ✔ M: ”Jättekorkat”

Fenderts ilska över Saltsjöbanan: ”Byter operatör”

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) har tröttnat på haveriet på Saltsjöbanan. 

– Jag blir ärligt talat förbannad över att det här inte fungerar ännu. Från och med 12 maj byter vi operatör som kör ersättningstrafiken, säger han.

Liselott Kettu, biträdande rektor på Neglinge skola, har mejlat regionpolitikerna och krävt en förbättring på Saltsjöbanan eftersom barn på hållplatserna gråter av stress. Nu reagerar trafikregionrådet Anton Fendert i ett mejl till Mitt i.

– Jag blir ärligt talat förbannad över att det här inte fungerar ännu. Vi har en situation nu där SL och trafikoperatörerna inte får trafiken att fungera, men resenärerna får ta hela smällen. 

Byter till VR

Enligt SL har underhåll på Tvärbanan den här veckan krävt ersättningsbussar och gjort det extra svår att få alla bussar att räcka till.

– I morgonrusningen har VR hela tiden kört direktbussarna. Eftersom det har varit en underhållsvecka på Tvärbanan har vi den här veckan har vi i stället omfördelat Nobinas bussar till direktbussarna på eftermiddagen, säger presskommunikatören Elin Lindström.

På måndag får VR ta över direktbussarna även på eftermiddagarna.

– Vi har från politiskt håll markerat tydligt att det behövs mer pålitlig trafik och bättre trafikinformation och det besked jag fått är att från och med 12 maj byter vi operatör som kör ersättningstrafiken, för att komma bort från den nödlösning som gällt den här veckan, och som uppenbarligen inte fungerat, säger Anton Fendert.

Han vill ha fler bussar och tidtabeller som fungerar.

– Så nu förväntar jag mig att det ska gå direktbussar även i mellantrafik och att vi får 10-minuterstrafik i rusning. Bussarna ska gå att se i appen och det ska finnas informationsvärdar och vid behov trygghetsvärdar på plats. Jag kommer följa noga ifall detta levereras, och jag har särskilt begärt att vi ser över möjligheten att köra 20-minuterstrafik utanför rusning så som det fungerade innan 9 februari.

”Akut uppdrag”

Nobinas presschef David Erixon ifrågasätter Anton Fenderts beskrivning.

– Vi fick ett akut uppdrag i måndags att hjälpa till och köra direktbussar från Glasbruksgatan till Saltsjöbaden och Solsidan för att VR inte hade kapacitet. Vi hade uppdraget i sex dagar och sedan skulle VR ta över. Att säga att vi blir utkastade när vi bara har hjälpt till är felaktigt.

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) är också kritisk till Anton Fenderts uttalande.

– Kaoset på Saltsjöbanan blir inte mindre av att den som styr inte har koll på vem som kör och i panik kastar ut en operatör som kört direktbussar i fem dagar. Att den som uttalar sig inte verkar ha greppat att han redan avgått som ordförande för SL och trafiknämnden förstärker bilden av totalt kaos.

SL kan inte lova direktbussar i båda riktningarna som före den 9 februari.

– Vi tittar på hur vi kan göra på sikt. Men det är inte något planerat just nu, säger Elin Lindström.

Har ni någon prognos för när tågen kan köra på Saltsjöbanan igen?

 – Nej, vi håller fortfarande på att undersöka. En sak som vi tittar på är hur vi hanterar smörjningen och om vi kan installera fler smörjapparater i banan. Det är inte någon stor åtgärd.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) meddelar att regionen byter operatör för ersättningsbussarna på Saltsjöbanan.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) meddelar att regionen byter operatör för ersättningsbussarna på Saltsjöbanan.

Pekka Pääkkö/Johan Kristensen

Fenderts ilska över Saltsjöbanan: ”Byter operatör”

”Blir ärligt talat förbannad”

Rektorns larm om Saltsjöbanan: Barn gråter av stress

Barn och vuxna gråter av stress. Neglinge skolas biträdande rektor Liselott Kettu kräver nu att något görs åt haveriet på Saltsjöbanan.

– Vad gör regionen? säger hon.

Barnen skrattar och leker på Neglinge skolas skolgård när klockan närmar sig halv två. Men morgnarna och eftermiddagarna är tyngre.

Biträdande rektorn  Liselott Kettu berättar om både barn och vuxna som gråter av stress vid hållplatserna på Saltsjöbanan.

I ett mejl till styrande politiker i regionen och Nacka kräver hon förändring.

”Ett särskilt starkt exempel från igår: en barnskötare från en av våra förskolor mötte en tidigare förskoleelev – numera elev på min skola – som grät av stress och förvirring vid hållplatsen i Fisksätra. Skyltningen saknades, väntetiden var över 40 minuter och platsen var kaotisk. Barnskötaren följde eleven till fots till skolan. Detta är verkligheten – varje dag.”

”Märkligt att kunna se 16 tåg om dagen men ingen prognos för när de kan köra”, säger Liselott Kettu som passerar Neglingedepån varifrån SL testkör tågen för att komma till rätta med problemet med onormalt hjulslitage.

”Märkligt att kunna se 16 tåg om dagen men ingen prognos för när de kan köra”, säger Liselott Kettu som passerar Neglingedepån varifrån SL testkör tågen för att komma till rätta med problemet med onormalt hjulslitage.

Johan Kristensen

”Ångestsymptom”

Flera föräldrar berättar hur ovissheten på Saltsjöbanan tär på deras barn.

”Min dotter har utvecklat ångestsymptom eftersom hon tycker det är så jobbigt att inte veta om hon kommer i tid till sin träning i Björknäs eller inte. Det är under all kritik att barn påverkas negativt!”, skriver en förälder i Trafikuppropets enkät om situationen på Saltsjöbanan som över 1 300 personer svarat på.

En annan vittnar om hur vardagen trasas sönder.

”Min tioåriga dotter ringer mig när jag är på jobbet. Hon är ledsen och orolig. Hon går i skolan i centrala Nacka och hon har stått vid hållplatsen i Saltsjö-Järla och väntat länge, utan någon information om vad som händer eller hur hon ska ta sig hem. Hur ska jag kunna hjälpa henne från jobbet? Det är såklart att tågkaoset är jobbigt för alla, men barn klarar inte att hantera denna situation.

Johan Kristensen

”Situationen är inte hållbar”

Liselott Kettu  kräver fler avgångar och direktbussar i båda riktningarna tills Saltsjöbanan går hela vägen till Slussen. De som har satts in hittills går bara från Nacka på morgonen och till Nacka på kvällen. Hon som åker från Södermalm på morgonen och från Neglinge på kvällen har ingen glädje av dem.

– För mig är restiden till och från arbetet nu tre timmar om dagen. När det fungerade var det en timme.

Hon kräver också bättre möjlighet att planera resor. Ersättningsbussarna syns inte i någon i någon tidtabell eller i SL:s app.

– Fler gånger har jag stått och väntat i uppåt 70 minuter innan någon buss har kommit. Ibland kommer tre bussar på raken. 

”Den här situationen är inte hållbar. Vi ber er att ta vårt rop på hjälp på allvar – för våra barns, våra medarbetares och hela samhällets skull”, skriver hon i mejlet till politikerna.

Hon har fått svar från bland annat Nackas kommunalråd Peter Zethraeus (M), oppositionsrådet Johanna Kvist (S) och SL.

”Det jobbas flitigt på att hitta lösningar till de olika problemen, som att göra ersättningsbussarna sökbara i reseplaneraren, sätta in fler avgångar och de testkör även Saltsjöbanan. Jag inser dock att det som ska hända inte är till mycket hjälp när problemen kvarstår just nu och jag beklagar verkligen detta”, svarar SL:s kundtjänst.

På fredagen reagerar även trafikregionrådet Anton Fendert (MP) i ett mejl till Mitt i.

– Jag blir ärligt talat förbannad över att det här inte fungerar ännu. Nu förväntar jag mig att det ska gå direktbussar även i mellantrafik och att vi får 10-minuterstrafik i rusning. Bussarna ska gå att se i appen och det ska finnas informationsvärdar och vid behov trygghetsvärdar på plats. Jag kommer följa noga ifall detta levereras, och jag har särskilt begärt att vi ser över möjligheten att köra 20-minuterstrafik utanför rusning så som det fungerade innan 9 februari.

Liselott Kettu, biträdande rektor på Neglinge skola.

Liselott Kettu, biträdande rektor på Neglinge skola.

Johan Kristensen

Rektorns larm om Saltsjöbanan: Barn gråter av stress

Kräver ändring ✔️ Mejlade regionpolitikerna – ingen svarar ✔️ ”Katastrof!”

Varannan pendlare tar bil i stället för Saltsjöbanan

Efter de senaste månadernas kaos på Saltsjöbanan väljer hälften av pendlarna bil i stället för buss eller tåg. Det visar en enkät som över 1 300 personer har svarat på. Pendlarna berättar att de är sjukskrivna på grund av stress, har fått sänkt lön och att barn far illa.

Kaoset på Saltsjöbanan skakar om vardagen för resenärer. Det visar svar från över 1300 pendlare som gruppen Kollektivtrafikupproret samlade in under april. Bara 4 procent ser kollektivtrafiken som tillförlitlig.

En av dem som nu väljer bil framför buss och tåg är Helena Enkvist som är engagerade i Kollektivtrafikuppropet. Hon pendlar från Saltsjöbaden till jobbet vid Hötorget flera dagar i veckan.

– Tidigare tog jag bilen en dag i veckan, nu tar jag bilen tre dagar och jobbar mer hemifrån. Efter kaoset som var i påsk åker jag inte med Saltsjöbanan alls. Det vi nu bevittnar är en systemkollaps. Människor kan inte ta sig till sina jobb, barn kommer inte till skolan eller sina aktiviteter. Resenärer får inte plats på bussarna utan lämnas kvar på hållplatsen.

När Saltsjöbanans tåg 2016 kunde köra hela vägen till Slussen tog resan från Fisksätra 22 minuter. Sedan har restiden bara blivit längre och längre. Nu tar det i stället 62 minuter, enligt SL:s tidtabell. Flera resenärer vittnar om att det ofta tar längre tid än så.

Helena Enkvist åkte med Saltsjöbanans tåg och bussar fram till den 9 februari i år. Då drog SL in direktbussarna från Saltsjöbaden och Solsidan till Glasbruksgatan respektive Cityterminalen. Eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen från Järla till Nacka station för att leda dit biltrafiken under tiden Värmdövägen byggs om blev det tåg till Saltsjö-Järla och sedan ersättningsbuss till Slussen.

Ersättningsbussarna fortsätter att vara osynliga i tidtabellerna. Ibland dyker de upp. Ibland inte. 

– Det är för opålitligt. Det går inte att planera sin resa alls, säger Helena Enkvist.

Redan i mars stoppade SL alla tåg tillfälligt eftersom torra spår skapade onormalt hjulslitage. Men sedan långfredagen står de åter still, och SL har ingen prognos för när tågen kan köra igen.

”Halvjour hela tiden”

Samtidigt finns många som har svårt att välja bort kollektivtrafiken. Bland annat Helena Enkvists son som går på en gymnasieskola i stan.

– Vi har flera gånger fått kasta oss in i bilen i panik och köra honom för att han ska hinna i tid till prov. Dörrarna stängs när provtiden börjar. Vi måste vara halvjour hela tiden.

Hon medger att direktbussarna som SL återinsatte i morgonrusningen har förbättrat situationen.

Från den här veckan har SL även börjat köra bussar i eftermiddagsrusningen. Mellan klockan 15 och 18 går en buss varje kvart från Glasbruksgatan, varannan till Saltsjöbaden, varannan till Solsidan.

– Löftet var lite luddigt men att bussen går en gång i halvtimmen under tre timmars tid var ju inte vad vi förväntade oss. Vi behöver direktbussarna hela trafikdygnet med 10- eller åtminstone 20-minuterstrafik. Det finns ju många som jobbar i vården och måste vara klockan sju på sjukhuset och måste kunna resa på kvällar och helger, säger Helena Enkvist.

”Hade behövt hända mycket tidigare”

Resultaten från enkäten har presenterats för styrande politiker både i regionen och kommunen. Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) tycker inte heller att det går tillräckligt många direktbussar i nuläget.

– Från nästa vecka har SL beställt 10-minuterstrafik i rusning och direktbussar även i mellantrafiken. Min och resenärernas förväntan är att det även vid störningar ska gå ersättningstrafik. Det är bra att vi nu får fler direktbussar på plats, men det hade behövt hända mycket tidigare.

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) är bedrövad efter att ha läst enkätsvaren.

– Det visar att många inte längre upplever kollektivtrafiken som pålitlig, att man inte längre kan planera sin vardag med hämtning och lämning i förskola, fotbollsträning och annat. Det är nästan u-landsliknande kollektivtrafik när man hänvisas till att ställa sig vid en busshållplats och hoppas att det kommer en buss inom en halvtimme.

Resenärerna: Ångestsymptom och sjukskrivning

Drygt 1 300 personer har svarat på Kollektivtrafikuppropets enkät under april månad. Här är några av resenärernas upplevelser:

”Jag behöver numera gå upp klockan 4 varje morgon för att vara framme på jobbet vid 7. Trafiken är oerhört opålitligt, hemresan tar alltid över två timmar. Jag har ingen fritid längre.

”Sänkt lön på grund av missade timmar på jobbet.”

”Jobbar som sjuksköterska och det har hänt att jag kommit mycket försenad till jobbet vilket haft stor påverkan på mina patienter och kollegor.”

”Min dotter har utvecklat ångestsymptom eftersom hon tycker det är så jobbigt att inte veta om hon kommer i tid till sin träning i Björknäs eller inte. Det är under all kritik att barn påverkas negativt!”

”Så här är min vardag numera. Min tioåriga dotter ringer mig när jag är på jobbet. Hon är ledsen och orolig. Hon går i skolan i centrala Nacka och hon har stått vid hållplatsen i Saltsjö-Järla och väntat länge, utan någon information om vad som händer eller hur hon ska ta sig hem. Hur ska jag kunna hjälpa henne från jobbet? Det är såklart att tågkaoset är jobbigt för alla, men barn klarar inte att hantera denna situation.”

Källa: Kollektivtrafikuppropets enkät.

Restiden har ökat med 182 procent

Drygt 1 300 personer har svarat på Kollektivtrafikuppropets enkät under april månad. 

45 procent har övergått till att åka bil.

96 procent tycker inte att kollektivtrafiken är tillförlitlig.

94 procent tycker inte att politikerna levererar en hållbar kollektivtrafik.

182 procent har restiden ökat – från 22 minuter 2016 till 62 minuter 2025 (Fisksätra-Slussen).

Källa: Kollektivtrafikuppropets enkät.

Helena Enkvist har efter kaoset på Saltsjöbanan börjat köra bil från Saltsjöbaden till jobbet vid Hötorget i stället.

Helena Enkvist har efter kaoset på Saltsjöbanan börjat köra bil från Saltsjöbaden till jobbet vid Hötorget i stället.

Johan Kristensen/Privat

Kaoset: varannan pendlare tar bil i stället för Saltsjöbanan

1 300 pendlare beskriver frustrationen ✔️ Sjukskrivna på grund av stress ✔️ Sänkt lön ✔️ Barn med ångestsymptom