Barnen skrattar och leker på Neglinge skolas skolgård när klockan närmar sig halv två. Men morgnarna och eftermiddagarna är tyngre.

Biträdande rektorn  Liselott Kettu berättar om både barn och vuxna som gråter av stress vid hållplatserna på Saltsjöbanan.

I ett mejl till styrande politiker i regionen och Nacka kräver hon förändring.

”Ett särskilt starkt exempel från igår: en barnskötare från en av våra förskolor mötte en tidigare förskoleelev – numera elev på min skola – som grät av stress och förvirring vid hållplatsen i Fisksätra. Skyltningen saknades, väntetiden var över 40 minuter och platsen var kaotisk. Barnskötaren följde eleven till fots till skolan. Detta är verkligheten – varje dag.”

”Märkligt att kunna se 16 tåg om dagen men ingen prognos för när de kan köra”, säger Liselott Kettu som passerar Neglingedepån varifrån SL testkör tågen för att komma till rätta med problemet med onormalt hjulslitage.

”Märkligt att kunna se 16 tåg om dagen men ingen prognos för när de kan köra”, säger Liselott Kettu som passerar Neglingedepån varifrån SL testkör tågen för att komma till rätta med problemet med onormalt hjulslitage.

Johan Kristensen

”Ångestsymptom”

Flera föräldrar berättar hur ovissheten på Saltsjöbanan tär på deras barn.

”Min dotter har utvecklat ångestsymptom eftersom hon tycker det är så jobbigt att inte veta om hon kommer i tid till sin träning i Björknäs eller inte. Det är under all kritik att barn påverkas negativt!”, skriver en förälder i Trafikuppropets enkät om situationen på Saltsjöbanan som över 1 300 personer svarat på.

En annan vittnar om hur vardagen trasas sönder.

”Min tioåriga dotter ringer mig när jag är på jobbet. Hon är ledsen och orolig. Hon går i skolan i centrala Nacka och hon har stått vid hållplatsen i Saltsjö-Järla och väntat länge, utan någon information om vad som händer eller hur hon ska ta sig hem. Hur ska jag kunna hjälpa henne från jobbet? Det är såklart att tågkaoset är jobbigt för alla, men barn klarar inte att hantera denna situation.

Johan Kristensen

”Situationen är inte hållbar”

Liselott Kettu  kräver fler avgångar och direktbussar i båda riktningarna tills Saltsjöbanan går hela vägen till Slussen. De som har satts in hittills går bara från Nacka på morgonen och till Nacka på kvällen. Hon som åker från Södermalm på morgonen och från Neglinge på kvällen har ingen glädje av dem.

– För mig är restiden till och från arbetet nu tre timmar om dagen. När det fungerade var det en timme.

Hon kräver också bättre möjlighet att planera resor. Ersättningsbussarna syns inte i någon i någon tidtabell eller i SL:s app.

– Fler gånger har jag stått och väntat i uppåt 70 minuter innan någon buss har kommit. Ibland kommer tre bussar på raken. 

”Den här situationen är inte hållbar. Vi ber er att ta vårt rop på hjälp på allvar – för våra barns, våra medarbetares och hela samhällets skull”, skriver hon i mejlet till politikerna.

Hon har fått svar från bland annat Nackas kommunalråd Peter Zethraeus (M), oppositionsrådet Johanna Kvist (S) och SL.

”Det jobbas flitigt på att hitta lösningar till de olika problemen, som att göra ersättningsbussarna sökbara i reseplaneraren, sätta in fler avgångar och de testkör även Saltsjöbanan. Jag inser dock att det som ska hända inte är till mycket hjälp när problemen kvarstår just nu och jag beklagar verkligen detta”, svarar SL:s kundtjänst.

På fredagen reagerar även trafikregionrådet Anton Fendert (MP) i ett mejl till Mitt i.

– Jag blir ärligt talat förbannad över att det här inte fungerar ännu. Nu förväntar jag mig att det ska gå direktbussar även i mellantrafik och att vi får 10-minuterstrafik i rusning. Bussarna ska gå att se i appen och det ska finnas informationsvärdar och vid behov trygghetsvärdar på plats. Jag kommer följa noga ifall detta levereras, och jag har särskilt begärt att vi ser över möjligheten att köra 20-minuterstrafik utanför rusning så som det fungerade innan 9 februari.

Varannan pendlare tar bil i stället för Saltsjöbanan

Efter de senaste månadernas kaos på Saltsjöbanan väljer hälften av pendlarna bil i stället för buss eller tåg. Det visar en enkät som över 1 300 personer har svarat på. Pendlarna berättar att de är sjukskrivna på grund av stress, har fått sänkt lön och att barn far illa.

Kaoset på Saltsjöbanan skakar om vardagen för resenärer. Det visar svar från över 1300 pendlare som gruppen Kollektivtrafikupproret samlade in under april. Bara 4 procent ser kollektivtrafiken som tillförlitlig.

En av dem som nu väljer bil framför buss och tåg är Helena Enkvist som är engagerade i Kollektivtrafikuppropet. Hon pendlar från Saltsjöbaden till jobbet vid Hötorget flera dagar i veckan.

– Tidigare tog jag bilen en dag i veckan, nu tar jag bilen tre dagar och jobbar mer hemifrån. Efter kaoset som var i påsk åker jag inte med Saltsjöbanan alls. Det vi nu bevittnar är en systemkollaps. Människor kan inte ta sig till sina jobb, barn kommer inte till skolan eller sina aktiviteter. Resenärer får inte plats på bussarna utan lämnas kvar på hållplatsen.

När Saltsjöbanans tåg 2016 kunde köra hela vägen till Slussen tog resan från Fisksätra 22 minuter. Sedan har restiden bara blivit längre och längre. Nu tar det i stället 62 minuter, enligt SL:s tidtabell. Flera resenärer vittnar om att det ofta tar längre tid än så.

Helena Enkvist åkte med Saltsjöbanans tåg och bussar fram till den 9 februari i år. Då drog SL in direktbussarna från Saltsjöbaden och Solsidan till Glasbruksgatan respektive Cityterminalen. Eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen från Järla till Nacka station för att leda dit biltrafiken under tiden Värmdövägen byggs om blev det tåg till Saltsjö-Järla och sedan ersättningsbuss till Slussen.

Ersättningsbussarna fortsätter att vara osynliga i tidtabellerna. Ibland dyker de upp. Ibland inte. 

– Det är för opålitligt. Det går inte att planera sin resa alls, säger Helena Enkvist.

Redan i mars stoppade SL alla tåg tillfälligt eftersom torra spår skapade onormalt hjulslitage. Men sedan långfredagen står de åter still, och SL har ingen prognos för när tågen kan köra igen.

”Halvjour hela tiden”

Samtidigt finns många som har svårt att välja bort kollektivtrafiken. Bland annat Helena Enkvists son som går på en gymnasieskola i stan.

– Vi har flera gånger fått kasta oss in i bilen i panik och köra honom för att han ska hinna i tid till prov. Dörrarna stängs när provtiden börjar. Vi måste vara halvjour hela tiden.

Hon medger att direktbussarna som SL återinsatte i morgonrusningen har förbättrat situationen.

Från den här veckan har SL även börjat köra bussar i eftermiddagsrusningen. Mellan klockan 15 och 18 går en buss varje kvart från Glasbruksgatan, varannan till Saltsjöbaden, varannan till Solsidan.

– Löftet var lite luddigt men att bussen går en gång i halvtimmen under tre timmars tid var ju inte vad vi förväntade oss. Vi behöver direktbussarna hela trafikdygnet med 10- eller åtminstone 20-minuterstrafik. Det finns ju många som jobbar i vården och måste vara klockan sju på sjukhuset och måste kunna resa på kvällar och helger, säger Helena Enkvist.

”Hade behövt hända mycket tidigare”

Resultaten från enkäten har presenterats för styrande politiker både i regionen och kommunen. Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) tycker inte heller att det går tillräckligt många direktbussar i nuläget.

– Från nästa vecka har SL beställt 10-minuterstrafik i rusning och direktbussar även i mellantrafiken. Min och resenärernas förväntan är att det även vid störningar ska gå ersättningstrafik. Det är bra att vi nu får fler direktbussar på plats, men det hade behövt hända mycket tidigare.

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) är bedrövad efter att ha läst enkätsvaren.

– Det visar att många inte längre upplever kollektivtrafiken som pålitlig, att man inte längre kan planera sin vardag med hämtning och lämning i förskola, fotbollsträning och annat. Det är nästan u-landsliknande kollektivtrafik när man hänvisas till att ställa sig vid en busshållplats och hoppas att det kommer en buss inom en halvtimme.

Resenärerna: Ångestsymptom och sjukskrivning

Drygt 1 300 personer har svarat på Kollektivtrafikuppropets enkät under april månad. Här är några av resenärernas upplevelser:

”Jag behöver numera gå upp klockan 4 varje morgon för att vara framme på jobbet vid 7. Trafiken är oerhört opålitligt, hemresan tar alltid över två timmar. Jag har ingen fritid längre.

”Sänkt lön på grund av missade timmar på jobbet.”

”Jobbar som sjuksköterska och det har hänt att jag kommit mycket försenad till jobbet vilket haft stor påverkan på mina patienter och kollegor.”

”Min dotter har utvecklat ångestsymptom eftersom hon tycker det är så jobbigt att inte veta om hon kommer i tid till sin träning i Björknäs eller inte. Det är under all kritik att barn påverkas negativt!”

”Så här är min vardag numera. Min tioåriga dotter ringer mig när jag är på jobbet. Hon är ledsen och orolig. Hon går i skolan i centrala Nacka och hon har stått vid hållplatsen i Saltsjö-Järla och väntat länge, utan någon information om vad som händer eller hur hon ska ta sig hem. Hur ska jag kunna hjälpa henne från jobbet? Det är såklart att tågkaoset är jobbigt för alla, men barn klarar inte att hantera denna situation.”

Källa: Kollektivtrafikuppropets enkät.

Restiden har ökat med 182 procent

Drygt 1 300 personer har svarat på Kollektivtrafikuppropets enkät under april månad. 

45 procent har övergått till att åka bil.

96 procent tycker inte att kollektivtrafiken är tillförlitlig.

94 procent tycker inte att politikerna levererar en hållbar kollektivtrafik.

182 procent har restiden ökat – från 22 minuter 2016 till 62 minuter 2025 (Fisksätra-Slussen).

Källa: Kollektivtrafikuppropets enkät.

Helena Enkvist har efter kaoset på Saltsjöbanan börjat köra bil från Saltsjöbaden till jobbet vid Hötorget i stället.

Helena Enkvist har efter kaoset på Saltsjöbanan börjat köra bil från Saltsjöbaden till jobbet vid Hötorget i stället.

Johan Kristensen/Privat

Kaoset: varannan pendlare tar bil i stället för Saltsjöbanan

1 300 pendlare beskriver frustrationen ✔️ Sjukskrivna på grund av stress ✔️ Sänkt lön ✔️ Barn med ångestsymptom

Klart: Fler direktbussar på Saltsjöbanan

Saltsjöbanan får fler direktbussar från och med måndagen 5 maj. Däremot kan inte tågen som har stått still sedan långfredagen köra då.

– Vi har inte hittat rotorsaken och fortsätter att felsöka, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Tågen som har stått still på Saltsjöbanan sedan långfredagen på grund av onormalt hjulslitage kan inte börja köra som utlovat måndagen den 5 maj.

– Det är ingen bra nyheter för tågtrafiken. Resenärer får nog räkna med att den kommer att vara avstängd även under nästa vecka, säger Elin Lindström.

Torra spår har lett till att tågen slagits ut. På långfredagen stoppade SL tågtrafiken för andra gången på en eftersom för många av de 32 vagnarna var obrukbara.

– Vi behöver se hur provkörningarna går. Vi har svårt att lokalisera var problemen finns. Om vi startar trafiken måste vi vara säkra. Det här får absolut inte hända igen, säger Elin Lindström.

Däremot infriar SL löftet om direktbussar i eftermiddagsrusningen från måndagen den 5 maj.

Inga tidtabeller

Direktbussar kör sedan tidigare i morgonrusningen från Saltsjöbaden och Solsidan till Glasbruksgatan respektive Cityterminalen. Från och med måndag kör direktbussar även på eftermiddagarna från Glasbruksgatan men inte från Cityterminalen.

– Det blir i eftermiddagsrusningen ungefär mellan klockan 15 och 18. Det som gjorde att vi var lite osäkra var att tvärbanan har underhållsvecka i nästa vecka och flera ersättningsbussar redan var allokerade dit. Det har ställt till det lite. Men vi kommer att låna in bussar och det kommer att finnas någon form av direktbussar under eftermiddagarna, säger Elin Lindström.

Blir det färre i nästa vecka på grund av tvärbanans underhållsarbete?

– Ja, sannolikt är det så och så skalar vi upp efterhand. Målsättningen är ju att även köra direktbussar utanför rusningstid så småningom. 

När gör ni det?

– Jag kan inte svara på det i nuläget. Planeringen pågår.

Men resenärerna får tills vidare klara sig utan tidtabeller. SL:s reseplanerare fungerar fortfarande inte för ersättningsbussarna på Saltsjöbanan. 

– Som resenär får du titta i trafikläget när bussarna går. Trafikinformationen har inte varit tillräckligt bra. Vi arbetar för att få till det så att du kan söka din resa från reseplaneraren men jag tror inte att vi får klart det till på måndag, säger Elin Lindström.

”Raserar ett förtroende som redan är lågt”

Turerna kring SL:s direktbussar och tåg på Saltsjöbanan har varit många de senaste dagarna.

På valborg meddelade SL att tågen inte kunde börja rulla som planerat på Saltsjöbanan den 1 maj. Starten sköts i stället fram till den 5 maj. Och direktbussarna som hade utlovats från den 5 maj i eftermiddagsrusningen kunde börja köra först den 12 maj.

Kort efteråt svängde SL. Direktbussarna skulle börja köra den 5 maj trots allt. Beskedet gällde åtminstone över valborg och 1 maj. Skulle läget ändras skulle det kommuniceras under fredagen. 

– De ständiga turerna och bristfälliga informationen kring Saltsjöbanan har skapat en ohållbar situation för många Fisksätra- och Saltsjöbadsbor som inte kommer till jobbet i tid. Medborgarna förtjänar tydlighet och att löften hålls, inte mer osäkerhet. Det här raserar ju ett förtroende som redan är lågt, säger Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M).

Kan kräva vite

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) hoppas också på bättring.

– Min tydliga förväntan är att situationen ska lösas och klargöras så fort som möjligt. Det gäller såväl den faktiska trafiken som trafikinformationen. Trafikförvaltningen kommer återkomma i närtid till resenärerna kring detta.

SL beklagar kaoset.

– Vi förstår att det har varit en jättepåfrestande period för våra resenärer. Vi Khar inte levt upp till det man kan förvänta sig av oss. Vi jobbar verkligen på att göra det bättre.

SL kan komma att kräva Stockholms spårvägar som kör tågen på vite för kaoset på Saltsjöbanan.

– Vi tittar just nu på hur vi hanterar det här inom avtalet. Det kan handla om viteskrav, säger Elin Lindström.

Ersättningsbuss vid Solsidans station på Saltsjöbanan.

Ersättningsbuss vid Solsidans station på Saltsjöbanan.

Johan Kristensen

Fler direktbussar på Saltsjöbanan – men tågen står still

Fortsatt ovisst när tågen kan köra igen ✔ SL: ”Vågar inte svara”

Saltsjöbanans start flyttas fram

Saltsjöbanans tåg är inte redo att rulla den 1 maj som planerat. SL hoppas i stället att både tåg och fler direktbussar ska kunna köra den 5 maj.

SL hade hoppats att tågen på Saltsjöbanan hade kunnat börja rulla igen den 1 maj. Tågen har stått still sedan långfredagen eftersom torra spår har orsakat onormalt hjulslitage och slagit ut för många av de 32 vagnarna för att SL ska kunna köra.

– Vi kommer inte i gång som vi hade hoppats utan det blir måndagen den 5 maj i stället, säger Helene Jakobsson, presstalesperson på SL.

”Vi var lite för snabba”

På onsdagseftermiddagen meddelade SL också att direktbussarna i eftermiddagsrusningen som hade utlovats på Saltsjöbanan den 5 maj är inte heller var redo utan att starten skulle flyttas fram en vecka. Kort efteråt tog SL tillbaka uppgiften.

– Vi var lite för snabba. Ibland går inte alla informationskedjor som de ska. Prognosen är att direktbussarna ska gå den 5 maj som planerat. Kommer det ny information om att den 5 maj inte håller återkommer vi om det på fredag, när det är vardag igen, säger Helene Jakobsson.

Direktbussar kör från Saltsjöbaden och Solsidan till Glasbruksgatan respektive Cityterminalen i morgonrusningen. Övriga tider får resenärer byta till andra ersättningsbussar i Saltsjö-Järla eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen mellan Järla och Nacka station för att kunna led dit biltrafik under tiden Värmdövägen byggs om. Bygget väntas pågå till början av 2026.

”En ohållbar situation”

Ersättningsbussarna på Saltsjöbanan har ofta varit osynliga i tidtabellerna, ett problem som SL hoppas få bukt med.

– Vi kommer att ha en lösning som är sökbar och mer robust än vad vi har kunnat ha tidigare, säger Helene Jakobsson, presstalesperson på SL.

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) överrumplas över SL:s besked.

– De ständiga turerna och bristfälliga informationen kring Saltsjöbanan har skapat en ohållbar situation för många Fisksätra- och Saltsjöbadsbor som inte kommer till jobbet i tid. Medborgarna förtjänar tydlighet och att löften hålls, inte mer osäkerhet. Det här raserar ju ett förtroende som redan är lågt. 

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) vill också ha klarhet i vad som händer på Saltsjöbanan.

– Min tydliga förväntan är att situationen ska lösas och klargöras så fort som möjligt. Det gäller såväl den faktiska trafiken som trafikinformationen. Trafikförvaltningen kommer återkomma i närtid till resenärerna kring detta.

Saltsjö-Järla station på Saltsjöbanan.

Saltsjö-Järla station på Saltsjöbanan.

Johan Kristensen

Löftet spricker: Inga tåg på Saltsjöbanan i veckan

Kaoset fortsätter ✔ SL: ”Kommer vara mer robust” ✔ ”Raserar ett förtroende som redan är lågt”