Totalt sett har bussresandet i innerstan minskat med cirka 30 procent sedan 2019 vilket är huvudargumentet bakom det sparpaket som föreslås kicka in vid midsommar.

Enligt förslaget ska bland annat linje 75 och 72 läggas ner helt medan 57:an slutar trafikera Frösundavik och flera hållplatser i Sofia och Barnängen.

Ökning med 50 procent

Men enligt färska siffror som Mitt i har rapporterat om ökar tvärtom resandet både på 75:an och 57:an. På en av de hotade hållplatserna vid Hammarbykajen har antalet påstigande ökat med 50 procent sedan 2019.

Moderaterna i regionen ifrågasätter nu om SL:s beslutsunderlag går att lita på.

I en skrivelse till Trafiknämnden anklagar oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) den styrande majoriteten för att "medvetet eller omedvetet" använda felaktig statistik för att motivera nedskärningarna.

"Det har ingen påstått"

Trafiknedskärningarna måste nödstoppas och ny korrekt resenärsstatistik måste presenteras för trafiknämnden innan nämnden kan godkänna några nedskärningar, kräver Tamsons och får stöd av hela den borgerliga oppositionen.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) anser dock inte att statistiken behöver göras om.

"Att resandet skulle ha minskat med 30 procent på varje linje eller vid varje hållplats har ingen påstått", kommenterar hans pressekreterare.

Ännu har inget slutligt beslut tagits. Sparförslaget har varit ute på remiss sedan i december och tidigast i mars väntas Trafiknämnden få upp ärendet på sitt bord.

"M strösslar pengar"

I en fullmäktigedebatt nyligen anklagade Anton Fendert moderaterna för att "strössla pengar omkring sig i kollektivtrafiken". Han efterlyste konkreta förslag från Tamsons hur han vill hantera den 30-procentiga resenärsminskningen.

– Nu är Moderaterna emot allting. Men när tycker Moderaterna att det är legitimt att göra nedskärningar? Inte förrän vi får svar på den frågan kan vi ha en seriös debatt, sa Fendert.

Kristoffer Tamsons svarar:

– Vi har lagt 800 miljoner mer i vår budget på kollektivtrafiken. Jag förstår att de är livrädda.

57:ans hållplatser dras in – trots ökat resande

Minskat resande är SL:s argument för att lägga ner busslinjer i innerstan. Men för 57:an har antalet påstigande tvärtom ökat. Vid en av de hotade hållplatserna är ökningen hela 50 procent.

Generellt har resandet med innerstadsbussarna minskat med över 30 procent sedan 2019. Men 57:an sticker ut.

Jämför man helåret 2023 med helåret 2019 har antalet påstigande på hela sträckan mellan Sofia och Frösundavik ökat med åtta procent.

I sitt sparförslag som är tänkt att träda i kraft till midsommar 2024 vill SL nu lägga ner de tre yttersta hållplatserna mellan Tullgårdsparken och Barnängsbryggan.

Det har väckt starka protester från grannar i området, som menar att denna sträcka används mer än någonsin.

SL vill att linjen för buss 57 ska kortas för att spara pengar. Vid midsommar försvinner hållplatserna Barnängsbryggan, Mjärdgränd och Nätgränd.

SL vill att linjen för buss 57 ska kortas för att spara pengar. Vid midsommar försvinner hållplatserna Barnängsbryggan, Mjärdgränd och Nätgränd.

Victor Malmcrona

Hundratals elever om dagen

Färska siffror från trafikförvaltningen bekräftar detta. Vid de tre hållplatser som SL nu vill ta bort har antalet påstigande ökat med totalt 14 procent mellan 2019 och 2023. I december var ökningen hela 73 procent.

En anledning kan vara Campus Södermalm som öppnade på Tullgårdsgatan i september 2022. Under dess tak ryms fyra gymnasieskolor med plats för totalt 2 400 elever.

– Hundratals elever om dagen trängs på bussen. Att förarna får lämna folk vid hållplatserna eftersom bussarna är fulla är mer regel än undantag, säger grannen Lars-G Holmström.

Samtidigt växer nya kvarteret Persikan med 1 240 lägenheter fram i linjens östra ände. De första flyttlassen dit började gå i slutet av 2022.

– Utöver det är det här ett ålderstiget distrikt. Allt som är viktigt för dem finns inom 57:ans räckvidd. Att ta bort bussen är att skära av en pulsåder.

Har förståelse

På de två hållplatserna längst ut på Söder – Barnängsbryggan och Mjärdgränd – har antalet påstigande dock minskat med cirka tio procent sedan 2019, räknat på helår.

Ökningen är helt koncentrerad till hållplatsen Nätgränd, som ligger närmast campuset. Där är ökningen hela 50 procent.

"Även om antal påstigande ökar vid enstaka hållplatser så tittar vi på helheten inom ett område, genom så kallade paketlösningar där olika linjer kompletterar varandra och samverkar med andra trafikslag."skriver Natalie Nordenswan vid SL:s pressavdelning kommenterar:

Hon medger att ett antal resenärer, exempelvis på Tullgårdsgatan, får lite längre att gå.

"Vi har förståelse för att det kan bli besvärligt. Vi hänvisar i första hand till 57:ans nya ändhållplats vid Tullgårdsparken och till linje 76 hållplats Ljusterögatan. Vid Barnängens hållplats går också linje 2 och 66."

Så många klev på 57:an i Sofia

Antal påstigande, sammanlagt vid Barnängsbryggan, Mjärdgränd och Nätgränd, snitt per dag.

Helår 2019: 616

Helår 2023: 704

Förändring: +14%

Barnängsbryggan och Mjärdgränd hade en minskning med 9 respektive 13 procent mellan 2019 och 2023. För hållplatsen Nätgränd var ökningen 50 procent.

Källa: Trafikförvaltningen

Många elever tar buss 57 för att ta sig till Campus Södermalm. Snart kan de istället behöva gå från hållplatsen innan, Tullgårdsparken, som vid midsommar blir ny ändhållplats.

Många elever tar buss 57 för att ta sig till Campus Södermalm. Snart kan de istället behöva gå från hållplatsen innan, Tullgårdsparken, som vid midsommar blir ny ändhållplats.

Victor Malmcrona

57:ans hållplatser dras in – trots ökat resande

Grannar kritiska till nedskärningen ✔ Vittnar om fulla bussar ✔ 73 procent fler påstigande

Förarnas kritik: SL räknar fel på bussarna

Att bussresandet har minskat med 30 procent i innerstan ifrågasätts av både resenärer och busschaufförer, som menar att felet ligger i biljettläsarna. Men SL står på sig: "Vi räknar rätt".

SL:s planerade nedskärningar på innerstadsbussarna motiveras med att resandet har minskat kraftigt sedan innan pandemin.

På vissa linjer registreras idag bara hälften så många biljettblipp jämfört med 2019. I snitt är minskningen för innerstadsbussarna 30 procent.

Många läsare har reagerat. På flera av linjerna har trängseln under rusningstimmarna snarare ökat, menar flera resenärer som också får medhåll av ett par busschaufförer.

Ofta tekniska fel

Att antalet uppmätta blipp är lägre kan bero på att biljettläsarna ofta har tekniska fel som gör att de har svårt att registrera mobilbiljetter, menar dessa läsare.

– Det är katastrof om SL nu bygger sitt antagande om minskat åkande på dessa biljettblippningar, säger en chaufför som hävdar att biljettläsarna ibland missar 60-80 procent av alla mobilbiljetter.

Natalie Nordenswan på SL:s presstjänst bekräftar att det ibland uppstår problem med att validera appbiljetter och att man därför har inlett en specialgranskning i samarbete med bussföretagen.

"De flesta blippar rätt"

– Vi vet ännu inte vad felet beror på men vi har märkt att problemet ökar på sommaren då stark sol kan ge störande reflexer i biljettläsaren. Men vi vill förtydliga att de allra flesta med appbiljett lyckas blippa på rätt sätt, säger hon.

Förutom att räkna viseringar mäter SL också antalet på- och avstiganden med hjälp av sensorer vid dörrarna, så kallad automatisk trafikräkning (ATR).

– Det är ATR som ligger till grund för trafikplaneringen framåt. Och de siffrorna följer i stort sett samma mönster som viseringsstatistiken, säger Natalie Nordenswan.

Att trängseln på bussarna under rusningstid kan upplevas som lika stor eller större jämfört med innan pandemin motsäger inte heller att bussresandet totalt sett under dygnet har gått ner, framhåller hon.

Busslinjer med stora tapp

Linje 67 är den innerstadsbuss som tappat flest resenärer sedan 2019, enligt SL:s statistik – hela 60 procent.

Men jämförelsen är skakig eftersom 67:an har kortats kraftigt. Sträckan Frösundavik-Odenplan har dragits in samtidigt som den har förlängts i andra änden.

Även linje 55 som har tappat 47 procent av passagerarna har fått en ny sträckning som försvårar jämförelsen.

Källa: SL

Att det är trångt på bussarna under högtrafik utesluter inte att antalet resenärer totalt sett har minskat, framhåller SL.

Att det är trångt på bussarna under högtrafik utesluter inte att antalet resenärer totalt sett har minskat, framhåller SL.

Oliver Lindkvist

Förarnas kritik: SL räknar fel på bussarna

Hävdar att 60-80 procent av ”blippningarna” missas ✔ Siffrorna bakom slaktade busslinjer kan vara fel ✔ SL står på sig

Hotas av nedläggning – trots ökat resande

SL har motiverat nedskärningarna i kollektivtrafiken med att resandet minskat.

Men en av linjerna som hotas av nedläggning – buss 75 – har fler resenärer i dag jämfört med före pandemin.

Varför 75:an pekas ut vill SL inte svara på.

Minskad turtäthet på fyra av fem busslinjer i innerstan. Två bussar läggs ner helt och hållet. Och totalt minskar trafikutbudet i innerstan med 19 procent.

Det var ett hårt sparpaket som trafikförvaltningen i Region Stockholm lade fram i slutet av november. Det motiverades med att bussresandet i innerstan hade minskat med 30 procent jämfört med före pandemin.

– Vi vill inte lägga pengar på att försöka få tillbaka resenärer i Stockholms innerstad, sa trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Förslaget har sågats av både resenärer och tunga remissinstanser som trafikkontoret i Stockholms stad.

I Norra Djurgårdsstaden har de nedläggningshotade bussarna 72 och 75 beskrivits som knökfulla, pålitliga och absolut nödvändiga.

Ökat resande

Buss 75 är dock inte representativ för det minskade resandet, menar både resenärer och politiker. Statistik från trafikförvaltningen, sammanställd i januari 2024, visar att den tvärtom har fler resenärer i dag jämfört med före pandemin. Även antalet turer har ökat.

2019 var det i snitt 2084 påstigande per vardag på buss 75. Under de kommande åren dök resandet kraftigt till följd av restriktionerna. Men resenärerna hittade snabbt tillbaka, och både 2022 och 2023 var det fler påstigande än 2019.

– Vi förstår att ekonomin är tuff, och att regionen måste få ihop sin budget. Men att bussåkandet minskar totalt är ett dåligt argument för att lägga ner en busslinje med ökat resande. Det är också märkligt att man drar in på kollektivtrafiken i ett område under utveckling, där man dessutom räknar med att invånarna ska åka kollektivt, säger Anna Kullendorf som bor i Norra Djurgårdsstaden.

M: Gammalt eller felaktigt

Nedskärningarna sticker även i ögonen på oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M). Han har ifrågasatt trafikförvaltningens prioriteringar i en interpellation som ska debatteras på regionfullmäktige i dag, den 13 februari.

– Man går fram med de största neddragningarna i SL:s moderna historia, baserat på ett underlag som antingen är gammalt eller felaktigt. Vi måste syna den bluffen.

Kristoffer Tamsons (M).

Kristoffer Tamsons (M).

Pressbild

Kristoffer Tamsons säger att oppositionen i trafiknämnden ännu inte fått veta när eller var beslutet om trafikförändringarna ska tas.

– Vår utgångspunkt är att det här beslutet ska tas på nämnden. Vi kommer att kräva att det pausas och att man tar fram ett uppdaterat beslutsunderlag.

SL: Underlaget är hemligt

Mitt i har sökt trafikregionrådet Anton Fendert (MP) som hänvisar till tjänstemännen på trafikförvaltningen.

De vill dock inte svara på varför buss 75 är en av de linjer som föreslås läggas ner. SL vill inte heller svara på frågor per telefon.

– Det som gick ut är en remiss och inget som är beslutat. Inriktningen är att spara pengar och vårt mål är att få ner kostnaderna men inte lämna något område utan trafik. Tyvärr påverkar alltid våra förändringar våra resenärer, vissa mer andra mindre, skriver presskommunikatören Sophie Gunnarsson i ett mejl.

När Mitt i ber att få tal del av underlaget till förslaget om att lägga ner buss 75 hänvisar SL till att det är arbetsmaterial som inte är offentlig handling.

Ändrat kurs efter sommaren

I en utredning från sommaren 2023 skissar trafikförvaltningen på olika scenarion för buss 75, beroende på hur resandet utvecklas, men inget av alternativen är så långtgående som en nedläggning. Att man ändrat kurs sedan dess är dock inget konstigt, menar Sophie Gunnarsson.

– Att lägga ner linjer och uppta delar av sträckan med andra linjer är inget konstigt när vi på trafikförvaltningen kollar på hur vi kan effektivisera och resursfördela kollektivtrafiken.

Har upphandlingsmodellen påverkat prioriteringen, dvs att man betalar Keolis för antalet påstigande på buss 75?

– Detta kan vi tyvärr inte kommentera, vi för dialog med trafikutövaren, skriver Sophie Gunnarsson.

Fler resenärer på buss 75

2019: 2 084 (påstigande per vardag), 520 402 (totalt per år), 20 311 (antal turer per år)

2020: 1 403 (påstigande per vardag), 352 649 (totalt per år), 20 229 (antal turer per år)

2021: 1 703 (påstigande per vardag), 430 104 (totalt per år), 29 600 (antal turer per år)

2022: 2 171 (påstigande per vardag), 548 712 (totalt per år), 27 084 (antal turer per år)

2023: 2 125 (påstigande per vardag), 532 403 (totalt per år), 26 600 (antal turer per år)

Källa: Trafikförvaltningen, januari 2024

Buss 75 mellan Ropsten och Cityterminalen föreslås läggas ner.

Buss 75 mellan Ropsten och Cityterminalen föreslås läggas ner.

Pekka Pääkkö

Hotas av nedläggning – trots ökat resande

Fler resenärer på buss 75 än innan pandemin – ändå föreslås den läggas ner ✔ SL: "Inget konstigt"