Inga mer straffavgifter om pendeltågen ställs in på grund av spårfel. SL kan istället tvingas höja ersättningen till trafikföretagen vid oförutsedda händelser.

Det är några av de förbättrade villkor som SL nu vill erbjuda marknadens aktörer, för att försöka locka tillbaka de stora trafikföretagen till den problemdrabbade pendeltågsverksamheten i Stockholm.

Därmed ger man också beskedet att det blir en ny upphandling de närmaste åren och att man stänger dörren för alternativet – som vore att ta över verksamheten i egen regi.

"Sammantaget bedöms riskerna för driftsform egen regi vara större jämfört med driftsform upphandling", skriver trafikförvaltningen i sitt beslutsförslag.

"Goda nyheter för stockholmarna"

– Det är goda nyheter för alla stockholmare. Det är bra att förvaltningen gjort en ordentlig analys av alla misslyckade trafikupphandlingar under de senaste årens vänsterstyre, kommenterar Karl Henriksson (KD) i trafiknämnden.

I våras valde regionens trafiknämnd att avbryta upphandlingen av pendeltågstrafiken i Stockholm, efter att alla anbudsgivare utom en hade hoppat av.

Inte heller SJ, som sedan mars förra året driver trafiken på ett nödavtal, ville lägga något bud, med hänvisning till att den ekonomiska risken var för stor.

Ett år tidigare hade trafikjätten MTR kastat in handduken, efter att ha förlorat hundratals miljoner på pendeltågtrafiken under flera år, bland annat som en följd av höga viten och prisavdrag.

Anbudsgivarna ska utbildas

Allt detta tolkades av politikerna som ett besked om att villkoren i pendelerbjudandet behöver göras om.

Nu har trafikförvaltningen gått på djupet och undersökt varför de stora trafikföretagen inte vill köra pendeltåg i Stockholm. Slutsatserna presenteras i ett beslutsförslag som läggs fram i nästa veckas trafiknämnd.

Förslaget är att en ny upphandling ska göras för åren 2028 till 2037, och att de närmaste två åren ska användas till att utbilda de tilltänkta anbudsgivarna i SL:s drastiskt förändrade upplägg.

– Vi ser nu fram emot en rättvis process där ett seriöst tågföretag med stor erfarenhet kommer få möjlighet att köra framtidens pendeltågstrafik, säger Karl Henriksson (KD).

V: Såklart besvikna

Utredningen visar att det vore fullt möjligt att bedriva trafiken i egen regi och att det skulle kunna bli ekonomiskt likvärdigt. Men att det skulle kräva en mycket stor förändring av SL:s verksamhet som skulle vara alltför riskabel, menar tjänstemännen.

Vänsterpartiet i regionen har länge drivit idén att SL borde ta över kollektivtrafik i egen regi.

– Vi är såklart besvikna över att man väljer den här vägen, egen regi hade varit bättre. Det finns inte mycket som talar för att en ny upphandling kommer att leda till en förbättring för pendeltågstrafiken, kommenterar Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd Region Stockholm.

SL:s pendeltågsavtal ska granskas av Konkurrensverket

Region Stockholms beslut att låta SJ köra pendeltågstrafiken på nödavtal ända fram till 2028 utan upphandling har nu fått Konkurrensverket att reagera.

Konkurrensverket har beslutat att inleda en utredning för att se om Region Stockholm har följt lagen när det gäller upphandlingen av pendeltågstrafiken.

I våras avbröt regionens trafikpolitiker den pågående upphandlingen av pendeln, sedan alla anbudsgivare utom en hade hoppat av.

I augusti valde man istället att teckna ett nytt så kallat nödavtal med SJ Stockholmståg fram till 2028, vilket blir betydligt dyrare för skattebetalarna än om upphandlingen hade gjorts på normalt sätt. Argumentet har varit att undvika nya trafikstörningar.

Beslutet fick omedelbart kritik från den borgerliga oppositionen, som hade velat se en mer långsiktig lösning. Och nu har statliga Konkurrensverket på eget initiativ valt att starta en utredning av nödavtalets laglighet.

I förlängningen skulle regionen kunna dömas till höga böter – så kallad upphandlingsskadeavgift – för att ha satt konkurrensen ur spel.

Godkändes tidigare

Astrid Eriksson, föredragande jurist på Konkurrensverket avstår från att kommentera närmare vilken bedömning myndigheten gör i dagsläget.

– Jag kan inte gå in på det eftersom det är en pågående utredning. Vi befinner oss i en förstudie där det ingår att ställa frågor och förstå mer. Jag kan inte heller ge någon tidsram för hur länge det kan ta, säger hon.

Nödavtal får man enligt lagen bara teckna om det finns en överhängande risk för trafikstörningar. Konkurrensverket godkände förra året, med hänvisning till denna regel, det första tvååriga nödavtalet som regionen tecknade med SJ Stockholmståg hösten 2023.

Det avtalet kom till som en nödlösning efter den stora pendeltågskrisen 2023, då den tidigare operatören MTR kastade in handduken i förtid. Frågan är nu om även det nya nödavtalet får godkänt.

"Bristande ledarskap"

Moderaternas oppositionsregionråd Kristoffer Tamsons (M) välkomnar Konkurrensverkets granskning. 

– Nödavtal är till för att hantera en tillfällig nöd. Inte som ett långsiktigt svar på bristande politiskt ledarskap och bristande politiska beslut. Att Socialdemokraterna och Miljöpartiet valde denna väg kommer bli både dumt, dyrt och dåligt för såväl skattebetalare som resenärer, säger han.

Även Sverigedemokraterna är kritiska. Samuel Stephan (SD) jämför med hur regionen tidigare valde att teckna ett nytt tioårigt avtal för tunnelbanan, trots att det även då bara fanns ett enda alternativ att välja på.

– När en miljardupphandling bara lockar ett enda anbud borde varningsklockorna ringa. Att styret i ena fallet avbryter processen med pendeln, men i andra fallet driver igenom tunnelbaneavtalet, visar på en dubbelmoral som riskerar att underminera förtroendet för hela regionen, och därför behövs en granskning, säger Samuel Stephan (SD).

Såg överhängande risk

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kommenterar till Mitt i:

"Vi fattade det här beslutet för att säkerställa stabil pendeltågstrafik för resenärerna, eftersom vi såg en överhängande risk för trafikstörningar för pendeltågsverksamheten utan ett nödavtal. Trafikförvaltningen kommer svara på frågor från Konkurrensverket, det är bra att myndigheten vill säkerställa att detta är ett rätt och riktigt beslut."

Nödavtal är till för att hantera en tillfällig nöd.

Bakgrunden till pendeltågskrisen

Kraftigt eftersatt underhåll och missnöje bland lokförarna gjorde att rekordmånga avgångar ställdes in under 2022 och 2023.

Hösten 2023 enades SL och MTR, som då drev trafiken, om att avsluta avtalet i förtid. I oktober tecknades ett tvåårigt nödavtal med SJ, som tog över i mars 2024.

SJ-avtalet var betydligt mer generöst än det som MTR hade, och gav SJ ersättning för de faktiska kostnaderna att driva trafiken, samtidigt som SJ fick betalt för att jobba i kapp det eftersatta underhållet.

När politikerna på vårvintern 2024 försökte upphandla pendeltågstrafiken mer långsiktigt fick man bara in ett enda anbud. Även SJ avstod från att lägga bud och menade att den ekonomiska risken var för stor.

Källa: Mitt i

Pendeltågen drivs på nödavtal med SJ sedan mars 2024. När regionen valde att teckna ett nytt nödavtal fram till 2028 reagerade Konkurrensverket.

Pendeltågen drivs på nödavtal med SJ sedan mars 2024. När regionen valde att teckna ett nytt nödavtal fram till 2028 reagerade Konkurrensverket.

Petter Beckman

SL riskerar straffavgift för pendeltågen

Konkurrensverket startar utredning ✔ Nödavtal med SJ ifrågasätts ✔ M: Dumt, dyrt och dåligt