För varje vecka blir det glesare med folk på de bussar som ersätter tunnelbanans avstängda sträcka på linje 18 under sommaren.
Men ännu glesare är kundflödet till tunnelbanekioskerna.
Tunnelbanan är avstängd mellan Skärmarbrink och Farsta strand i sju veckor, fram till 10 augusti.
I Gubbängen, vid utgången mot Herrhagsvägen, har Mimo Abdalhussein haft sin kiosk i snart femton år. När tunnelbanan är avstängd tappar han ungefär två tredjedelar av kunderna. Ersättningsbussen stannar vid centrum, vilket gör att det blir en omväg till Gubbängskiosken för många.
– Vi brukar ha runt 300 kunder om dagen, nu är det 75-100. Det är boende i närheten, många studenter, som fortsätter handla och stötta oss. Det uppskattas, säger Mimo Abdalhussein.
Tunnelbanan är avstängd mellan Skärmarbrink och Farsta strand till och med 10 augusti.
Mimmi Epstein
Mimo Abdalhussein har inte tvekat på om han ska hålla öppet.
– Jag kan inte stänga, jag måste betala elen, hyran och personalen, säger han.
"Tre kunder hittills"
Även vid Skogskyrkogården stannar bussen en bra bit från t-banestationen. Det märks för F&C Livs som har tappat runt 70 procent av omsättningen.
– I dag har jag haft tre kunder sedan klockan 07, det är några som bor i närheten som kommer förbi, säger kioskägaren Mahdi Mohammadi vid 10.30-tiden.
En uppmaning vid Skogskyrkogårdens tunnelbanekiosk.
Mimmi Epstein
Det blir tufft ekonomiskt för kioskerna, men de får ingen ersättning av hyresvärden – SL. Mahdi Mohammadi har upprepade gånger försökt nå SL för att kräva kompensation.
– Jag känner mig som en tennisboll som bollas runt. I veckan har jag ringt tjugo samtal och blivit hänvisad till olika personer. Många är på semester och jag har inte fått någon återkoppling, säger Mahdi Mohammadi och fortsätter:
– Jag räknar med SL:s resenärer, det är därför jag betalar så hög hyra.
SL:s presskommunikatör skriver till Mitt i att de är medvetna om att hyresgästerna blir drabbade men att hyresavtalen generellt är skrivna så att SL inte ansvarar för trafikpåverkan med minskade trafikströmningar. Vidare skriver SL att dialoger med hyresgästerna alltid sker i förväg men att den person som har haft kontakt med kioskerna är på semester, därför kan man inte svara på hur den har sett ut.
Stammisar stöttar
I lokala grupper på sociala medier har folk uttryckt sitt stöd för kioskerna vilket har genererat hundratals gillamarkeringar och många kommentarer.
"Jag är så glad att de finns och handlar där så ofta jag kan, särskilt nu" skriver en person som handlar i kiosken vid Skogskyrkogården.
"Köpt morgondosan snus där i 15 år och vill gärna kunna fortsätta med det", skriver en Gubbängsbo. "Mannen bakom disken är verkligen bäst", skriver en annan.