En ny tvärgående expressbusslinje planeras mellan Hallunda och Tyresö. Den är tänkt att ersätta linje 172 som i dag går från Hallunda till Skarpnäck.

Varför behövs den nya busslinjen?

– Vi behöver mer tvärgående expressbussar i flera delar av länet, det här är ett sådant område. Vi hoppas att det ska göra att ännu fler väljer att åka kollektivt, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Han berättar att när kollektivtrafiken tidigare byggts ut på tvären i Stockholm så har åkandet ökat.

– Ett exempel är tvärbanan som används av många resenärer i dag, säger han.

Buss 172 går mellan Hallunda och Skarpnäck.

Buss 172 går mellan Hallunda och Skarpnäck.

Mostphotos

Slippa åka via stan

Bussarna ska gå i fem minuters-trafik i rusning och ta en timme och sex minuter mellan ändhållplatserna Hallunda och Tyresö centrum. Totalt sett ska restiden minska och linjen ska kunna transportera fler resenärer än de 19 000 som i dag.

– Tanken är att det ska gå snabbt och smidigt att åka med de här bussarna och att man slipper åka ut och in via stan för att ta sig vidare, säger Anton Fendert.

Den nya linjen kopplar ihop flera viktiga bytespunkter i södra länshalvan, enligt regionen, däribland Flemingsberg och Huddinge och Tyresö centrum.

Ett annat argument som lyfts fram är att linjen går genom områden med socioekonomiska utmaningar där få har bil, vilket gör nya busslinjen ännu mer motiverad.

Expresslinjen ska också avlasta dagens kollektivtrafik, som andra busslinjer, pendeltåg och tunnelbanans röda linje från Botkyrka.

Restiden på 66 minuter är dock beroende av att sträckan görs mer framkomlig för busstrafik än den är i dag – 12 åtgärder till en kostnad av 370 miljoner kronor behövs.

Fyra kommuner måste vara med och betala

Dessutom behöver nya bussbron över E4/E20 i höjd med Fittja blir klar som planerat 2030. Det är också först då man tänker sig att den nya expresslinjen kan börja gå i trafik.

Kostnaderna för de 12 åtgärderna ska fördelas mellan samtliga fyra kommuner längs vägen och Trafikverket.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Stockholm.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Stockholm.

Pekka Pääkkö

Trots den höga kostnaden är det samhällsekonomiskt lönsamt enligt regionens utredningar, menar Fendert.

– Kommunerna äger infrastrukturen så de behöver vara med och bidra. Samtidigt gör Regionen nya investeringar i busstrafiken, det krävs upphandlingar och nya fordon för att köra den här sträckan, säger han.

Görs inte de nämnda åtgärderna blir restiden en timme och 20 minuter mellan Hallunda och Tyresö.

Information om ärendet var uppe i trafiknämnden 27 maj. Nästa steg är att besluta om genomförandeplan och avsiktsförklaring, något som är tänkt i slutet av 2025 och under 2026.