Förseningen av bussterminalen beror på att tidplanen för installationsarbetena försenats, enligt SL.

Beskedet innebär att promenaden på 780 meter mellan Slussens tunnelbana och den tillfälliga bussterminalen för Nacka- och Värmdöbussarna förlängs flera månder.

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) är upprörd.

– Galet. Ska de aldrig ge sig. Jag blir bara tvärförbannad! Det har bara försenats och försenats. Nu är det säkert ytterligare fyra månader där du kommer att få fortsätta promenera längs Slussen i en kvart, tjugo minuter varje resa i stället för att vara med dina barn, din familj. 

Vad gör du åt problemet?

– Som kommunalråd i Nacka är mina möjligheter begränsade att göra något. Men i regionen plockar de in skatt för det här och är enligt lag skyldiga att sköta kollektivtrafiken. Tänk om vi hade skött skolorna i Nacka lika uselt – vilket jäkla liv det hade blivit.

Även Värmdös kommunalråd Carl Kangas (S) är besviken.

– Det är bedrövligt att tidsplanen försenas igen. Vi förväntar oss nu att ansvariga levererar på våra krav om fler avgångar till och från Cityterminalen samt andra direktlinjer till attraktiva målpunkter som komplement till Slussen. Värmdöpendlarna är redan hårt prövade.

”Bussterminalen som byggs i berg är en unik anläggning i många avseenden, vilket gör det mer komplext att planera tidsåtgången för arbetena. Bland annat har de olika systemen så som ventilation, sprinkler, dörrar och låsfunktioner visat sig svårare och mer tidskrävande att programmera och koppla samman”, skriver SL i ett pressmeddelande på måndagen.

– Sommarens arbeten har inte gått enligt plan. Det har varit problem med leveranser och tillgängliga specialister, säger Eva Rosman, pressansvarig vid Projekt Slussen.

Eva Rosman, pressansvarig för nya Slussen.

Eva Rosman, pressansvarig för nya Slussen.

Victor Malmcrona

Försenad överlämning

Förenklat har det varit mer tidskrävande och komplicerat än väntat att koppla ihop alla system, samtidigt som det under sommaren varit svårt att få tag på de specialister som behövs när systemen ska kontrolleras.

Planen var att staden skulle lämna över anläggningen till SL för tester nu september, men uppskattningsvis får det ske 6–10 veckor senare än tänkt.

– Det är jättetråkigt. Vi vet att många längtat efter att slippa den långa gångvägen till den tillfälliga bussterminalen, säger Eva Rosman.

SL har tidigare uppgett att de i sin tur skulle behöva drygt fem månader för att testa anläggningen innan bussarna kan börja rulla. En försening på 6–10 veckor skulle då betyda att trafikstart bör ske under kommande sommar.

– Eftersom arbetet är komplext kan fler komplikationer uppstå, och därför kommunicerar vi gemensamt ”hösten 2026” i stället för ett exakt datum, skriver Andreas Strömberg, presschef på SL.

Blir dyrare

Hur stor kostnad förseningen innebär för projektet är ännu inte klart.

– Vi har precis upptäckt den här förseningen och har inte räknat på det än. Men klart är att det kommer att kosta, tid är lika med pengar, säger Eva Rosman.

Det här är inte första gången som terminalen försenas. Målet var tidigare att den skulle tas i trafik under hösten 2025, men i våras kom beskedet att man i stället siktade på att öppna april 2026.

Den tillfälliga terminalen för bussar till Nacka och Värmdö ligger vid Stadsgårdsterminalen, 780 meters promenad från Slussens tunnelbana. Nu kommer den att vara kvar åtminstone till hösten 2026.

Den tillfälliga terminalen för bussar till Nacka och Värmdö ligger vid Stadsgårdsterminalen, 780 meters promenad från Slussens tunnelbana. Nu kommer den att vara kvar åtminstone till hösten 2026.

Johan Kristensen

Socialdemokraterna i Region Stockholm hänvisar frågor angående Slussen till trafikregionrådet Anton Fendert (MP) och politikerna i Stockholms stad.

Anton Fendert är missnöjd.

– Det är en stor besvikelse för oss och för alla resenärer att bussterminalen i Katarinaberget inte kommer att stå klar enligt den tidsplan som tidigare var utlovad. Vi har från regionens sida arbetat hårt och lyckats halvera tiden vi behöver för att driftsätta den, men Slussenprojektets arbeten fortsätter försenas. 

Att projektet försenas är beklagligt, skriver Anders Österberg (S), ordförande i exploateringsnämnden i Stockholm, till Mitt i. Han menar att förvaltningarna nu måste göra allt de kan för att terminalen ska kunna öppna så snart som möjligt.

– Med det sagt kompromissar vi aldrig någonsin med säkerheten. Bussterminalen är ett extremt komplext projekt utan motsvarighet, därför har jag också förståelse för att det kan tillstöta komplikationer som inte kunnat förutses, skriver Anders Österberg.

Enligt Anton Fendert undersöker regionen om det går att göra förändringar för att förbättra trafiksituationen kring Slussen nu när byggtiden förlängs.

– Vårt fokus är resenärerna och vi har redan sedan tidigare dialog med Stockholm stad om att göra anpassningar i vägnätet så att SL kan köra fler bussar in på Södermalm eller till City, så att vi får bättre komplement till den tillfälliga terminalen under byggtiden. När det nu visar sig bli ytterligare förseningar så intensifierar vi den dialogen. Vi kommer från regionens sida göra allt i vår makt för att få till fler och bättre lösningar, men då behövs ytor för bussarna att stanna vid bra hållplatslägen och trafiklösningar som gör att bussarna inte fastnar i köer. I detta måste Stockholm stad arbeta tillsammans med oss för att hitta bättre lösningar