Efter pandemin har SL brottats med skral ekonomi. 

– I budgetprocessen 2023 hade vi ett underskott i SL på tre miljarder kronor, säger Jakop Dalunde.

Priserna på SL-korten höjdes och flera busslinjer drogs in, bland annat fyra till och från Nacka gymnasium.

– Nu har vi äntligen en ekonomi i balans och kan börja satsa på kollektivtrafiken.

På måndagen berättar han i en intervju med Mitt i att SL gör en beställning på totalt 100 000 nya avgångar per år i hela länet till ett värde av 80 miljoner kronor. I Nacka börjar förändringarna gälla från någon gång nästa år.

– Så fort operatörerna har köpt in fler bussar börjar trafiken att rulla, säger Jakop Dalunde.

”Jag förstår dem, jag vet att Nackaborna är hårt prövade”, säger Jakop Dalunde (MP) om fler Nackabor väljer bilen efter kaoset vid Slussen och på Saltsjöbanan.

”Jag förstår dem, jag vet att Nackaborna är hårt prövade”, säger Jakop Dalunde (MP) om fler Nackabor väljer bilen efter kaoset vid Slussen och på Saltsjöbanan.

Yasmin Acosta Romero

Flera bussar ändras

Buss 402X till Nacka gymnasium återvänder. Bussarna 442 och 446 får Glasbruksgatan som ny ändhållplats och 435C kommer även att köra på eftermiddagar från Cityterminalen via Nacka trafikplats mot Hemmesta vägskäl.

Buss 405 och 444 får fler avgångar under morgon- och eftermiddagsrusningen.

– Det är då behovet är som störst. Vi går från 30-minuters till 20-minuterstrafik i rusningstid. Förhoppningsvis leder det till större flexibilitet och minskad trängsel. Det blir enklare att planera sin morgon när du börjar jobba eller har ett möte. Det ska vara enklare att välja kollektivtrafik i stället för att ta bilen, säger Jakop Dalunde.

Den tillfälliga terminalen för bussar till Nacka och Värmdö ligger vid Stadsgårdsterminalen, 780 meters promenad från Slussens tunnelbana.

Den tillfälliga terminalen för bussar till Nacka och Värmdö ligger vid Stadsgårdsterminalen, 780 meters promenad från Slussens tunnelbana.

Johan Kristensen

Inga nyheter om Slussen

Men efter kaoset vid Slussen med den 780 meter långa promenaden från den tillfälliga busshållplatsen till tunnelbanestationen och kaoset på Saltsjöbanan där tågen står still sedan i påskas har allt fler Nackbor lämnat kollektivtrafiken för bilen.

– Jag förstår det. Men jag kommer jobba för att att bygga ut kollektivtrafiken så att Nacakborna kan känna sig trygga med att komma tillbaka, säger Jakop Dalunde.

Men varken när det gäller Saltsjöbanans start eller Katarinaterminalen som nyligen försenades från april till hösten 2026 har han några glada besked.

– Där har jag tyvärr inga nyheter. Vi försöker vända på varenda sten för att det ska öppnas nya möjligheter att köra fler bussar närmare stan för att Nackaborna ska slippa ta den där långa promenaden, säger Jakop Dalunde.

Exakt vilka platser det handlar om vill han inte berätta.

– Det finns ett antal platser utöver Cityterminalen och Glasbruksgatan som vi tittar på. Det är inte omöjligt att vi kan hitta en sådan lösning till nästa år men jag vågar inte lova något.

Moderaterna lovar rabatt på SL-kortet tills kaoset vid Slussen och på Saltsjöbanan är löst. Vill du göra detsamma?

– Jag tycker att det känns viktigast att få så myckt busstrafik som det bara är möjligt för varje krona.