På måndagsmorgonen började de första busspendlarna från Nacka och Värmdö kliva av och på vid nya busstationen, som ligger mellan Stadsgårdsterminalen och Fotografiska museet. Mitt i har tidigare testgått sträckan på 780 meter mellan Fotografiska och Slussen på drygt 13 minuter.
Wilhelm Wåhlstedt, 22, var på väg hem från jobbet som nattreceptionist på ett hotell i Sickla till Högdalen och var inte upplagd för en lång promenad.
– Jag är skittrött och det här var ju jävligt segt. Jättekonstigt och skitdåligt. Jag är glad att jag flyttade från Björknäs till Högdalen så jag slipper det här.
”Jag är skittrött och det här var ju jävligt segt”, säger Wilhelm Wåhlstedt, 22, som var på väg hem från jobbet som nattreceptionist på ett hotell i Sickla till Högdalen.
Johan Kristensen
Krävande med alla trappor
Camilla Wilhelmsson, 55, hade åkt från Älta och bytte vid Slussen till röd tunnelbanelinje till Gärdet.
– Det var krävande med alla trapporna upp – tre stycken! Men jag får ju övat upp konditionen. Men när jag tittar på SL-appen så räknar den att det ska kortare tid än vanligt. Den sa 44 minuter – fast det är mycket längre att gå, det brukar ta nästan en timme.
”Krävande med alla trapporna upp – tre stycken! Men jag får ju övat upp konditionen”, säger Camilla Wilhelmsson, 55, från Älta.
Johan Kristensen
Cecilia Carlsson, 54, hoppade på bussen på Värmdövägen i centrala Nacka och bytte till tunnelbana mot Farsta vid Slussen.
– Det tog lite längre tid än vad jag hade räknat med men det blir ju bra motion. Jag kanske hade räknat med fem minuter extra men det tog mer än så. Att det ska vara så här i ett helt år gör det lite tufft.
”Det tog lite längre tid än vad jag hade räknat med men det blir ju bra motion”, säger Cecilia Carlsson, 54, har åkt från Värmdövägen i centrala Nacka och byter till tunnelbana mot Farsta vid Slussen.
Johan Kristensen
Längre till skolan
Sara och John Liljedal hade åkt från Nacka.
– Jag har inga synpunkter på det här, om de måste bygga så får de bygga, säger John.
– Det blir ju lite längre att åka till skolan, vi behöver åka cirka tio minuter tidigare hemifrån, men det ska nog funka, säger mamma Sara.
Delade ut godis
Trafikinformatörer fanns på plats och delade ut godis och svarade på frågor.
– Det har varit lugnt hittills, folk trodde det skulle vara värre. Några hade väntat sig att de skulle behöva gå från Londonviadukten, så då blev ju det här inte så lång promenad, säger Eva Rosman, kommunikatör vid Stockholms stad.
Den nya tillfälliga bussterminalen beräknas att användas till hösten 2025 när bussterminalen i Katarinaberget beräknas vara klar.
För att ta sig till tunnelbanan går Nacka-Värmdöpendlarna genom en ny passage som byggts mellan guldbron och Slussentorget.
Eva Tonström
Så ändras trafiken
Förändring av SL:s linjer från Nacka och Värmdö från den 19 augusti:
Linje 71 går endast till Henriksdalsviadukten. Där kan resenärerna byta till övrig trafik mot Stadsgårdsterminalen eller hållplats Glasbruksgatan på Katarinavägen.
Ny linje: 71T. För att säkerställa tillgång till tunnelbaneentréer för rörelseförhindrade kommer den nya linjen 71T att trafikera sträckan Henriksdal–Slussen (via Katarinavägen)–Medborgarplatsen (via Söderledstunneln)–Henriksdalsviadukten (via Folkungagatan). Bussen går var 15:e minut och kommer stanna endast vid följande hållplatser: Henriksdal, Londonviadukten, Slussen (på Slussbrogatan), Medborgarplatsen, Londonviadukten, Henriksdalsviadukten. Resenärerna som är i behov av denna linje föreslås att byta mellan linje 71T och övrig Nacka-Värmdö trafik vid Londonviadukten.
Linje 423 och 449 dras om till hållplats Glasbruksgatan på Katarinavägen. Resenärer hänvisas till tunnelbanan vid Slussen för vidare resa till Medborgarplatsen och Skanstull.
Linje 442X och 446 dras om till Sickla udde. Resenärer hänvisas till att byta buss vid Nacka trafikplats till Stadsgårdsterminalen eller hållplats Glasbruksgatan på Katarinavägen. I och med denna förändring ska på- och avstigning vara tillåtet på dessa linjer i båda riktningarna vid Nacka trafikplats.
Ersättningstrafiken för Saltsjöbanan:
Linje 25M får en ny start- och sluthållplats vid Glasbruksgatan på Katarinavägen i stället för Slussen. Linjen går Saltsjöbaden-Fisksätra-Nacka trafikplats-Glasbruksgatan med förstärkningsavgångar Fisksätra-Glasbruksgatan i rusningsriktning.
Linje 25F får en ny start- och sluthållplats vid Nacka gymnasium i stället för Henriksdal. Linjen går Fisksätra – Saltsjö-Duvnas – Nacka gymnasium via Värmdövägen. Resenärer som ska till Henriksdal och vidare till Slussen hänvisas till övrig trafik vid hållplats Nacka forum.
Linje 26M får en ny start- och sluthållplats vid Glasbruksgatan på Katarinavägen i stället för Slussen. Linjen trafikerar Solsidan-Fisksätra-Nacka trafikplats-Glasbruksgatan med förstärkningsavgångar Fisksätra-Glasbruksgatan i rusningsriktning.
Linje 26C behåller dagens upplägg med morgonturer på vardagar från Solsidan till Cityterminalen.
Pendelbåtar:
Tre pendelbåtlinjer kan utgöra komplement till busstrafiken för resande från Nacka och Värmdö.
Linje 80 förstärks med fler turer. Linjen trafikerar bland annat bryggorna Nybroplan, Allmänna gränd, Saltsjöqvarn, Finnboda hamn, Kvarnholmen, Blockhusudden, Nacka strand.
Linje 83 trafikerar Hasseludden, Telegrafberget, Nacka strand, Kvarnholmen, Slussen och Strömkajen.
Nya Linje 84 går från Ålstäket i Värmdö till Strömkajen, via Norra Lagnö, Koviksudde, Riset och Slussen.
Innerstadstrafiken:
Vissa linjer får ändrad linjesträckning som också börjar gälla den 19 augusti.
Källa: SL.