Konkurrensverket har beslutat att inleda en utredning för att se om Region Stockholm har följt lagen när det gäller upphandlingen av pendeltågstrafiken.
I våras avbröt regionens trafikpolitiker den pågående upphandlingen av pendeln, sedan alla anbudsgivare utom en hade hoppat av.
I augusti valde man istället att teckna ett nytt så kallat nödavtal med SJ Stockholmståg fram till 2028, vilket blir betydligt dyrare för skattebetalarna än om upphandlingen hade gjorts på normalt sätt. Argumentet har varit att undvika nya trafikstörningar.
Beslutet fick omedelbart kritik från den borgerliga oppositionen, som hade velat se en mer långsiktig lösning. Och nu har statliga Konkurrensverket på eget initiativ valt att starta en utredning av nödavtalets laglighet.
I förlängningen skulle regionen kunna dömas till höga böter – så kallad upphandlingsskadeavgift – för att ha satt konkurrensen ur spel.
Godkändes tidigare
Astrid Eriksson, föredragande jurist på Konkurrensverket avstår från att kommentera närmare vilken bedömning myndigheten gör i dagsläget.
– Jag kan inte gå in på det eftersom det är en pågående utredning. Vi befinner oss i en förstudie där det ingår att ställa frågor och förstå mer. Jag kan inte heller ge någon tidsram för hur länge det kan ta, säger hon.
Nödavtal får man enligt lagen bara teckna om det finns en överhängande risk för trafikstörningar. Konkurrensverket godkände förra året, med hänvisning till denna regel, det första tvååriga nödavtalet som regionen tecknade med SJ Stockholmståg hösten 2023.
Det avtalet kom till som en nödlösning efter den stora pendeltågskrisen 2023, då den tidigare operatören MTR kastade in handduken i förtid. Frågan är nu om även det nya nödavtalet får godkänt.
"Bristande ledarskap"
Moderaternas oppositionsregionråd Kristoffer Tamsons (M) välkomnar Konkurrensverkets granskning.
– Nödavtal är till för att hantera en tillfällig nöd. Inte som ett långsiktigt svar på bristande politiskt ledarskap och bristande politiska beslut. Att Socialdemokraterna och Miljöpartiet valde denna väg kommer bli både dumt, dyrt och dåligt för såväl skattebetalare som resenärer, säger han.
Även Sverigedemokraterna är kritiska. Samuel Stephan (SD) jämför med hur regionen tidigare valde att teckna ett nytt tioårigt avtal för tunnelbanan, trots att det även då bara fanns ett enda alternativ att välja på.
– När en miljardupphandling bara lockar ett enda anbud borde varningsklockorna ringa. Att styret i ena fallet avbryter processen med pendeln, men i andra fallet driver igenom tunnelbaneavtalet, visar på en dubbelmoral som riskerar att underminera förtroendet för hela regionen, och därför behövs en granskning, säger Samuel Stephan (SD).
Såg överhängande risk
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kommenterar till Mitt i:
"Vi fattade det här beslutet för att säkerställa stabil pendeltågstrafik för resenärerna, eftersom vi såg en överhängande risk för trafikstörningar för pendeltågsverksamheten utan ett nödavtal. Trafikförvaltningen kommer svara på frågor från Konkurrensverket, det är bra att myndigheten vill säkerställa att detta är ett rätt och riktigt beslut."