Det är en mulen, kylslagen och höstlik morgon på Östbergahöjden. Buss 168, som ska läggas ned i december, kör fram till ändhållplatsen.

– Ska den dras in, är du säker? Det har vi inte fått någon information om, säger bussföraren innan han måste köra vidare.

Stephanie Stajic bor i närheten, hon och hennes familj åker 168:an varje dag, barnen tar den till skolan i Årsta.

– Vi är flera föräldrar här som tycker att det är bedrövligt att barnens skolbuss försvinner. Jag tänker även på pensionärerna, många tar den här bussen till vårdcentral och annat vid Gullmarsplan.

Ichrak Brunge bor i Östberga och hennes barn åker buss 168 till Lindeskolan varje dag.

Ichrak Brunge bor i Östberga och hennes barn åker buss 168 till Lindeskolan varje dag.

Privat

Både hon och Östbergabon Ichrak Brunge är upprörda över att man "klipper kopplingen" mellan Östberga och Årsta.

– Jag känner mig frustrerad. Både för min personliga del, mitt barn tar den bussen till skolan, men även för att man motarbetar integration. Östberga har tidigare varit ett utsatt område som nu blommar för fullt, bland annat med ett jättebra kulturhus, säger Ichrak Brunge.

– Man tar bort bussen, sen undrar man varför det blir segregerat, säger Stephanie Stajic.

Facebookgrupp har bildats

På Facebook finns den nybildade gruppen "Rädda buss 168". Initiativtagaren Per Egland bor i Årsta.

– Vi som bor i Årsta kanske klarar oss, även om det blir väldigt rörigt och barnen inte kommer att kunna gå själva till skolan. Men vad betyder det här för Östberga? Barn som går i Östbergaskolan, Årstaskolan och Lindeskolan tar den här bussen. Den senare ska dessutom växa, man skulle snarare behöva lägga in flera avgångar, säger Per Egland.

Bakgrunden till att totalt 17 busslinjer i länet läggs ner är enligt SL att många stockholmare fortsätter att jobba på distans efter pandemin och reser 20 procent mindre med kollektivtrafiken än 2019.

Årstabon Maria Ibjer åker buss 160 någon gång i veckan. – Jag tycker att det låter lite knasigt att glesa ut trafiken. Nu när jag har barn är jag sällan ute sent, men när jag var det så undvek jag gärna Valla torg. Det känns inte så kul att gå vid den stationen som ensam tjej när det är mörkt. Då var det skönt att kunna ta bussen, säger Maria Ibjer.

Årstabon Maria Ibjer åker buss 160 någon gång i veckan. – Jag tycker att det låter lite knasigt att glesa ut trafiken. Nu när jag har barn är jag sällan ute sent, men när jag var det så undvek jag gärna Valla torg. Det känns inte så kul att gå vid den stationen som ensam tjej när det är mörkt. Då var det skönt att kunna ta bussen, säger Maria Ibjer.

Mimmi Epstein

Buss 160, mellan Årstaberg och Gullmarsplan, försvinner inte men får glesare turtäthet när SL ändrar sina tidtabeller i december. Många som Mitt i pratar med tycker att det är tråkigt.

"160 betyder väldigt mycket"

Daniel Porras och sonen Theo är ute och promenerar på Årstavägen.

– Buss 160? Den betyder väldigt mycket. För mig, för de flesta i Årsta som jag känner. Det är så enkelt om man ska till Gullmarsplan och vidare in till stan. Kommer man till busshållplatsen tar det aldrig mer än fem minuter innan bussen kommer, säger Daniel Porras och fortsätter:

– Vi åker med 160 varje dag, vi kom precis med den från förskolan. Vi har funderat på att skaffa större boende nu när Theo börjar bli äldre och om de drar ner på bussarna så kommer vi överväga att kolla på andra områden.

Daniel Porras, 39, med Theo, snart 2, Årsta, kommer överväga att flytta till någon annan stadsdel, när de ändå ska skaffa större boende.

Daniel Porras, 39, med Theo, snart 2, Årsta, kommer överväga att flytta till någon annan stadsdel, när de ändå ska skaffa större boende.

Mimmi Epstein

Årstabon Ibsa Kekeba tycker att det är smidigt att slippa kolla tidtabellen när man ska ta buss 160.

– Jag vet inte om det här kommer förändra mitt resande, kanske kommer jag att ta tvärbanan lite oftare. Det finns ju bra kollektiva alternativ som att åka pendel också.

Ibsa Kekeba, 34, Årsta tycker det är synd att det blir glesare trafik för buss 160, men menar samtidigt att det finns alternativ med pendeltåg och tvärbana.

Ibsa Kekeba, 34, Årsta tycker det är synd att det blir glesare trafik för buss 160, men menar samtidigt att det finns alternativ med pendeltåg och tvärbana.

Mimmi Epstein

"Har identifierat en överkapacitet"

SL skriver till Mitt i att nedläggningen av buss 168 ingår i en "paketlösning", där linje 145 och 168 läggs ned och resurser fördelas till andra linjer i paketet. Bland annat ska trafiken i Östberga utökas på linje 134, men eftersom tidtabellen inte är klar så kan SL inte svara på hur. Man skriver vidare att man har identifierat en "överkapacitet" i Östberga när man sett över hela utbudet i SL-trafiken.

I december slutar 168:an rulla. Flera tycker att det har varit dålig info från SL. Det svarar de såhär på: "Vi precis lagt trafikbeställningen till trafikutövarna. De ska i sin tur ska planera och ta fram tidtabeller inför tidtabellskiftet. (...) Det är därför som vi ännu inte börjat kommunicera förändringarna i tidtabellerna än".

I december slutar 168:an rulla. Flera tycker att det har varit dålig info från SL. Det svarar de såhär på: "Vi precis lagt trafikbeställningen till trafikutövarna. De ska i sin tur ska planera och ta fram tidtabeller inför tidtabellskiftet. (...) Det är därför som vi ännu inte börjat kommunicera förändringarna i tidtabellerna än".

Mimmi Epstein

Att buss 160 får glesare trafik beror enligt SL på att man sett ett förändrat resande på den linjen.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) har till Mitt i kommenterat beslutet att dra in busslinjer såhär:

– Jag hade önskat att vi kunde hålla ut och vänta in att resenärerna hittar tillbaka till kollektivtrafiken, men när regeringen lämnar oss helt utan stöd har vi inget annat val.