Det finns inte så många. Men i en kommun där trafiksituationen är ett evigt samtalsämne är rondellerna, eller cirkulationsplatserna som det formellt heter, trots allt något som engagerar.

"Tappströmsrondellen, har varit nära att krocka när trafik från Ekerö inte observerar lämna företrädesskylten", skriver exempelvis en läsare på Mitt i Mälarös Facebooksida.

Ingemar Ljung driver Ekerö trafikskola och har sett det mesta av rondeller och rondellkörning.

Nära övergångsställe

Han tycker att trafikvettet kring rondellerna i kommunen är relativt bra, men lyfter rondellen vid OKQ8 i Ekebyhov som undantag. Där ligger ett övergångställe med trafikljus precis intill rondellen. Trafikljusen är bara aktiva när någon trycker på knappen. Lyser de inte gäller andra trafikregler.

– Då är det ett obevakat övergångsställe. Man behöver inte trycka på knappen om man inte vill. Bilarna ska stanna, säger han.

En som delar hans bild av att förarna har relativt bra trafikvett vid öarnas rondeller är Närlundabon Tom Wahlberg som är trafiklärare i Bromma.

– Generellt är det inga stora problem. Vi har inte riktigt de trafikflödena och storleken på cirkulationsplatser. Det är inte särskilt avancerat, säger han.

Genar

Precis som Ingemar Ljung ser han problem i rondellen vid OKQ8 där Ekerövägen möter Ekvägen.

– Jag tänker framför allt på trafik som kommer från Munsöhållet och ska mot Ekerö centrum. Där går de väldigt fort. Man ser på linjerna i cirkulationsplatsen att de är nötta eftersom folk genar för att det ska gå så fort som möjligt, säger han.

Trafikläraren Tom Wahlberg har själv hört av sig till kommunen när han upptäckt problematiska situationer vid kommunala vägar.

Trafikläraren Tom Wahlberg har själv hört av sig till kommunen när han upptäckt problematiska situationer vid kommunala vägar.

Privat

Tom Wahlberg lyfter även han det stundtals släckta trafikljuset som han upplever bidrar till en otrygg trafikmiljö. Han menar att det ofta blir missförstånd mellan bilister och fotgängare där bilisterna ibland stannar när det är släckt och ibland inte.

– I Brommaplan har man separerat cirkulationsplatsen och övergångsstället. Hade man tidigarelagt övergångsstället vid OKQ8 med 15–20 meter hade man kunnat ha en helt annan trygghet, säger han.