Liselott Kettu, biträdande rektor på Neglinge skola, har mejlat regionpolitikerna och krävt en förbättring på Saltsjöbanan eftersom barn på hållplatserna gråter av stress. Nu reagerar trafikregionrådet Anton Fendert i ett mejl till Mitt i.
– Jag blir ärligt talat förbannad över att det här inte fungerar ännu. Vi har en situation nu där SL och trafikoperatörerna inte får trafiken att fungera, men resenärerna får ta hela smällen.
Byter till VR
Enligt SL har underhåll på Tvärbanan den här veckan krävt ersättningsbussar och gjort det extra svår att få alla bussar att räcka till.
– I morgonrusningen har VR hela tiden kört direktbussarna. Eftersom det har varit en underhållsvecka på Tvärbanan har vi den här veckan har vi i stället omfördelat Nobinas bussar till direktbussarna på eftermiddagen, säger presskommunikatören Elin Lindström.
På måndag får VR ta över direktbussarna även på eftermiddagarna.
– Vi har från politiskt håll markerat tydligt att det behövs mer pålitlig trafik och bättre trafikinformation och det besked jag fått är att från och med 12 maj byter vi operatör som kör ersättningstrafiken, för att komma bort från den nödlösning som gällt den här veckan, och som uppenbarligen inte fungerat, säger Anton Fendert.
Han vill ha fler bussar och tidtabeller som fungerar.
– Så nu förväntar jag mig att det ska gå direktbussar även i mellantrafik och att vi får 10-minuterstrafik i rusning. Bussarna ska gå att se i appen och det ska finnas informationsvärdar och vid behov trygghetsvärdar på plats. Jag kommer följa noga ifall detta levereras, och jag har särskilt begärt att vi ser över möjligheten att köra 20-minuterstrafik utanför rusning så som det fungerade innan 9 februari.
”Akut uppdrag”
Nobinas presschef David Erixon ifrågasätter Anton Fenderts beskrivning.
– Vi fick ett akut uppdrag i måndags att hjälpa till och köra direktbussar från Glasbruksgatan till Saltsjöbaden och Solsidan för att VR inte hade kapacitet. Vi hade uppdraget i sex dagar och sedan skulle VR ta över. Att säga att vi blir utkastade när vi bara har hjälpt till är felaktigt.
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) är också kritisk till Anton Fenderts uttalande.
– Kaoset på Saltsjöbanan blir inte mindre av att den som styr inte har koll på vem som kör och i panik kastar ut en operatör som kört direktbussar i fem dagar. Att den som uttalar sig inte verkar ha greppat att han redan avgått som ordförande för SL och trafiknämnden förstärker bilden av totalt kaos.
SL kan inte lova direktbussar i båda riktningarna som före den 9 februari.
– Vi tittar på hur vi kan göra på sikt. Men det är inte något planerat just nu, säger Elin Lindström.
Har ni någon prognos för när tågen kan köra på Saltsjöbanan igen?
– Nej, vi håller fortfarande på att undersöka. En sak som vi tittar på är hur vi hanterar smörjningen och om vi kan installera fler smörjapparater i banan. Det är inte någon stor åtgärd.