På måndagförmiddagen kallades alla partierna i regionens trafiknämnd till ett extra möte, där politikerna fick veta att SL-ledningen vill binda upp sig med SJ som pendeltågsoperatör i ytterligare två år, när nuvarande avtal går ut i mars 2026.

Sedan trafikföretaget MTR kastade in handduken i förtid förra våren har SJ kört pendeltågen i Stockholm på ett så kallat nödavtal.

Det har blivit mellan en halv och en miljard dyrare per år för skattebetalarna än vad det kostade på MTR-tiden – eftersom SJ nu får betalt för vad det faktiskt kostar att köra pendeltågstrafiken och dessutom jobbar i fatt det eftersatta underhållet.

Operatörer drog sig ur

Redan i februari stod det klart att det troligen blir en förlängning med SJ, sedan politikerna valt att avbryta upphandlingen av pendeltågstrafiken, eftersom alla anbudsgivare utom en hade hoppat av.

– Att fem av operatörerna drar sig ur upphandlingen är en tydlig signal som vi måste ta på allvar, sa trafikregionrådet Anton Fendert då till Mitt i.

Därmed har man stått inför risken att inte ha någon som kör pendeltågen från mars 2026, vilket enligt SL-ledningen "innebär en överhängande risk för trafikstörningar för pendeltågsverksamheten i stockholmregionen".

Sänka kostnaderna

Nuvarande nödavtal innehåller visserligen en option för förlängning först ett år och sen ett år till. Men genom att istället teckna ett helt nytt nödavtal säkrar SL driften under en längre tid och kan dessutom passa på att sänka kostnaderna något.

Enligt SL:s underlag kommer SJ att få ett "lägre vinstpåslag" i det nya, tvååriga avtalet. Exakt hur mycket man sparar på detta är sekretessbelagt.

Flera av oppositionspartierna är kritiska mot upplägget. Sverigedemokraternas Samuel Stephan ifrågasätter om de lagliga villkoren för nödavtal verkligen är uppfyllda.

– När pendeltågstrafiken skriker efter långsiktiga lösningar väljer styret i stället att skjuta frågan på framtiden. Hur länge kan man fortsätta att teckna nya nödavtal istället för att ta ansvar för pendeltågstrafiken? Varje nytt nödavtal är ett kvitto på bristande styrning, säger han till Mitt i.

Förhandlar med SJ

Beslutet ska tas på nästa trafiknämnd den 26 augusti. Enligt uppgift till Mitt i pågår förhandlingar med SJ – som ännu inte formellt har tackat ja till erbjudandet.

SJ-ledningen avböjde i vintras att lägga något bud i den då pågående upphandlingen, eftersom man ansåg att det innebar för stor ekonomisk risk.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) vill inte kommentera ärendet närmare eftersom det ännu inte är offentligt.

– Men eftersom nödavtalet går ut måste vi se över alternativen. Vår prioritering är att skapa en så bra lösning som möjligt för resenärerna och de anställda, säger han.

SL avbryter upphandlingen av pendeltågen

Bara ett enda anbud kom in. Därför tog Region Stockholms trafiknämnd på onsdagen beslutet att avbryta upphandlingen av pendeltågstrafiken på grund av bristande konkurrens.

Sex trafikföretag visade först intresse för att driva pendeltågen i Stockholm från mars nästa år. Men av dessa hoppade fem av.

Det överraskande beskedet presenterades för regionens trafikpolitiker på onsdagseftermiddagen.

Det enda återstående anbudet har bedömts av SL uppfylla kraven i upphandlingen och att vara ekonomiskt realistiskt.

– Men med bara en anbudsgivare kan vi inte säkerställa att vi får ett avtal med långsiktig stabilitet. Vi behöver få en god leverans, både för de anställdas och för resenärerna skull. Därför avbryter vi upphandlingen, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Detta innebär att det troligen inte kommer att finnas någon ny operatör på plats i mars nästa år, när det tillfälliga nödavtalet med SJ går ut. SJ klargjorde tidigt att man inte ville delta i upphandlingen eftersom man ansåg att den ekonomiska risken var för stor.

Nu öppnas möjligheten att SJ istället får fortsätta ett eller två år till, med de betydligt mer förmånliga villkor som finns i nödavtalet.

Behöver få bättre bild

– Det finns en option om förlängning av nödavtalet, först ett år och därefter ett år till. Det är något vi måste titta på nu, för att se vad som är det bästa alternativet, säger Anton Fendert (MP).

Till att börja med får trafikförvaltningen i uppdrag att analysera vad det var som gick snett och hur man ska gå vidare.

– Vi behöver få en bättre bild av förutsättningarna att köra pendeltåg i Stockholm. Att fem av operatörerna drar sig ur upphandlingen är en tydlig signal som vi måste ta på allvar, säger Fendert.

Är de villkor som ni erbjuder i upphandlingen för snäva?

– Det är bland annat den typen av frågor som vi behöver få bättre underlag kring, för att veta vad det bristande intresset beror på.

V: Egen regi bättre

Vänsterpartiet har länge förespråkat att delar av kollektivtrafiken borde drivas av SL – inte av upphandlade externa företag.

"För resenärernas och personalens skull förespråkar vi att trafiken tas över i egen regi så att skattepengarna oavkortat går till kollektivtrafiken i stället för att en inte oansenlig del går till företagsvinster", skriver Vänsterpartiet i ett uttalande.

Sverigedemokraterna anser att det är "orealistiska krav och snedvriden riskfördelning" som förklarar anbudsgivarnas avhopp. Samuel Stephan, trafikpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna kommenterar:

– När en upphandling bara lockar ett enda anbud borde varningsklockorna ringa. Gång på gång ser vi att stora avtal körs i botten, och nu står vi utan en ny operatör för pendeltågstrafiken. Region Stockholm måste ta sig ur detta mönster och skapa upphandlingar som faktiskt fungerar.

Att fem av operatörerna drar sig ur är en tydlig signal som vi måste ta på allvar.

Alla anbudsgivare utom en har dragit sig ur upphandlingen av pendeltågstrafiken. Det räcker inte för att få en stabil trafik, anser SL.

Alla anbudsgivare utom en har dragit sig ur upphandlingen av pendeltågstrafiken. Det räcker inte för att få en stabil trafik, anser SL.

Mikael Andersson

SL avbryter upphandling av pendeln – bara en ville lägga anbud

Konkurrensen räcker inte för en stabil trafik, säger Anton Fendert (MP)

Pendeltågen 1 miljard dyrare sedan SJ tog över

SL:s kostnader för pendeltågen ökade med totalt 1 064 miljoner – eller 35 procent – under 2024 efter att SJ tagit över trafiken från MTR. SL menar dock att jämförelsen ger fel bild.

ARTIKELN HAR UPPDATERATS.

Den 1 mars 2024 tog SJ över pendeltågstrafiken i Stockholm på ett så kallat nödavtal, efter att den tidigare operatören MTR kastat in handduken i förtid.

Att det skulle bli dyrare stod klart från början, eftersom SJ fick betalt för de faktiska kostnaderna på löpande räkning. Syftet var att få upp kvaliteten och komma i kapp med underhållet efter flera år av kaos.

– MTR var billigare, men då hade vi missnöjda resenärer, väldigt mycket inställd trafik och en stor fordonsbrist, kommenterade Claes Keisu, pressansvarig på SL, till Mitt i förra året.

I maj förra året räknade man med en fördyrning med totalt 414 miljoner inklusive uppstartskostnader.

Betydligt färre avgångar

Men enligt verksamhetsberättelsen för 2024 ökade nettokostnaderna för pendeltågen med drygt en miljard – en ökning med 35,4 procent. Räknar man bort overhead- och kapitalkostnader blir ökningen "bara" 870 miljoner jämfört med 2023, vill SL förtydliga.

SL anser dock att jämförelsen blir missvisande, eftersom antalet avgångar 2023 var betydligt lägre än ett normalt år.

Jämför man istället 2024 och 2019 har kostnaderna för pendeltåget ökat med 493 mkr. En del av detta förklaras av inflationen, som varit 25 procent under perioden.

Vill inte fortsätta

Just nu pågår upphandling av det långsiktiga kontrakt som ska ersätta nödavtalet i mars 2026 Vad priset blir då kan ingen säga i dag – men meningen är att det ska pressas ner rejält.

SJ har gjort klart att de inte vill delta i upphandlingen eftersom det skulle innebära en alltför stor ekonomisk risk.

Både lokförarfacket och Vänsterpartiet har uttryckt oro för att pendeltågstrafiken på nytt ska tappa i kvalitet när sparplanerna sätts i verket nästa år.

– Kanske har vi nått en gräns där det inte går att spara mer pengar genom upphandling, om man ska kunna bedriva trafik på ett bra sätt, sa regionrådet Anna Sehlin (V) till Mitt i i december.

Avatalet med SJ blev betydligt mycket dyrare än man räknat med.

Avatalet med SJ blev betydligt mycket dyrare än man räknat med.

Mostphotos

Miljardsmällen: Så mycket dyrare blev pendeln med SJ

SL räknade fel ✔ Över en miljard extra