Busslinje 168 drogs in i slutet av 2023 vilket fick många Östbergabor att protestera. Bland annat hyllades linjen med en egen låt.
I dag är det enbart buss 134, till Liljeholmen, som trafikerar området.
I våras gick lokalpolitiker i stadsdelsnämnden ihop över partigränserna och skrev i ett remissutlåtande till trafikförvaltningen i regionen att 168:an borde återinföras.
Nu, inför budgetförhandlingarna, kräver Vänsterpartiet i regionen att busslinjen kommer tillbaka redan i december i år, då de nya tidtabellerna ska presenteras.
"Fel håll"
– Östberga har historiskt nästan alltid varit förfördelat, en isolerad ö. När 168:an togs bort gick utvecklingen åt helt fel håll. Ett argument var dålig ekonomi, nu när den är bättre tycker vi att det är rimligt att återinföra busslinjen, säger Anna Sehlin, Vänsterpartiets gruppledare i trafiknämnden.
V är samarbetsparti till mittenkoalitionen, S, MP och C, som styr i regionen.
Vad tror ni om era chanser att få igenom det här kravet?
– Goda. Ekonomin är bättre och det finns en fortsatt stor efterfrågan lokalt. Det behövs en naturlig koppling till Gullmarsplan och Årsta, samt tätare trafik till Liljeholmen. Inte minst med tanke på integrationen, säger Anna Sehlin (V).
Tidigare har trafikregionrådet Anton Fendert (MP) nämnt planen att nya stombusslinje 5, som ersatt linje 77 mellan Liljeholmen och Karolinska, ska förlängas till Östberga inom några år.
Dessutom ska som bekant tunnelbanans nya gula linje trafikera Östberga om nio år.
– Fram till dess är det många i Östberga som har svårt att ta sig dit de ska. Jag tror inte att det är någon större risk för överkapacitet, säger Anna Sehlin.