Från och med måndagen den 5 maj sätter SL in direktbussar på Saltsjöbanan i eftermiddagsrusningen. Sedan tidigare körs direktbussar i morgonrusningen. Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) är glad över beskedet.

– Situationen för Fisksätraborna och Saltsjöborna har varit ovärdig en längre tid och det är nu glädjande att vänsterstyret äntligen lyssnar och återinför direktbussarna, säger han till Nackamoderaternas Facebooksida.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är också nöjd med lösningen.

– Det är uppenbart att situationen för resenärerna i dagsläget är ohållbar. Vi behöver skapa en mer pålitlig trafiklösning, inte bara nu medan Saltsjöbanan står stilla, utan långsiktigt. Direktbussar till och från Saltsjöbaden och Fisksätra utan byte vid Saltsjö-Järla skapar en mer robust och stabil trafik, vilket resenärerna med rätta förväntar sig, säger han i ett uttalande.

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Peter Zethraeus (M) upplevde kaos när de reste med Saltsjöbanan.

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Peter Zethraeus (M) upplevde kaos när de reste med Saltsjöbanan.

Petter Lundgren

Vill ha bara direktbussar

SL har fortfarande ingen prognos för när tågen som är står still sedan långfredagen kan börja rulla igen. Det är andra gången på en månad som SL stoppar tågen eftersom torra spår har orsakat onormalt hjulslitage.

Fram till den 5 maj får pendlare stå ut med skenande restider och byta till ersättningsbussar i Saltsjö-Järla eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att leda dit biltrafik under tiden Värmdövägen byggs om.

Mats Gerdau vill att alla bussar blir direktbussar på Saltsjöbanan.

– Jag hoppas att de också tar bort det fullständigt onödiga bytet av buss i Järla nu, säger Mats Gerdau.

Det är också SL:s ambition.

”På sikt ska det köra direktbussar även utanför rusningstid”‚ skriver SL på sin hemsida.

Alla tåg står fortsatt still på Saltsjöbanan sedan långfredagen. Det är andra gången på en månad som SL stoppar tågen eftersom torra spår har orsakat onormalt hjulslitage.

Enligt Anton Fendert ska direktbussarna köra även när Saltsjöbanan börjar gå igen och ska vara sökbara och synas i reseplaneraren.

– Jag förstår den enorma frustration som både resenärer och förare känt, inte minst eftersom det funnits så lite information att tillgå. Vi kommer att stärka upp med fler informationsvärdar, och alla de nya avgångar vi lägger till ska synas i appen så att resenärerna kan planera sin resa, säger han.

Nej till direktbussar på Saltsjöbanan

Region Stockholms styrande politiker säger nej till att återinsätta direktbussarna som körde på Saltsjöbanan fram till den 9 februari.

– Skitdåligt att de säger nej. De lämnar tusentals människor i sticket, säger Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M).

Kaoset fortsätter på Saltsjöbanan. Torra spår slår ut tågen, restiderna skenar och ersättningsbussarna syns inte i SL:s reseplanerare.

– Dagens situation där man inte ens har en tidtabell att planera sitt liv från utan man hänvisas till att vänta vid en stolpe och hoppas på tur, är under all kritik, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka.

På onsdagen krävde Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna i Region Stockholms trafiknämnd att regionen åter skulle sätta in direktbussarna som körde var tionde minut från Saltsjöbaden och Solsidan till Glasbruksgatan respektive Cityterminalen före den 9 februari. Men mittenstyret sa nej.

– Vi lade fram konkreta förslag för att göra pendlingen enklare för Nackaborna – direktbussar, tätare turer och en långsiktig plan. Att Socialdemokraterna och Miljöpartiet röstade nej visar ännu en gång att de inte bryr som om Nackabornas pendling, säger Anna Malm Kelfve (M), vice ordförande i trafiknämnden.

”Behöver kunna lita på SL”

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) avfärdar kritiken.

– Moderaterna sparkar in en öppen dörr och låtsas som att de inte vet hur trafiken fungerar. Vi är alla överens om att vi behöver få till en mer stabil ersättningstrafik med fler direktbussar, det som är flaskhalsen nu är inte den politiska viljan utan tillgången på tillgängliga bussar och förare. Så fort det går kommer vi att utöka trafiken.

SL vet inte om och i så fall när fler direktbussar kan sättas in.

– Vi håller på att titta på olika lösningar för att förbättra ersättningstrafiken, bland annat genom direktbussar medan trafiken på Saltsjöbanan är helt inställd. Men vi kan inte svara på när det kan bli aktuellt, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

”Dagens situation där man inte ens har en tidtabell att planera sitt liv från utan man hänvisas till att vänta vid en stolpe och hoppas på tur, är under all kritik”, säger Mats Gerdau om ersättningsbussarna på Saltsjöbanan.

”Dagens situation där man inte ens har en tidtabell att planera sitt liv från utan man hänvisas till att vänta vid en stolpe och hoppas på tur, är under all kritik”, säger Mats Gerdau om ersättningsbussarna på Saltsjöbanan.

Johan Kristensen

Asfalterad banvall

När SL den 9 februari drog in direktbussar från Saltsjöbaden och Solsidan till Glasbruksgatan respektive Cityterminalen och hänvisade alla till tågen skenade restiderna för alla pendlare.

I Saltsjö-Järla måste alla byta till ersättningsbussar. Nacka kommun har nämligen asfalterat banvallen från Järla station till Nacka station och leder bilar och bussar dit för att kunna bygga om Värmdövägen. Arbetet väntas pågå till början av nästa år och kommunen får betala 3 miljoner kronor i månaden för ersättningsbussarna.

Dessutom har tågen inte gått som på räls. På långfredagen stoppade SL alla tåg på Saltsjöbanan på grund av vagnbrist. För andra gången på en månad har torra spår orsakat onormalt hjulslitage på de 32 vagnarna.

Tåg inställda veckan ut

När tågen slogs ut i mars återinsatte SL tillfälligt direktbussarna. Den här veckan har resenärerna fått ta en ersättningsbuss från Saltsjöbaden och Solsidan och byta till en annan i Saltsjö-Järla.

– Vi ersätter med buss där spårtrafiken normalt går. Men det är anpassat efter kortare störningar, när man lägger upp ersättningstrafik för längre tidsperioder så försöker vi hitta olika sätt att göra den så robust och användbar som möjligt. Det kan bland annat inkludera direktbussar som självklart är en av de lösningar vi undersöker, eftersom vi vet att det finns många resenärer som önskar det, säger Elin Lindström.

SL kör den här veckan tomma tåg på Saltsjöbanan för att försöka få bukt med problemen med de torra spåren. När passagerarna är välkomna är oklart.

– Trafiken kommer åtminstone att vara inställd veckan ut. Det finns förhoppning om att kunna köra igen nästa vecka, men det är beroende av vad orsaksanalysen kommer fram till, säger Elin Lindström.

Vet ni nu hur ni ska komma till rätta med problemet som har orsakat det onormala hjulslitaget på tågen?

– Nej, orsaksanalysen pågår fortsatt och det är också ett skäl till att det är svårt att ge en helt säker prognos.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) röstade nej till M, L och KD:s förslag att återinsätta direktbussar med tiominuterstrafik på Saltsjöbanan.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) röstade nej till M, L och KD:s förslag att återinsätta direktbussar med tiominuterstrafik på Saltsjöbanan.

Pekka Pääkkö/Johan Kristensen

Nej till direktbussar på Saltsjöbanan

Nacka: ”Skitdåligt” ✔️ Regionrådet: ”Sparkar in öppen dörr” ✔️ Tågen utslagna ✔️ Ersättningsbussar osynliga i tidtabellen

Inga tåg på Saltsjöbanan

Alla tåg har stoppats på Saltsjöbanan sedan långfredagen. SL hänvisar till vagnbrist.

Trafikregionrådet Anton Fendert kräver nu svar från operatören.

– Människor behöver kunna lita på att SL kör den trafik som står i tidtabellen.

I torsdags meddelade SL att färre tåg skulle köra på Saltsjöbanan under påsken på grund av vagnbrist.

– Vi gör det här för att undvika en sådan situation som i mars när vi hade väldigt många vagnar som hade slitage. För att kunna kolla vagnarna som inte är ute och kör vi bara med två vagnar under påsken när färre reser i stället för fyra eller sex vagnar i normala fall. Planen är att kunna återgå till full trafik när det är vardag igen, det vill säga på tisdag, sa Karolina Wichman, projektkommunikatör på SL.

Men redan på långfredagen ställdes all tågtrafik in. Bussar ersätter tågen. ”Vi hänvisar också till alternativa färdmedel”‚ skriver SL på sin hemsida.

– Nu känns det nästan som om jag ljög i torsdags. Vi fick ju problem med smörjbalansen i torsdags, vi fick ställa in mer och mer trafik och sedan i fredags går inga tåg överhuvudtaget. All trafik ersätts med buss på hela sträckan, säger Karolina Wichman.

Ingen prognos för när tågen kan gå

Under påskhelgen har det varit svårt att resa överhuvudtaget med kollektivtrafik från Saltsjöbaden och Fisksätra.

– Vi har haft problem att hitta bussförare till ersättningsbussarna. Vi hade ju planerat trafik med tågförare men behövt hitta bussförare. Det är inte självklart att tågförarna kan köra bussarna, det är ju olika typer av fordon, säger Karolina Wichman.

I mars ställde SL in all tågtrafik eftersom torra spår ledde till onormalt hjulslitage, 16 av 32 vagnar var utslagna – resten ville SL inte köra med. SL har fortfarande inte har fått bukt med de torra spåren.

– Vi har fortsatt en obalans i smörjningen men vi vet inte i dagsläget vad det beror på. Vi har ingen prognos för när tågen kan gå igen, säger Karolina Wichman.

Under tisdagen får pendlare först ta ersättningsbussar från Saltsjöbaden och Solsidan och sedan byta till andra ersättningsbussar i Saltsjö-Järla. I mars satte SL in direktbussar från Saltsjöbaden och Solsidan till Glasbruksgatan och Cityterminalen.

– När vi såg att problemet skulle vara kvar under en längre tid satte vi in direktbussar. Jag kan inte svara på om det blir så nu. Vi behöver gå ut med tydligare information under dagen så att resenärerna kan planera sitt resande. Nu får man gå in i trafikläget på SL.se och se hur ersättningstrafiken går, säger Karolina Wichman.

”Ett haveri”

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) är upprörd.

– Det är ju ett haveri. Oerhört påfrestande för alla resenärer som behöver Saltsjöbanan för att komma till jobbet. Kollektivtrafiken måste vara pålitlig och enkel att resa med, men nu är det riktigt illa. 

Han tycker att SL måste sätta in direktbussar från Saltsjöbaden och Solsidan igen.

– Jag tycker att regionen omedelbart borde återgå till den trafik som var i januari, det vill säga busstrafik med direktbussar och som fungerade. Sen får de gå till botten med problemen på Saltsjöbanan och inte återstarta förrän de kan garantera pålitligheten.

Vad gör du och kommunen nu?

– Vi (kommunen) söker information från regionen om vad som hänt, hur planeringen ser ut framåt och hur både trafik och information kan förbättras. Det viktiga är dock vad de ansvariga i regionen, (trafikregionrådet) Anton Fendert (MP) och (investeringsregionrådet) Jens Sjöström (S), ska göra åt det. Så här kan det inte fortsätta. De måste kliva fram och ta ansvar nu och kan inte gömma sig bakom presskommunikatörer. 

Kräver svar från operatören

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) beklagar de återkommande problemen på Saltsjöbanan.

– Det här är en allvarlig situation, kollektivtrafiken till Fisksätra och Saltsjöbaden behöver fungera bättre och människor behöver kunna lita på att SL kör den trafik som står i tidtabellen. 

Vad gör du för att resenärer från Saltsjöbaden och Fisksätra ska kunna resa på ett bra sätt med kollektivtrafiken?

– Här och nu behöver vi få till fungerande ersättningstrafik så att människor kan resa trots att tågen står stilla. Men jag har också varit tydlig mot trafikförvaltningen att detta inte kan hända igen – situationen i mars var illa nog. Vi har kallat till oss vd:n för operatören AB Stockholms spårvägar, det är de som kör tågen och som ansvarar för att underhålla spåren. De behöver redovisa vad som gått fel, hur de löser detta och säkerställer att det inte händer igen.

I mars sattes direktbussar in från Saltsjöbaden och Fisksätra. Kommer det att göras nu också?

– Det körs redan i dag direktbussar i morgonrusningen, planen är att sätta in direktbussar även under eftermiddagen. 

Kör tomma tåg

SL meddelar på tisdagen att tågen med all sannolikhet inte kommer att köra den här veckan.

– Det finns förhoppning om att kunna få igång tågtrafiken till nästa vecka. Men det går förstås inte att säga helt säkert förrän orsaksanalysen är klar, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Trots stoppet kommer tomma tåg att köra på Saltsjöbanan.

– Det beror på att vi fortsätter att provköra tåg, bland annat som del av spårunderhållet, säger Elin Lindström.

Saltsjö-Järla station på Saltsjöbanan.

Saltsjö-Järla station på Saltsjöbanan.

Johan Kristensen

Därför kör SL tomma tåg på Saltsjöbanan

Inga resenärer välkomna ✔ Fendert: ”Människor behöver kunna lita på SL”

Vagnbrist på Saltsjöbanan – igen

SL har återigen vagnbrist på Saltsjöbanan och kör endast med två vagnar hela påsken – i stället för uppåt sex vagnar normalt.

”Räkna med att det kan vara trångt ombord samt att din resa kan ta längre tid än vanligt. Var ute i god tid”, skriver SL på sin hemsida.

För mindre än en månad sedan slog torra spår ut hälften av Saltsjöbanans 32 vagnar som drabbades av onormalt hjulslitage. Övriga 16 vagnar ville SL inte köra med och ställde in all tågtrafik på Saltsjöbanan.

Nu bekräftar SL att torra spår har ställt till det igen.

– Vi har ökat kontrollnivån och agerar snabbare nu än vad vi gjorde inför den tidigare vagnsbristen som vi hade i mars. Utökade dagliga kontroller av banan och vagnar sker och i går såg vi att det på ett ställe är avvikande smörjbalans, säger Karolina Wichman, projektkommunikatör på SL.

Hon understryker att åtgärden görs i förebyggande syfte och att det fortfarande finns hela tåg att köra på Saltsjöbanan.

– Vi gör det här för att undvika en sådan situation som i mars när vi hade väldigt många vagnar som hade slitage. För att kunna kolla vagnarna som inte är ute och kör vi bara med två vagnar under påsken när färre reser i stället för fyra eller sex vagnar i normala fall. Planen är att kunna återgå till full trafik när det är vardag igen, det vill säga på tisdag.

”Kräver ju politiskt ansvar”

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) är överrumplad.

– Förvånande och tråkigt måste jag säga. Trodde det var ordnat för några veckor sedan. Men det intressanta är väl vad (trafikregionrådet) Anton Fendert (MP) säger och framför allt vad han ska göra åt det, det är ju han som är ansvarig. Jag hoppas att du inte nöjer dig med en kommentar från en presskommunikatör. Det här kräver ju politiskt ansvar av regionen. 

Men Anton Fendert hälsar via sin pressekreterare att han avböjer att kommentera.

– Vi hänvisar till Trafikförvaltningens presstjänst som har mer information om varför man kör med färre vagnar under påskhelgen.

Saltsjö-Järla station på Saltsjöbanan.

Saltsjö-Järla station på Saltsjöbanan.

Johan Kristensen

Vagnbrist på Saltsjöbanan igen: ”Avvikande smörjbalans”

Torra spår ställer till det ✔ SL: ”Räkna med att det kan vara trångt ombord” ✔

”Stockholm har blivit en bananregion”

Regionen fortsätter upphandlingen av nya tåg på Saltsjöbanan trots att hemliga uppgifter om att notan skenar från 1,4 till 2,1 miljarder kronor röjdes på egna hemsidan – två gånger.

– Stockholm har blivit en bananregion, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Kristoffer Tamsons (M) är upprörd efter regionstyrelsens möte på tisdagen. SL-chefen Erik Norling och chefsjuristen Daniel Angermann fanns med för att svara på frågor om hur de hemliga uppgifterna om att Saltsjöbanans nya tåg blir 700 miljoner kronor dyrare kunnat läcka igen.

– Det var en cirkus. Kvällen innan mötet får vi reda på ytterligare en läcka i en miljardupphandling. På sittande möte får vi veta att ytterligare väldigt känslig information har läckts. Informationen har legat ute i flera timmar men det kan också handla om dagar. De dragningar vi fick utstrålade mer panik och kaos än ordnad styrning och kontroll, säger han.

Efter att ha tagit in anbud för 16 nya X25-vagnar, som ska rulla på Saltsjöbanan 2028, insåg trafikförvaltningen att inköpet skulle kosta drygt 2,1 i stället för 1,4 miljarder kronor. Det kunde Mitt i avslöja den 20 mars efter Region Stockholm publicerat de sekretessbelagda uppgifterna på sin hemsida.

Den utökade budgeten skulle hållas hemlig för att företag som kan leverera tågen inte skulle salta sina bud.

”Måste ha nolltolerans mot läckor”

Läckan ledde till att regionfullmäktige den 25 mars pausade upphandlingen av utbyggd depå i Neglinge och förstärkt el längs spåret. Investeringarna på närmare 1 miljard kronor krävs för att de nya tågen ska kunna rulla.

Inför regionstyrelsens möte på tisdagen läckte alltså uppgifterna igen. Oppositionspartierna krävde att regionstyrelsen skulle pausa även upphandlingen av de nya tågen.

– Vi måste ha nolltolerans mot läckor. Om de avslöjas måste man göra ett omtag, säger Kristoffer Tamsons.

Men det rödgröna styret valde ändå att gå vidare med upphandlingen. Nu får regionfullmäktige besluta i frågan den 6 maj.

”Kan inte rulla på som om ingenting har hänt”

Kristoffer Tamsons är inställd på att få med sig minst en tredjedel av ledamöterna för att pausa även upphandlingen av tågen.

– Du kan inte rulla på som om ingenting har hänt med stora miljardupphandlingar som är behäftade med läckor. Det kan inte uteslutas att läckorna påverkar upphandlingen framöver. Vi riskerar att få sämre leverans, högre nota för skattebetalarna och att det skadar Region Stockholms anseende, säger han.

Spelar det någon roll att uppgifterna läckte igen när de redan hade läckt en gång?

– Då är ju en skada bekräftad. Men två fel gör inte ett rätt. Du kan inte bara köra vidare. Frågan är ju vilka som har sett informationen och om konkurrensen är satt ur spel.

Hur kunde uppgifterna läcka?

– Det man försöker skylla det på är handhavandefel. Men uppgifterna vi har fått är muntliga. Ingen skriftlig eller mer detaljerad redogörelse över hur det här kunde ske som jag tycker att vi kan förvänta oss.

Borde någon person lämna sitt uppdrag?

– Ytterst ansvariga är två Socialdemokrater: Jens Sjöström och Aida Hadzialic. Trots våra invändningar valde de att klubba igenom det här.

Regionen har även anklagats för att ha läckt hemliga uppgifter när det gäller upphandlingen av nytt journalsystem till sjukvården. Nyligen överklagades den upphandlingen av ett företag som gick miste om uppdraget.

– Det är tre allvarliga läckor i mångmiljardinvesteringar på en månad. Det är fullständigt oacceptabelt, säger Kristoffer Tamsons.

Han och de flesta inom oppositionen är trots allt positiva till att köpa in de nya tågen till Saltsjöbanan. Men Sverigedemokraterna vill avbryta upphandlingen helt.

– Det är ansvarslöst av styret att driva upphandlingen vidare och fatta beslut när sekretessen är bruten och de inte vet vilka konsekvenser det kan få, Samuel Stephan, trafikpolitisk talesperson för SD i Region Stockholm.

SL: ”En intern miss”

SL uppger att de hemliga uppgifterna publicerades av misstag eftersom medarbetarna inte visste att de var sekretessbelagda.

– Det berodde alltså på en intern miss i informationsdelningen inom förvaltningen, säger SL:s presskommunikatör Elin Lindström.

”Det är samma rutiner som gällde när han själv var ordförande för trafiknämnden”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) om Kristoffer Tamsons kritik.

”Det är samma rutiner som gällde när han själv var ordförande för trafiknämnden”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) om Kristoffer Tamsons kritik.

Martin Svensson

SL beklagar läckorna.

– De uppgifter som delats är kopplade till budgetkalkyler. Det är uppgifter som vi inte hade velat dela externt och som är potentiellt känsliga, vilket gör att situationen är olycklig. Samtidigt är konsekvenserna hanterbara inom pågående upphandling och det bedöms få begränsad konsekvens för pågående förhandling, säger Elin Lindström.

Socialdemokraterna hänvisar trafikfrågor till trafikregionrådet Anton Fendert (MP). Han betonar att läckorna tas på allvar.

– Trafikförvaltningen har utrett vad som gått fel och uppdaterat rutinerna för hantering av sekretessbelagda handlingar, vilket trafiknämndens ledamöter fått information om skriftligen. Det planeras också utbildningsinsatser för både tjänstepersoner och information till de förtroendevalda i trafiknämnden. Om Tamsons har synpunkter på vilka rutiner som använts så har han skäl att vara självkritisk – det är samma rutiner som gällde när han själv var ordförande för trafiknämnden.

”Stockholm har blivit en bananregion”, säger Kristoffer Tamsons (M) efter att hemliga uppgifter om Saltsjöbanans nya tåg läckt flera gånger.

”Stockholm har blivit en bananregion”, säger Kristoffer Tamsons (M) efter att hemliga uppgifter om Saltsjöbanans nya tåg läckt flera gånger.

Moderaterna/Mostphotos/Johan Kristensen

”Stockholm har blivit en bananregion”

Tamsons rasar ✔️ Hemliga uppgifter om Saltsjöbanans miljardupphandling röjdes igen

700 miljoner dyrare tåg – hemliga prislappen läckte igen

Region Stockholm har återigen publicerat de hemliga uppgifterna om att Saltsjöbanans nya X25-tåg blir 700 miljoner kronor dyrare på sin hemsida. SL:s chef och chefsjurist ska vara med på regionstyrelsens möte på tisdagen för att svara på frågor om läckan.

Region Stockholm behöver 700 miljoner extra för att kunna köpa de nya X25-tågen till Saltsjöbanan, 2,1 i stället för 1,4 miljarder kronor. Mitt i kunde nyligen avslöja att den hemliga uppgiften publicerats på regionens hemsida.

Det ledde till att upphandlingen av ny depå i Neglinge och förstärkt el för närmare en miljard kronor som krävs för de nya tågen pausades.

Läckte igen

På måndagseftermiddagen mejlade regionstyrelsens nämndsekreterare regionstyrelsen och tjänstemän att misstaget skett igen, vilket Slöseriombudsmannen var först med att uppmärksamma.

”I protokollsutdraget som expedierats till regionstyrelsen utan sekretess fanns förslaget till beslut bilagt och inte maskat. Denna information har därför funnits publicerad till regionstyrelsens sammanträde fram till i förmiddags”‚ skriver nämndsekreteraren.

Trafikförvaltnings projektledare slog larm om fadäsen och uppgifterna togs bort.

Den utökade budgeten skulle hållas hemliga för att företag som kan leverera tågen inte skulle anpassa sina bud. Nämndsekreteraren konstaterar nu att uppgifterna publicerats vid två olika tillfällen på regionens hemsida.

”Den aktuella informationen har tidigare felaktigt publicerats inför trafiknämndens behandling av ärendet i ett annat dokument, informationen var då publicerad under ca två timmar, vilket har uppmärksammats i media. Det nya felaktiga handhavandet har medfört publicering av innehåll som enligt trafikförvaltningen utgör en mindre delmängd av samma information som vid det tidigare tillfället”, skriver nämndsekreteraren.

Chefen ska svara på frågor

Trafikförvaltnignens högsta chef, tillförordnade förvaltningschef Erik Norling, och chefsjurist Daniel Angermann kommer till regionstyrelsens möte på tisdagen för att svara på frågor om läckan.

Nämndsekreteraren hänvisar frågor till SL:s presstjänst.

Detta har hänt

20 mars. Mitt i avslöjar att Saltsjöbanans 16 nya X25-vagnar blir 700 miljoner kronor dyrare. Den hemliga uppgiften publicerades på Region Stockholms hemsida.

25 mars. Upphandlingen av utbyggd depå i Neglinge och förstärkt el för närmare 1 miljard kronor pausas efter att de hemliga uppgifterna läckt.

7 april. Hemliga uppgiften publiceras igen på regionens hemsida.

8 april. På regionstyrelsens möte svarar SL-chefen på frågor om läckan.

Källa: Region Stockholm.

Saltsjö-Järla station på Saltsjöbanan.

Saltsjö-Järla station på Saltsjöbanan.

Johan Kristensen

700 miljoner dyrare tåg – hemliga prislappen läckte igen

Publicerades på regionens hemsida – igen ✔️ SL-chefen ska förklara för regionstyrelsen