Marie Berglind, 45, från Kummelnäs tänjer på stegen genom tunneln av byggställningar från Slussens tunnelbana mot bussarna vid Stadsgårdsterminalen.
– Slussen är jättemeckigt. Det tar 15 minuter att gå här – resorna som tidigare tog en halvtimme tar trekvart nu. Min man väljer direktbussarna till Cityterminalen, han vill inte heller åka hit.
Tidigare åkte hon buss till Slussen dagligen. Sedan terminalen flyttades nästan 800 meter bort från tunnelbanan i augusti förra året blir det kanske en gång i veckan. Hon föredrar båtarna.
– Jag har upptäckt att det är mycket trevligare på vattnet – skönt att slippa det här stöket.
Tidigare åkte Marie Berglind från Kummelnäs till Slussen varje dag – nu fördrar hon båt. ”Jag undviker Slussen så mycket jag kan”, säger hon.
Johan Kristensen
”För dyrt”
Hon är inte ensam om att välja andra resvägar. Under 2025 har antalet som pendlar från Nacka eller Värmdö till Slussen en vanlig vardag minskat med nästan 30 procent. Åt andra hållet – från Slussen mot Nacka och Värmdö – är minskningen nästan 25 procent. Det handlar om närmare 724 000 färre resor i månaden under perioden januari till maj 2025 jämfört med samma period förra året. En minskning med drygt 3,6 miljoner resor under hela perioden.
Fler tycks välja bilen. Vid Danvikstull har mer än 121 000 fler fordon passerat under perioden – en ökning med drygt 6 procent. Samtidigt har bilfärder till och från Nacka från Södra länken ökat med närmare 79 000 fordon – en ökning med drygt 1 procent.
Sven Harbom från Ingarö tar bussen till Slussen två, tre gånger i veckan till jobbet på Gärdet. Trots den långa promenaden – som Mitt i:s reporter gick på 13 minuter – reser han lika ofta till Slussen som tidigare.
– Det är klart att det påverkar mig men alternativet är ta bilen och det är för dyrt. Det hade varit smartare att ha en färja här till Djurgården.
”Altrernativet är att ta bilen och det är för dyrt”, säger Sven Harbom från Ingarö som fortsätter att ta bussen till Slussen flera gånger i veckan för att nå jobbet på Gärdet.
Johan Kristensen
Nya Katarinaterminalen skulle ha varit klar i höst men försenats till april nästa år. Nackas och Värmdös politiker är frustrerade.
– Vi vet ju att Nackaborna är väldigt irriterade. Det vi får mest synpunkter på är kollektivtrafiken, säger Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M).
Vad gör ni då?
– Vi säger åt dem att byta styre i regionen – det kan vi göra om ett år. Men vi för också det vidare till våra partikollegor i regionen och de som har makten. Sedan lyssnar de inte så mycket men då har vi gjort vad vi kan göra.
”En anmärkningsvärd försämring”, säger Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M).
Johan Kristensen
Värmdös kommunalråd Carl Kangas (S) är också besviken.
– Det här är precis det jag har varnat för, det är ju självklart att attraktiviteten och nyttjandet av kollektivtrafiken går ner med de långa avstånden att gå vid den tillfälliga terminalen vid Slussen.
”Det här är precis det jag har varnat för”, säger Värmdös kommunalråd Carl Kangas (S).
Pekka Pääkkö
”Den bästa lösningen”
Men SL försvarar lösningen.
– Det här var den bästa lösningen när hela Slussen är en byggarbetsplats. Vi behövde få bort bussarna från Slussen för att inte försena projektet ytterligare, säger Karolina Wichman, projektkommunikatör på SL.
Hon framhåller att Nacka- och Värmdöborna har hittat andra resvägar. Räknar man med hållplatser nära Slussen som Londonviadukten, Henriksdal, Henriksdalsviadukten, Glasbruksgatan och Medborgarplatsen är tappet mindre: drygt var sjätte pendlare.
SL framhåller också att flera väljer den nya pendelbåten från Ålstäket till Strömkajen och att resandet från Nacka och Värmdö till Cityterminalen har ökat.
”Nacka- och Värmdöborna förtjänar en bättre knutpunkt”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Pekka Pääkkö
”Förtjänar bättre knutpunkt”
Nu kräver Carl Kangas fler bussar till centrala Stockholm.
– Vi kräver omgående fler avgångar till och från Cityterminalen samt andra direktlinjer till attraktiva målpunkter som komplement till Slussen, det förde vi fram också i kommunens svar på trafikförändringsremissen innan sommaren till SL.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är inte heller nöjd med situationen.
– Det är av största vikt att bussterminalen i Katarinaberget blir färdig så snart som möjligt, Nacka- och Värmdöborna förtjänar en bättre knutpunkt och smidigare kollektivtrafikresor.