Staden och Region Stockholm räknar med att trafiken i Katarinaterminalen kan vara i gång under april 2026. Det är senare än vad staden hoppats på.

Anledningen är att man underskattat den tid som skulle krävas för att driftsätta systemen i anläggningen innan SL tog över. SL skulle i sin tur behöva drygt fem månader för att testa anläggningen innan bussarna kunde börja rulla.

Extra kostnad

Fram tills dess får den tillfälliga bussterminalen vid Stadsgårdsterminalen fortsätt användas. Från januari 2026 innebär det en extra kostnad på 1,5 miljoner kronor i månaden.

Från Katarinaterminalen ska bussar ut mot Nacka och Värmdö gå. Målet har varit att den ska tas i trafik hösten 2025, men vid årsskiftet flaggades det för en möjlig försening.

Prognosen: Slussens bussterminal försenas till 2026

En ny bussterminal i Slussen innan året är slut. Det har varit målet. Men nu ser det ut som att resenärerna får traska de 780 meterna till den tillfälliga terminalen längre än så.

Väntan på den nya bussterminalen i Katarinaberget har varit lång. Vid jul kom ett bakslag i form av nyheten om att den planerade öppningen i höst stod inför en "betydande risk" att försenas.

Staden göt olja på vågorna genom att säga att en överlämning till SL mest troligt skulle ske den 1 juni. SL skulle sedan behöva 5,5 månader för att testa anläggningen, vilket skulle betyda en öppning innan året var slut.

Eva Rosman, pressansvarig för nya Slussen.

Eva Rosman, pressansvarig för nya Slussen.

Victor Malmcrona

Underskattat tiden

Men i december fick politiker i exploateringsnämnden en dragning där företrädare för Slussenprojektet sa att en överlämning till SL var mer trolig att ske under augusti eller september 2025, snarare än i juni eller juli.

– Detta beror främst på att vi underskattat den tid det tar att driftsätta de system som vi bygger, den tiden fanns inte med i planeringen, skriver Eva Rosman, pressansvarig för Slussenprojektet.

– Vi räknar med att överlämna en testad och kontrollerad anläggning augusti–september.

Så här såg det ut nere i berget vid bygget av nya bussterminalen sommaren 2024.

Så här såg det ut nere i berget vid bygget av nya bussterminalen sommaren 2024.

Stockholms stad

Överlämning i höst

Konkret handlar det om sprinklerbassänger som ska fyllas, att kolla ventilationssystem och koppla in alla maskiner och se att de fungerar som de ska.

Ändå var beskedet utåt i januari alltså att det troliga scenariot var en överlämning 1 juni.

– Det vi svarade på gällande sannolik trafikstart baserades på de tidplaner och utredningar som fanns under hösten 2024.

En överlämning i augusti eller september skulle betyda att terminalen öppnar i februari eller mars 2026, en försening på ungefär två månader. Det betyder att den tillfälliga terminalen vid Stadsgårdsterminalen får användas lite längre än tänkt.

 Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Pressbild

"Enkel matematik"

Att SL skulle få ner testtiden ännu mer för att motverka den förseningen verkar otroligt.

– Vi har optimerat vår testplan och kommer att forcera så mycket det går, men vi kommer att behöva fem och en halv månad för det arbetet, skriver Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Dessutom måste hela anläggningen besiktigas och godkännas av olika myndigheter.

– Om staden är klar i augusti/september så är det enkel matematik att vi tyvärr inte kan ha en trafikstart förrän efter årsskiftet.

Den tillfälliga bussterminalen ligger ungefär 700 meter från Slussens tunnelbana.

Den tillfälliga bussterminalen ligger ungefär 700 meter från Slussens tunnelbana.

Stefan Källstigen

Prognosen: Slussens bussterminal försenas till 2026

Försenat med två månader ✔ Sprinklerbassänger måste fyllas ✔ SL får tillträde senare än väntat