Tunnelbanans gula linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö ska vara klar om nio år. Då kommer man att kunna ta sig mellan ändstationerna på tio minuter. Linjen kommer att trafikeras av självkörande tåg och dessutom får stationerna plattformsdörrar, skyddsväggar vid perrongkanten.

Älvsjö station placeras nära pendeltågsstationen, i en fristående byggnad längs med gångstråket mellan järnvägsspåren och Stockholmsmässan.

Älvsjö station placeras nära pendeltågsstationen, i en fristående byggnad längs med gångstråket mellan järnvägsspåren och Stockholmsmässan.

&Rundquist

Mitt i har tidigare visat bilder på hur stationerna Årstafältet, Fridhemsplan och Liljeholmen är tänkta att se ut. Nu finns nya visionsbilder på stationerna Östbergahöjden, Årstaberg och Älvsjö.

Årstabergs station kommer att ha två entréer, en mot Svärdlångsplan och en mot pendeltågsstationen. Entréhallen kommer ha glasväggar. Det ska byggas cirka 1300 nya bostäder i området.

Årstabergs station kommer att ha två entréer, en mot Svärdlångsplan och en mot pendeltågsstationen. Entréhallen kommer ha glasväggar. Det ska byggas cirka 1300 nya bostäder i området.

&Rundquist

Alla stationer på linjen, utom Fridhemsplan, byggs på liknande sätt med en entré och hissar som kommer ner i mitten av de 70 meter långa plattformarna.