På långfredagen stoppade SL alla tåg på Saltsjöbanan för andra gången på en månad. Enligt SL har torra spår orsakat onormalt hjulslitage på tågen. Nu har SL beslutat att inga tåg kommer att köra på Saltsjöbanan före sommaren.
– Planen är preliminärt att pausa trafiken fram till den 18 augusti. Man har ännu inte hittat rotorsaken till problemen med vagnarna, och det är viktigt att trafiken inte återstartas förrän detta är gjort. Genom att skjuta fram trafikstarten skapar SL en tydlighet för resenärerna och arbetsro för de som felsöker Saltsjöbanan, säger Anton Fendert.
Eftersom tågen inte går, tvingas resenärer först ta en ersättningsbuss från Saltsjöbaden eller Solsidan. Sedan måste de byta till en annan buss i Saltsjö-Järla, eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att leda om biltrafiken under ombyggnaden av Värmdövägen. Det har gjort att restiderna blivit mycket längre – ibland över en timme enkel väg.
Vill återuppbygga förtroendet
Nu har SL beslutat att återgå till direktbussar på hela sträckan i båda riktningarna, precis som före den 9 februari.
– Vi förstår att dessa återkommande störningar skadat förtroendet för kollektivtrafiken, och för att vi ska kunna återuppbygga det förtroendet behövs en trafiklösning som fungerar på lång sikt, säger Anton Fendert.
Direktbussarna ska köra tills Saltsjöbanan kan köra hela vägen till Slussen igen 2028.
– Vi kan inte fortsätta lappa och laga ersättningstrafiken, särskilt inte när det fortfarande råder stor osäkerhet kring när Saltsjöbanan kommer kunna köra. Resenärerna behöver stabil, pålitlig trafik. Därför har SL beslutat att det ska köra direktbussar fram till att Saltsjöbanan kan gå hela vägen till Slussen igen, säger Anton Fendert.
Nackas kommunalråd Peter Zethraeus (M) är positiv.
– Det är glädjande att SL nu hörsammat kritiken och lyssnat på resenärernas behov. Att återinföra full ersättningstrafik är ett viktigt steg för att säkerställa att våra invånare har tillgång till pålitliga och effektiva transportlösningar. Nu blir det helt avgörande om man också kommer att lyckas leva upp till utställda löften. Vi kommer fortsatt att bevaka utvecklingen.
Betalar 3 miljoner i månaden
SL har under en tid satt in direktbussar från Saltsjöbaden och Solsidan i morgonrusningen och från Glasbruksgatan i eftermiddagsrusningen. Anton Fendert vet inte när övriga direktbussar kan återvända till Saltsjöbanan.
– Vi inväntar besked från trafikoperatören om när busstrafiken med samma upplägg som innan 9 februari kan vara på plats igen fullt ut. Så fort det finns besked att ge kommer information gå ut i SL:s kanaler.
Nackaborna betalar 3 miljoner kronor i månaden för ersättningsbussarna mellan Saltsjö-Järla och Henriksdal eftersom kommunen har asfalterat banvallen. Om kommunen ska fortsätta att betala även när den nya busstrafiken är igång är inte bestämt.
– SL har en pågående diskussion om detta med Nacka kommun, jag uppfattar att man är överens om att den här ersättningstrafiken behövs långsiktigt, åtminstone fram till att Saltsjöbanan kan gå in till Henriksdal, det tycker jag är en bra utgångspunkt för att hitta en lösning, säger Anton Fendert.