År 2034 ska de nya t-banestationerna i Årstaberg, Årstafältet och Östbergahöjden vara klara och tågen börja rulla på den gula linjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan.
Nu finns en bild av hur Årstafältets station ska se ut.
I förslaget ligger ingången i botten av ett bostadshus i ett framtida kvarter i stadsdelen.
Börjar byggas i vinter
Mot slutet av 2025 kommer man att börja märka av bygget av Gula linjen. Det första som ska göras är att lägga om ledningar, innan de stora arbetena inleds.
Förvaltningen för utbyggd tunnelbana håller på att planera när och var de ska starta arbetet med ledningsomläggningar och kan i dag inte säga något datum eller plats.
En ansökan om tillstånd för bygget skickades in till mark- och miljödomstolen före jul. Järnvägsplanerna ställs ut för granskning i maj och ska skickas till Trafikverket i höst.
Plattformsdörrar
Som Mitt i har skrivit tidigare kommer de nya stationernas perronger att ha plattformsdörrar – ett slags skyddsväggar längs perrongkanten – som ska hindra att människor hamnar på spåret.
– Det handlar om trygghet. Inte minst människor med funktionshinder känner otrygghet vid stationer där det är mycket trängsel. Tunnelbanan blir också mer driftsäker när folk inte kan ta sig ner på spåren eller hamna där av andra skäl, har trafikregionrådet Anton Fendert (MP) sagt till Mitt i tidigare.
I årets budgetuppdrag ingår också att se över vilka befintliga t-banestationer som är i störst behov av plattformsdörrar, men hittills finns bara beslut för nya stationer.