Det är en gråmulen morgon i Salem och Johan Möller, 74, donar i sitt förråd intill parkeringsplatsen där hans vita bil står. För att komma åt sin parkering måste han köra längs Skyttorpsvägen, vilket han ofta gör. I synnerhet sträckan mellan korsningen mot Målarstigen respektive Timmermansstigen.

Skyttorpsvägen är en av åtta vägar som ska få sig en rejäl fix under året. Enligt Salems kommuns bedömning har vägen många lagningar, sprickor samt ojämnt väglag med djupa hjulspår. Det känner Johan Möller igen.

Johan Möller, 74, från Salem tycker det är bra att kommunen gör något åt guppiga vägar.

Johan Möller, 74, från Salem tycker det är bra att kommunen gör något åt guppiga vägar.

Albin Tingstedt

– Det vore underbart om de gjorde det. Hela sträckan har rätt många skador så det vore bra om det blev åtgärdat, säger han.

Bara 8 av 20 renoveras

Men det finns hela 19 andra vägar i kommunen som har liknande problem, varav 13 som kommunen bedömer som högprioriterade. Ändå ska bara åtta vägsträckor åtgärdas i år. Pengarna räcker inte till trots att det politiska styret sköt till två miljoner kronor extra jämfört med förra året. Från 3,5 miljoner kronor till dagens 5,5.

– Vi har gemensamt sagt att vi måste öka takten. Nu har vi lite fler bilar på våra vägar som vi har en stor underhållsskuld på, säger Arne Närström (S), kommunstyrelsens ordförande i Salem.

Vad är det som styr vilka gator som prioriteras?

– Varje år görs en inventering av vägarna och de rangordnas och sedan får vi sortera bland vägarna som används mest, säger Arne Närström.

Konsekvensen av det är att tre huvudgator, som alla bedöms vara högprioriterade, inte åtgärdas i år. Bland annat Söderbyvägen mellan Säbyvägen och Champinjonstigen.

Mindre detaljstyrt framöver

Inför nästa år planerar det politiska styret mindre detaljstyrning och Arne Närström hoppas att detta ska leda till att de kommer ifatt underhållsskulden.

– Den långsiktiga planen är att fortsätta i samma tempo. Men vi vill slå ihop ett antal budgetposter inom gata och fastighet så att förvaltningen själva kan avgöra var pengarna gör bäst nytta – det tror vi blir bättre.

Om de höjer, sänker eller lämnar potten oförändrad låter han förbli osagt i nuläget.

Moderaterna i Salem håller med om att det ska göras en avvägning mellan gatuarbeten när pengarna inte räcker till. Däremot tycker de att det hade gått att lägga mer pengar på väg- och fastighetsunderhåll i stället för på "symbolpolitik".

– Som Vänsterstyrets klimatråd och miljoner de slänger där. Det betyder inte att vi inte arbetar för klimatet – vi har gjort en rad satsningar på klimatet så det finns fog när jag säger så, säger Rickard Livén (M), oppositionsråd i kommunen.

Salem måste sålla bland vägarbeten – pengarna är slut

Guppigt när du kör på gatorna genom Salem? Inte så konstigt. Många vägar är i dåligt skick efter vintern och är i behov av reparationer. Men det är långt i från alla vägar som kommer repareras. Pengarna räcker inte.

Tolv huvud- och lokalgator i Salem bedöms vara i så pass dåligt skick att de behöver repareras. Dåligt skick, djupa hjulspår och sprickor är problem som nämns på flera av dem. Totalt rör det sig om nästa fem kilometer.

Sju av de tolv vägarna bedöms vara i akut behov av reparationer. Men Salems kommuns politiker har beslutat att bara göra nya beläggningar på två av dem: Säbyvägen mellan Tvärvägen och Säbytorgsvägen samt Salemsvägen mellan macken och Säbyvägen.

Det är helt enkelt vad pengarna räcker till.

– Förvaltningen har prioriterat vilka vägar som har störst behov av åtgärder, säger Raili Nilsson (C), ordförande för tekniska nämnden i Salem.

Totalt beräknas samtliga vägreparationer kosta kommunen strax under 9,5 miljoner kronor. Men budgeten ligger på 3,5 miljoner kronor, en summa som bestämdes under budgetarbetet i fjol menar Raili Nilsson. Men det betyder inte att det bara är Säbyvägen och Salemsvägen som kommer att få en efterlängtad renovering.

– Övriga gator kommer att lappas och lagas genom att fylla i potthål och laga sprickor så länge budgeten räcker, säger Raili Nilsson.

Nu pågår budgetarbetet för nästa år, kan vi vänta oss mer pengar till vägarbeten när vi nu ser att behovet finns?

– Inom partigrupperna och mittenstyret förs det diskussioner om vilka frågor vi ska prioritera. Jag har argumenterat för att vi behöver utöka budgeten för infrastruktur. Men vi får se hur långt skatteunderlaget räcker.

Raili Nilsson (C), ordförande i tekniska nämnden i Salem. Centerpartiet.

Raili Nilsson (C), ordförande i tekniska nämnden i Salem. Centerpartiet.

Pär Olsson

Vi får se hur långt skatteunderlaget räcker

Här är vägarna som behöver repareras

Söderbyvägen, från Tvärvägen till Säbytorgsvägen (840 m). 1 858 861 kr.

Salemsvägen, från Tvärvägen till Säbyvägen (1 050 m). 1 402 990 kr.

Säbyvägen, från Salemsvägen till ca 50 meter före Söderbyvägen (600 m). 1 138 585 kr.

Tvärvägen, från Circle K-macken till Söderbyvägen (200 m). 401 910 kr.

Sannadalsvägen, från Sandbäcksvägen till ca 150 meter in på Sandbäcksvägen (150 m). 652 740 kr.

Garnuddsvägen, från Bintevovägen till Tennishallen (510 m). 593 025 kr.

Förrådsvägen (380 m). 631 875 kr.

Storskogsvägen (280 m). 444 218 kr.

Rönninge gårds väg, från Rönningevägen till Herrängsvägen (150 m). 508 493 kr.

Rönningevägen, från rondellen till Lilldalsvägen (500 m). 1 058 948 kr.

Timmermansstigen, från Skyttorpsvägen till föreningen (110 m). 189 720 kr.

Norrgärdesvägen, från Rönningevägen till Herrängsvägen (160 m). 270 775 kr.

Priserna är offerter, och kan komma att ändras.

Källa: Salems kommun

Låt er inte luras av vägarbetsskylten. Den varnar inte för ny beläggning på Tvärvägen senare under året, utan för ett pågående arbete med cykelbanan. Budgeten räcker alltså inte till för att belägga Tvärvägen med ny asfalt.

Låt er inte luras av vägarbetsskylten. Den varnar inte för ny beläggning på Tvärvägen senare under året, utan för ett pågående arbete med cykelbanan. Budgeten räcker alltså inte till för att belägga Tvärvägen med ny asfalt.

Albin Tingstedt

Salem måste sålla bland vägarbeten – pengarna är slut

Tolv gator i behov av ny väg – bara två ska göras under 2024