ARTIKELN HAR UPPDATERATS.
Den 1 mars 2024 tog SJ över pendeltågstrafiken i Stockholm på ett så kallat nödavtal, efter att den tidigare operatören MTR kastat in handduken i förtid.
Att det skulle bli dyrare stod klart från början, eftersom SJ fick betalt för de faktiska kostnaderna på löpande räkning. Syftet var att få upp kvaliteten och komma i kapp med underhållet efter flera år av kaos.
– MTR var billigare, men då hade vi missnöjda resenärer, väldigt mycket inställd trafik och en stor fordonsbrist, kommenterade Claes Keisu, pressansvarig på SL, till Mitt i förra året.
I maj förra året räknade man med en fördyrning med totalt 414 miljoner inklusive uppstartskostnader.
Betydligt färre avgångar
Men enligt verksamhetsberättelsen för 2024 ökade nettokostnaderna för pendeltågen med drygt en miljard – en ökning med 35,4 procent. Räknar man bort overhead- och kapitalkostnader blir ökningen "bara" 870 miljoner jämfört med 2023, vill SL förtydliga.
SL anser dock att jämförelsen blir missvisande, eftersom antalet avgångar 2023 var betydligt lägre än ett normalt år.
Jämför man istället 2024 och 2019 har kostnaderna för pendeltåget ökat med 493 mkr. En del av detta förklaras av inflationen, som varit 25 procent under perioden.
Vill inte fortsätta
Just nu pågår upphandling av det långsiktiga kontrakt som ska ersätta nödavtalet i mars 2026 Vad priset blir då kan ingen säga i dag – men meningen är att det ska pressas ner rejält.
SJ har gjort klart att de inte vill delta i upphandlingen eftersom det skulle innebära en alltför stor ekonomisk risk.
Både lokförarfacket och Vänsterpartiet har uttryckt oro för att pendeltågstrafiken på nytt ska tappa i kvalitet när sparplanerna sätts i verket nästa år.
– Kanske har vi nått en gräns där det inte går att spara mer pengar genom upphandling, om man ska kunna bedriva trafik på ett bra sätt, sa regionrådet Anna Sehlin (V) till Mitt i i december.
SJ drar sig ur pendeltågstrafiken i Stockholm
SJ vill inte fortsätta driva pendeltågen i Stockholm. Bolaget har inte lämnat något anbud i den nyss avslutade upphandlingen. Det rapporterar tidningen Arbetsvärlden.
Så sent som i mars tog SJ över den krisdrabbade pendeltågstrafiken i Stockholm på ett tvåårigt nödavtal, efter att MTR misslyckats grundligt med att leverera enligt Region Stockholms krav.
Men när regionen nu ska upphandla en entreprenör för den mer långsiktiga driften vill inte SJ längre vara med, vilket Arbetsvärlden var först med att rapportera.
Enligt ett meddelande på bolagets intranät så bedömer inte bolaget att det går att leverera en ”långsiktig, hållbar och pålitlig pendeltågstrafik” utifrån regionens krav.
Risker och kostnader
– Analysen av underlaget visar att det är upp till operatören att hantera i stort sett samtliga risker och kostnaderna som dessa kan föra med sig, det är anledningen till att vi nu väljer att inte lägga ett anbud, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef för SJ AB i ett meddelande på intranätet.
På fredagen var det anbudstopp för driften av Stockholms pendeltåg och då stod det klart att SJ Stockholmståg inte lämnat något bud.
Beskedet tas emot med oro från lokförarfacken Seko Lok.
"Extremt oroväckande"
– Det är extremt oroväckande. SJ har tittat på det och anbudsunderlaget går inte ihop. Om SJ anser att det är för osäkert oroar det oss för vem som går med på att driva under de premisserna som SL lägger fram, säger Melissa Svenhard, ordförande för Seko lok till Arbetsvärlden.
Fackliga företrädare som Mitt i tidigare har talat med har varit mycket nöjda med SJ:s sätt att driva verksamheten, framförallt för att personalens synpunkter har tagits till vara på ett helt annat sätt än under MTR-tiden.
MTR gick med stora förluster på pendeltågsaffären under en följd av år. SJ fick ett betydligt mer generöst avtal, som gav ersättning löpande för de exakta utgifterna. Merkostnaden för Region Stockholms har hamnat på 200 - 300 miljoner under bara det första året.
Hänvisar till sekretessen
Men de villkor som erbjuds på längre sikt med ett reguljärt avtal, räcker alltså inte för att skapa lönsamhet, bedömer SJ:s ledning. Vilka som kan komma att ta över från och med mars 2026 finns idag inga uppgifter om.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) avböjer genom sin pressekreterare att kommentera beskedet med hänvisning till upphandlingssekretessen.
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
Pendeltågen är för olönsamma, även för SJ.
Mostphotos
SJ drar sig ur pendeltågstrafiken
Oro för nytt pendelkaos efter SJ:s besked
Om inte ens SJ vill ta risken att köra pendeltåg i Stockholm, vem ska då göra det?
– Man kanske har nått gränsen för hur mycket man kan spara med upphandlingar, säger regionrådet Anna Sehlin (V).
SJ:s besked i fredags att man inte lägger något bud på att köra pendeltågstrafiken i Stockholm väcker oro för ett nytt pendlarkaos.
– Sedan SJ tog över i våras har vi kunnat andas ut. Vi har börjat återuppbygga förtroendet både för trafiken och för arbetsgivaren. Nu är jag jätteorolig för att vi ska få ett nytt MTR med massuppsägningar, bristande underhåll och pendeltågsresenärer som får bära hela skiten, säger Melissa Svenhard, ordförande för Seko Lok Pendeln.
Risken för stor
Efter ett rekordstruligt pendeltågsår 2023, med tusentals inställda avgångar, lämnade MTR sitt uppdrag två år i förväg. SL tecknade ett tillfälligt nödavtal med SJ, som tog över trafiken i mars 2024. Enligt de flesta bedömare har det fungerat bra.
Men när SL nu ska handla upp ett nytt pendeltågsavtal från mars 2026 avstår SJ från att lämna anbud. Enligt SJ:s vd Monica Lingegård är den ekonomiska risken för stor.
– Vi vill jättegärna köra pendeltåg i Stockholm, men det måste vara rätt förutsättningar. Nu läggs samtliga risker och kostnader på oss och vi skulle kunna förlora väldigt mycket pengar, säger hon till Mitt i.
Monica Lingegård, SJ:s vd
Pressbild
"Återgång till MTR-avtalet"
Under det nuvarande nödavtalet får SJ betalt krona för krona vad det kostar att driva trafiken och sköta underhållet, vilket höjt kostnaderna för SL med flera hundra miljoner under 2024.
Men med den nya upphandlingen återgår man till den avtalstyp som gällde för MTR, enligt Monica Lingegård.
Vänsterpartiets trafikpolitiska talesperson Anna Sehlin tycker att regionledningen borde tänka om.
Anna Sehlin (V), trafikpolitiker i Region Stockholm
Anna Drvnik
– Jag trodde att vi var överens om att ha en annan inriktning, just med tanke på MTR-haveriet. Man borde ge det mer tid och skapa ett upplägg där man delar på riskerna och kostnaderna mer likvärdigt, säger hon.
Enligt SL skiljer sig den nya upphandlingen på flera sätt från den som MTR vann för tio år sedan.
– Vi har nu mer balanserade incitament som inte lägger en för hög ekonomisk risk på trafikutövaren, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.
"En varningsklocka"
Att en stor aktör som SJ ändå bedömer riskerna som för stora är en varningsklocka, menar Anna Sehlin (V).
– Vi inom politiken måste ta ansvar och sluta låtsas som att det är billigare när det i själva verket kostar mer. Kanske har vi nått en gräns där det inte går att spara mer pengar genom upphandling, om man ska kunna bedriva trafik på ett bra sätt, säger Anna Sehlin.
Inom lokförarfacken finns en förhoppning att att Region Stockholm och SL kan komma ändra sig, ställda inför SJ:s hårda besked. Men Monica Lingegård avfärdar att hon med sitt nej försöker förhandla fram förändrade villkor.
– Nej, så funkar inte offentlig upphandling. Vi har meddelat vårt beslut att inte delta och det är inte ett led i någon förhandling, säger Monica Lingegård.
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
Sluta låtsas som att det är billigare när det i själva verket kostar mer
Skillnader mot MTR-avtalet
Enligt politikernas direktiv ska den nya upphandlingen bygga på "balanserade incitament där ekonomiska drivkrafter skapas utan att för hög ekonomisk risk läggs på trafikutövaren".
En lärdom från det tidigare MTR-avtalet är att nivåerna för viten och bonusar gjorde det svårt för trafikutövaren att få affären att gå ihop, enligt beslutsunderlaget.
Till skillnad från MTR-avtalet ska ersättning för lågfrekvent fordonsunderhåll ingå i grundersättningen.
Syftet med upphandlingen är att ge "en väl fungerande pendeltågstrafik som samtidigt är den bästa möjliga ekonomiska affären för Stockholms skattebetalare", enligt SL:s pressansvarige Claes Keisu.
Källa: Mitt i
Melissa Svenhard, ordförande för Seko Lok Pendeln, befarar en återgång till förra årets pendelkaos.
Mostphotos, privat