Kaoset på Saltsjöbanan skakar om vardagen för resenärer. Det visar svar från över 1300 pendlare som gruppen Kollektivtrafikupproret samlade in under april. Bara 4 procent ser kollektivtrafiken som tillförlitlig.

En av dem som nu väljer bil framför buss och tåg är Helena Enkvist som är engagerade i Kollektivtrafikuppropet. Hon pendlar från Saltsjöbaden till jobbet vid Hötorget flera dagar i veckan.

– Tidigare tog jag bilen en dag i veckan, nu tar jag bilen tre dagar och jobbar mer hemifrån. Efter kaoset som var i påsk åker jag inte med Saltsjöbanan alls. Det vi nu bevittnar är en systemkollaps. Människor kan inte ta sig till sina jobb, barn kommer inte till skolan eller sina aktiviteter. Resenärer får inte plats på bussarna utan lämnas kvar på hållplatsen.

När Saltsjöbanans tåg 2016 kunde köra hela vägen till Slussen tog resan från Fisksätra 22 minuter. Sedan har restiden bara blivit längre och längre. Nu tar det i stället 62 minuter, enligt SL:s tidtabell. Flera resenärer vittnar om att det ofta tar längre tid än så.

Helena Enkvist åkte med Saltsjöbanans tåg och bussar fram till den 9 februari i år. Då drog SL in direktbussarna från Saltsjöbaden och Solsidan till Glasbruksgatan respektive Cityterminalen. Eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen från Järla till Nacka station för att leda dit biltrafiken under tiden Värmdövägen byggs om blev det tåg till Saltsjö-Järla och sedan ersättningsbuss till Slussen.

Ersättningsbussarna fortsätter att vara osynliga i tidtabellerna. Ibland dyker de upp. Ibland inte. 

– Det är för opålitligt. Det går inte att planera sin resa alls, säger Helena Enkvist.

Redan i mars stoppade SL alla tåg tillfälligt eftersom torra spår skapade onormalt hjulslitage. Men sedan långfredagen står de åter still, och SL har ingen prognos för när tågen kan köra igen.

”Halvjour hela tiden”

Samtidigt finns många som har svårt att välja bort kollektivtrafiken. Bland annat Helena Enkvists son som går på en gymnasieskola i stan.

– Vi har flera gånger fått kasta oss in i bilen i panik och köra honom för att han ska hinna i tid till prov. Dörrarna stängs när provtiden börjar. Vi måste vara halvjour hela tiden.

Hon medger att direktbussarna som SL återinsatte i morgonrusningen har förbättrat situationen.

Från den här veckan har SL även börjat köra bussar i eftermiddagsrusningen. Mellan klockan 15 och 18 går en buss varje kvart från Glasbruksgatan, varannan till Saltsjöbaden, varannan till Solsidan.

– Löftet var lite luddigt men att bussen går en gång i halvtimmen under tre timmars tid var ju inte vad vi förväntade oss. Vi behöver direktbussarna hela trafikdygnet med 10- eller åtminstone 20-minuterstrafik. Det finns ju många som jobbar i vården och måste vara klockan sju på sjukhuset och måste kunna resa på kvällar och helger, säger Helena Enkvist.

”Hade behövt hända mycket tidigare”

Resultaten från enkäten har presenterats för styrande politiker både i regionen och kommunen. Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) tycker inte heller att det går tillräckligt många direktbussar i nuläget.

– Från nästa vecka har SL beställt 10-minuterstrafik i rusning och direktbussar även i mellantrafiken. Min och resenärernas förväntan är att det även vid störningar ska gå ersättningstrafik. Det är bra att vi nu får fler direktbussar på plats, men det hade behövt hända mycket tidigare.

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) är bedrövad efter att ha läst enkätsvaren.

– Det visar att många inte längre upplever kollektivtrafiken som pålitlig, att man inte längre kan planera sin vardag med hämtning och lämning i förskola, fotbollsträning och annat. Det är nästan u-landsliknande kollektivtrafik när man hänvisas till att ställa sig vid en busshållplats och hoppas att det kommer en buss inom en halvtimme.