Nästa år skulle nya Ekerövägen med fyra filer stå klar. Men trafikanterna får vänta. Trafikverket har nämligen insett att det inte går att hålla den tidsplan som tidigare gällt.

Nu skjuter myndigheten upp öppningen ett år och räknar med att breddningen är klar 2024.

Etappen som försenas är den mellan Edeby och Nockeby. Etappen mellan Tappström och Edeby kommer som planeras att öppnas under 2023.

Bakom beslutet ligger bland annat att det påträffats fler ledningar i marken än planerat, vilket försenar arbetet.

– Ledningarna är allt från avlopp, elkablar, gammalt som nytt som vi har hittat. Varje gång vi stöter på något sådant här måste vi ta ett litet brejk, se vad det är för någonting och projektera om. Det har hänt några gånger, säger Tomas Flyckt.

Dessutom har mer berg än väntat hittats under jord. Att det dessutom sker i närheten av världsarvet i Drottningholm har inte varit helt oproblematiskt.

– Då har vi varit tvungna att ta bort det. I det här området får vi inte spränga utan det blir en försiktig sprängning som kallas att spräcka berg. Det tar mycket längre tid, säger Tomas Flyckt.

Svårarbetad miljö

Trafikverket har de senaste månaderna sett att det kan ta längre tid än planerat, men bekräftar nu en försening.

– Varje grej vi hittar gör att det blir lite förseningar. Till slut är det bättre att säga att vi inte klarar det 2023.

Att det fanns berg och ledningar under marken var känt, men inte i omfattningen som nu visat sig. Tomas Flyckt medger att det känns som ett misslyckande, men ser inte att Trafikverket hade kunnat göra så mycket annorlunda.

– Jag skulle säga att det här är sådant som kan hända i projekt av den här omfattningen. Att det upptäcks sådana här saker hör till. Man kan inte undersöka allting i förväg, säger han.

https://www.mitti.se/nyheter/nockebybrons-nya-filer-drojer-till-2030/repvju!vYkVy@koaQD98N@vM10tmg/

Det finns ingen tydlig plan för när under 2024 som breddningen ska stå färdig.

– Vi siktar på att jobba med det större delen av 2024.

Arbetet med breddningen inleddes 2019. Vad gäller köerna tycker Tomas Flyckt att det har varit mest problematiskt på morgnarna, men att det blivit bättre.

– Vi har försökt trimma trafikljusen i Kanton några sekunder. Kommer man från golfbanan får man mindre tid på sig att åka ut och tiden för vägen rakt fram är längre. Det känns som att det har gett effekt.

Hur säkra är ni på att ni hinner färdigt till 2024?

– I de planer vi har ska vi vara klara 2024. Med den kunskap vi har nu känner vi oss trygga i det.