Moderaterna rivstartar valrörelsen med en charmoffensiv i kollektivtrafiken i Nacka.
Nedlagda busslinjer ska återinföras, tunnelbanan till Nacka ska räddas, Östlig förbindelse byggas, reseplaneraren och informationen vid hållplatser vässas. Dessutom ska Nackaborna ges rabatt på SL-kortet tills kaoset vid Slussen och på Saltsjöbanan är löst.
– Vi presenterar nu ”Nackapaketet”. Ett konkret och kraftfullt åtgärdspaket för att vinna tillbaka förtroendet för Stockholms kollektivtrafik hos de som drabbats hårdast av allt trafikkaos, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
En av fyra dissar Slussen
I augusti avslöjade Mitt i att var fjärde pendlare från Nacka och Värmdö har tröttnat på den 780 meter långa promenaden från den tillfälliga bussterminalen som sjösattes vid Stadsgårdsterminalen för drygt ett år sedan.
En promenad som dessutom blir mer långvarig än befarat eftersom Katarinaterminalen har försenats från april till hösten 2026.
Samtidigt har busslinjer till Nacka gymnasium dragits in och Saltsjöbanan havererat. Tågen har stått still sedan i påskas och ersättningsbussarna har varit opålitliga.
I stället väljer fler bilen. Under perioden januari till maj ökade bilresor via Danvikstull och Södra länken med 6 respektive 1 procent jämfört med samma period i fjol. Även längs Saltsjöbanan har fler övergått till att köra bil, enligt en enkätundersökning.
Kan få gratis kort i en månad
Hur länge rabatten på SL-kortet ska gälla och om den även ska gälla Värmdöbor vill partiet att SL ska utreda.
”Tidigare har prova-på-kampanjer, med avgiftsfria kollektivtrafikresor under en månads tid, genomförts med goda resultat. Erfarenheter visar att en stor andel resenärer är beredda att ändra sina resvanor efter genomförda provperioder”‚ skriver Moderaterna i sitt förslag.
– Att inte agera och kompensera Nackaborna i dag innebär att ännu fler tar bilen i morgon, säger kommunalrådet Mats Gerdau (M).
Enligt Moderaterna kommer satsningen inte att medföra neddragningar på andra håll. Men exakt hur mycket den kommer att kosta är inte klarlagt.
– Detta är en stor satsning, bara själva prova-på-kampanjen räknar vi med skulle vara en mångmiljonsatsning. Den måste dock utformas av trafikförvaltningen och kostnadssättas av experterna. Att återinföra busslinjerna har i sig en initial kostnad men går att räkna hem inom ett par månader med ökat resande och fler biljettintäkter, svarar Kristoffer Tamsons via sin pressekreterare.
”Moderaterna snackar”
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är inte imponerad av Moderaternas Nackapaket.
– Medan Moderaterna snackar så jobbar vi för att faktiskt lösa problemen. Den stora utmaningen är förseningen av bussterminalen vid Slussen, och vi arbetar hårt för att hitta alternativ genom att tillsammans med Stockholm stad skapa ytor för våra bussar.
Han framhåller också att flera av förbättringarna som Moderaterna efterlyser är på gång.
– I oktober inleder vi samtal med kommunrepresentanter från hela länet för att utveckla kollektivtrafiken i tandem med bostads- och arbetsplatsutveckling. Vi kommer göra justeringar i busslinjer för att förenkla för resenärerna, vi utvecklar on-demandtjänster i SL-appen och har redan säkrat ersättningstrafiken för Saltsjöbanan fram till 2028. Jag förstår att Tamsons är stressad över opinionsläget, men den här sortens slag i luften tror jag knappast kommer hjälpa resenärerna