Anna Lassi, 46, från Duvnäs utskog går de 780 meterna från Slussens tunnelbanestation mot Nackabussarnas tillfälliga hållplats vid Stadsgårdsterminalen. Hon reser oftast med buss 409 eller 449 och vill inte att alla bussar från Nacka till Slussen dras in när tunnelbanan är klar 2030.

– Jag gillar att åka buss. Jag är inte så förtjust i tunnelbanan. Men jag hade gärna sett att det fanns fler alternativ så att man inte måste ta tunnelbanan. Kanske att 471:an skulle finnas kvar.

Vad tänker du om att bussterminalen planeras och byggs om så länge och sedan ska inte Nackabussarna gå dit?

– Det är ju konstigt. 

Hur kommer det bli att åka den nya blå linjen?

– Den går ju till Kungsträdgården så det kommer att bli smidigt. Men jag åker hellre buss.

”Bussar från Nacka kommun får sin ändhållplats vid Nacka tunnelbanestation”, skriver SL:s trafikanalytiker Manuel Chala i ett mejl om hur kollektivtrafiken ändras när blå linjen går till Nacka 2030.

”Bussar från Nacka kommun får sin ändhållplats vid Nacka tunnelbanestation”, skriver SL:s trafikanalytiker Manuel Chala i ett mejl om hur kollektivtrafiken ändras när blå linjen går till Nacka 2030.

Johan Kristensen

SL planerar alltså att dra in bussarna från Nacka till Slussen när tunnelbanan till Nacka invigs 2030. Uppgifterna har fått många Nackabor att reagera i sociala medier.

I ett mejl bekräftar SL:s trafikanalytiker Manuel Chala uppgifterna.

”Till följd av den planerade busseffektiviseringen i samband med att tunnelbanan förlängs till Nacka planeras busslinjenätet anpassas så att bussar från Nacka kommun får sin ändhållplats vid Nacka tunnelbanestation. Busslinjer från Värmdö förväntas däremot fortsätta hela vägen till Slussen”, skriver han.

”Jättekorkat”, säger kommunalrådet Peter Zethraeus (M) om att dra in Nackabussarna till Slussen när tunnelbanan är klar.

”Jättekorkat”, säger kommunalrådet Peter Zethraeus (M) om att dra in Nackabussarna till Slussen när tunnelbanan är klar.

Liza Simonsson

”Hoppas det blir bättre”

Nackas kommunalråd Peter Zethreaus häpnar över beskedet.

– Det är lustigt om det redan nu är någon på SL som har lagt tidtabeller för 2030. Vi sitter ju nu och tycker till om bussarna som ska trafikera Nacka från december 2025 till december 2026. På samma sätt som Värmdöborna ska kunna ta tunnelbanan från Nacka bör väl Nackaborna kunna ta bussen till Slussen?

Henrik Arfwidsson, 48, från Lännersta hoppar på 444 mot Västra Orminge vid Stadsgårdsterminalen. Han reser tre gånger i veckan till jobbet i Solna business park och längtar efter att få tunnelbanans blå linje till Nacka.

– Nu tar det över en timme. Jag hoppas att det blir bättre. Resan hackas upp med flera byten. Bara att slippa det blir ett lyft, säger han.

”Jag hoppas att det blir bättre”, säger Henrik Arfwidsson från Lännersta om att åka tunnelbana från Nacka till Solna i stället för att åka buss via Slussen.

”Jag hoppas att det blir bättre”, säger Henrik Arfwidsson från Lännersta om att åka tunnelbana från Nacka till Solna i stället för att åka buss via Slussen.

Johan Kristensebn

”Kommer fortsätta att bevaka”

Peter Zethraus ställer sig frågande SL:s planeringen vid Slussen.

– Det ska finnas 17 avgångsplatser i den nya bussterminalen, lika stort som den tillfälliga terminalen vid Fotografiska och där ryms ju både Nacka- och Värmdöbussarna. Det kommer definitivt att finnas plats och om Nackaborna vill åka buss dit borde SL fortsätta att köra. SL:s uppdrag är ju att bedriva en effektiv kollektivtrafik och köra folk dit de vill på effektivt sätt. Vi kommer fortsätta att bevaka det här.

På telefon bekräftar Manuel Chala att uppgifterna om de indragna Nackabussarna till Slussen stämmer och att han fått dem från SL:s busstrateg.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) betonar att tunnelbanan kommer att göra kollektivtrafiken smidigare för Nackaborna även om bussarna till Slussen dras in.

– När tunnelbanan öppnar i Nacka kommer man kunna resa till T-centralen på 12 minuter. I samband med det kommer Nacka C bli en ny bytespunkt där även resenärer från exempelvis Tollare och Orminge kan byta till tunnelbana och ta sig in till centrala Stockholm smidigare än tidigare.

”Under all kritik”

Han framhåller att vissa bussar kommer att fortsätta köra till Slussen.

– Bussar från Värmdö men också från Kvarnholmen, Älta och Hästhagen kommer att fortsätta gå in till Slussen. När Saltsjöbanan är klar och nya fordon är på plats kommer resenärer längs sträckan också få snabbare och smidigare resor in till Stockholm.

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) är kritisk.

– Oacceptabelt av Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Att försöka smyga igenom detta utan dialog med resenärer och berörda kommuner är under all kritik. Uppenbarligen fortsätter nedskärningarna i busstrafiken så länge vänstern får styra.