Så sent som för tio dagar sedan gjorde regeringen klart att man verkligen vill att Östlig förbindelse – en motorledstunnel mellan Nacka och Ropsten – ska byggas och läggas in i Trafikverkets nationella plan för kommande investeringar.

"Frågan är prioriterad av regeringen och det är viktigt att hinna få fram underlag till den nationella planen", sa infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till Dagens Industri i mitten av september i samband med att en ny förhandling drogs igång i den infekterade frågan.

Men när Trafikverket på tisdagförmiddagen presenterade sitt förslag till nationell plan finns inte Östlig förbindelse med.

"Skälet är bland annat att investeringsvolymen för Östlig förbindelse vida överstiger lämplig storlek samt att projektet ligger i en komplex storstadsmiljö som inte kan avgränsas utan att få oönskade effekter", skriver Trafikverket.

"Uppfyller inte prioriteringsgrunder"

Regeringen har tidigare signalerat att man vill söka "alternativ finansiering" för projektet, exempelvis genom att ta in privata investeringsmedel.

Trafikverket gör nu klart att man inte tror på så kallad OPS – offentlig-privat samverkan – och hänvisar till de omfattande utredningar och analyser man gjorde för Sverigeförhandlingen 2016-2017.

"Sverigeförhandlingen konstaterade att investeringsobjektet Östlig förbindelse inte uppfyller de prioriteringsgrunder som erfarenheter från Norge redovisat som lämpliga för en OPS" skriver Trafikverket.

Michaela Haga (C), ordförande i Region Stockholms infrastruktur- och regionplaneringsutskott, tolkar skrivningen som att staten nu stänger dörren för projektet.

– För Östlig Förbindelse ger staten ett tydligt besked om att de varken prioriterar någon finansiering via nationell plan eller bedömer den som lämplig för alternativa finansieringslösningar i dagsläget, säger hon till Mitt i.

M: Har stora förhoppningar

Men oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) gör en annan tolkning.

– Trafikverket gör inte tummen ner till Östlig förbindelse. De visar respekt för att det finns en pågående förhandling och att beslutet måste tas i en särskild ordning. Jag har stora förhoppningar om att även Östlig förbindelse finns med när regeringen slutligen fattar beslut om planen, säger han.

Även Stockholms handelskammare reagerar på Michaela Hagas (C) tolkning:

– Centerpartiet har fel, staten ger tumme upp till Östlig förbindelse och sitter just nu i förhandlingar med bland annat regionen. De enda som stängt dörren i närtid är regionen. Centerpartiet borde ta ansvar i förhandlingarna och sluta med taktiska utspel i medier, säger Carl Bergkvist som är chefekonom på Stockholms handelskammare 

Tar ställning i vår

Från infrastrukturminister Andreas Carlsons (KD) pressavdelning kommer följande kommentar:

"Östlig förbindelse ingår i uppdraget till Catharina Elmsäter-Svärd. I övrigt vidtar nu sedvanlig beredning av förslaget inom Regeringskansliet, inklusive ett öppet remissförfarande. Hur den slutliga planen kommer att se ut och hur regeringen ställer sig till olika delar av planförslaget planerar regeringen ta beslut om under våren 2026."

Regeringen gör nytt försök med Östlig förbindelse

Det blir inga pengar till den nya tunnelbanan om inte Stockholms politiker går med på Östlig förbindelse. Regeringen bjuder nu in till omstart i den havererade trafikförhandlingen – och upprepar sitt gamla krav.

På torsdagen meddelade regeringen att förhandlingen om Stockholms saknade trafikmiljarder ska återupptas – med en ny förhandlingsperson och en tydligare uppdragsbeskrivning än tidigare.

Nu görs det tydligt att regeringen inte kommer att betala ut några mer pengar vare sig till den nya tunnelbanan eller Spårväg syd – om inte Stockholms stad och regionen går med på att släppa fram Östlig förbindelse – den omstridda motorledstunneln mellan Nacka och Ropsten.

Det blir den tidigare infrastrukturministern och stockholmspolitikern Catharina Elmsäter-Svärd (M) som får i uppgift att driva förhandlingen i hamn, med en tight deadline till den 18 november.

Detta för att Östlig förbindelse ska kunna tas med i den nationella investeringsplanen, som ska presenteras senare samma månad. Det behövs också en uppgörelse om pengarna till tunnelbanan, för att inte arbetena ska behöva avbrytas vid årsskiftet.

"Behöver gå i mål"

"Förhandlingen behöver gå i mål i alla delar. Frågan är prioriterad av regeringen och det är viktigt att hinna få fram underlag till den nationella planen", säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till Dagens Industri.

Den nya tunnelbanan, bland annat till Barkarby, behöver nya miljarder senast den sista december – annars kan arbetena behöva avbrytas.

Den nya tunnelbanan, bland annat till Barkarby, behöver nya miljarder senast den sista december – annars kan arbetena behöva avbrytas.

Region Stockholm

Den 30 juni sprack den statligt ledda förhandlingen som skulle ha säkrat finansieringen för den nya tunnelbanan och den första delen av Spårväg syd mellan Flemingsberg och Skärholmen.

Alla iblandade parter – Region Stockholm, regeringen, Stockholms stad, Huddinge, Nacka, Solna och Järfälla – var överens om hur de dryga fyra miljarder som saknas för spårutbyggnaden skulle fördelas.

Men eftersom regeringen redan då ställde som villkor att Östlig förbindelse skulle finnas med i paketet – något som Stockholms stad och Region Stockholm motsatte sig – så sprack förhandlingen i sista ögonblicket.

Vill runda Miljöpartiet

– En ny förhandling är ett välkommet besked som också lägger ett stort ansvar på oss regionala och lokala företrädare att nu finna varandra och samlas för Stockholmsregionens bästa, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.

I ett utspel tidigare i veckan har Moderaterna uppmanat Socialdemokraterna i Stockholm att runda Miljöpartiet och i stället sluta ett långsiktigt avtal direkt med M om de samlade trafikinvesteringarna.

Östlig förbindelse skulle fullborda ringleden runt Stockholm och avlasta innerstaden.

Östlig förbindelse skulle fullborda ringleden runt Stockholm och avlasta innerstaden.

Trafikverket

"Ett sådant avtal skulle låta meddela att varken nuvarande eller framtida koalitionsbyggen tillåts vila på ett motstånd mot exempelvis en Östlig förbindelse, då den vilar på en alltför stor och därmed stark parlamentarisk grund för att ett enskilt parti skall få oproportionerligt inflytande och hindra tillväxten i vårt län", skrev M i ett öppet brev till S.

"Avgörande för Stockholmsregionen"

I veckan avvisade investeringsregionrådet Jens Sjöström (S) den inviten och framhöll under en fullmäktigedebatt att man behöver ta hänsyn även de mindre partierna när det gäller viktiga vägval kring infrastrukturen.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kommenterar regeringens besked:

”Jag är glad att vi i dag kan ta vid där vi slutade och har stora förhoppningar om att vi snart kan presentera undertecknade tilläggsavtal gällande pågående tunnelbaneutbyggnad och Spårväg Syd för stockholmarna. Kollektivtrafiken i Stockholm behöver byggas ut. Det är avgörande för att Stockholmsregionen ska nå våra klimatmål, fortsätta växa och vara Sveriges tillväxtmotor”, skriver Anton Fendert.

Catharina Elmsäter-Svärd ska försöka få Socialdemokraterna i Stockholm att gå med på vägprojektet Östlig förbindelse.

Catharina Elmsäter-Svärd ska försöka få Socialdemokraterna i Stockholm att gå med på vägprojektet Östlig förbindelse.

Per Arnsäter/Wikimedia commons, Mostphotos

Hennes uppdrag: att få S att vända om Östlig förbindelse

Nytt försök att rädda tunnelbanebygget ✔ Tajt deadline ✔ Då måste miljarderna fram