Ropsten
På måndagen den 15 juni fick oppositionspartierna i trafiknämnden i Region Stockholm ta del av en ny rapport där SL målar upp en dyster prognos för utbyggnaden av Spårväg city till Ropsten. Dagen efter, den 16 juni, skulle nämnden ta beslut i frågan.
– Det kom väldigt hastigt inpå. Det är ett väldigt omfattande material och en viktig och komplex fråga, det blir problematiskt ur ett demokratiskt perspektiv när vi får tillgång till det så sent – speciellt med tanke på att de allra flesta i trafiknämnden är fritidspolitiker med vanliga jobb vid sidan om, säger Moderaternas gruppledare i trafiknämnden Anna Malm Kelfve.
Vill inte godkänna
Oppositionspartierna yrkade på en återremiss, men majoriteten valde att godkänna rapporten och dra igång en ny utredning. Carl-Johan Schiller, oppositionsregionråd för Kristdemokraterna, menar att det hade varit bättre att inte godkänna den första rapporten.
En viktig skillnad är att man förlorar tid.
Anna Malm Kelfve, Moderaternas gruppledare i trafiknämnden i Region Stockholm.
Axel Adolfsson
– Det rimliga är att be trafikförvaltningen att hitta lösningar och återkomma med en tydlig plan för hur man ska koppla samman Spårväg city med Lidingöbanan.
Den ståndpunkten delar han med Anna Malm Kelfve.
Är det inte samma sak styret gör när de nu tagit initiativ till en ny utredning med samma mål?
– En viktig skillnad är att man förlorar tid. Om man har ett ärende öppet kan man komplettera det, om man lägger en rapport till handlingarna stannar arbetet upp, säger Anna Malm Kelfve.
M: Kan vara mer offensiv
Både Anna Malm Kelfve och Carl-Johan Schiller kritiserar styret för att allt för lite har hänt under mandatperioden.
Carl-Johan Schiller, oppositionsregionråd för Kristdemokraterna.
Angie Gray/Arkivbild
– Som majoritet har man regelbundna avstämningar med förvaltningen, där hade man kunnat vara mer offensiv och i förväg se till att inte släppa fram en rapport som inte pekar på lösningar, säger Anna Malm Kelfve.
Utbyggnaden till Ropsten har utretts länge, även under tidigare mandatperioder när de borgerliga partierna styrt.
– Det hade absolut varit bra om vi hade hunnit sätta spaden i marken under vår tid, säger Carl-Johan Schiller.