I somras kom nyheten att arbetet på Tappströmsbron och Drottningholmsbron skulle bli försenade. Nu står tidsplanen klar: Tappströmsbron beräknas vara klar hösten 2024 och Drottningholmsbron hösten 2026.

– Broar är komplexa, gamla och öppningsbara broar i synnerhet, säger Daniel Burström, Trafikverkets biträdande sektionschef på sektion Lovö.

Vid Tappströmsbron så är det mekanismen för öppningen som ska säkerställas, innan den gamla bron kan rivas och den nya cirkulationsplatsen kan blir klar och kopplas ihop med Ekerövägen.

– Vi har bytt ut till kraftigare delar så det blir stabilare och nu ska vi starta nya tester innan vi kan godkänna bron, säger Daniel Burström.

Vid Drottningholmsbron är det förstärkningsarbete som krävs.

– Bron var i sämre skicka än vi visste innan vi började arbete med den. Det förstärkningsarbete vi behöver göra där är tidskrävande och synnerligen olyckligt, men vi har inget annat val än att göra det, säger han.

Halv miljard

Och förseningarna kommer kosta.

Budgeten för de två broarna har räknats upp med 498 miljoner kronor – cirka 350 miljoner kronor för Drottningholmsbron och cirka 150 miljoner för Tappströmsbron.

Totalt ligger nu hela Ekerövägens budget på 1,9 miljarder kronor. 

 Men den ökade kostnaden kommer inte drabba Ekerö skattebetalare direkt.

– Ekerövägen är finansierat av trängselskatten. Nu förs en diskussion med berörda parter för att säkerställa projektets finansiering. Men där ingår inte Ekerö kommun, säger Daniel Burström. 

"Kan inte lova"

Resten av projektet följer tidsplanen och ska alltså vara klar under 2024. Men om det kommer innebära bättre framkomlighet medan arbetet fortfarande pågår på broarna är svårt att sia om, menar Daniel Burström.

– Vi kan göra antaganden men vi kan inte lova saker. Arbetet på broarna kommer påverka trafiken, det gör det. Men det är också rimligt att anta att när vi har fyra körfält på vägsträckan så kommer vi ha en förbättrad situation än den vi har i dag, säger han.

Lösningar för bussen

Trafikverket har nu bokat ett möte med Trafikförvaltningen, bussoperatören VR och Ekerö kommun för att titta på lösningar för kollektivtrafiken.

– Vi ska se om det finns något vi kan göra för att gynna bussmiljön under byggtiden. Vi kan inte lova något men vi jobbar på att hitta lösningar, säger han.

Vilka scenarier som skulle kunna skapa ytterligare förseningar i projektet går inte att svara på i nuläget, menar Daniel Burström.

– I komplexa infrastrukturprojekt lever vi hela tiden med risker, Vi har kalkylerat dem och jobbar med att säkerställa att de inte faller ut, men vi kan inte garantera något, säger han.