Hornsbergs gamla bussdepå jämnades med marken 2022 för att göra plats för 650-700 bostäder, tre idrottshallar, torg, och en massa kontor.

I höstas skulle staden rena den förorenade marken där SL:s bussar brukade parkera. Men saneringarna av bly och PCB på den stora depåtomten har redan blivit försenad på grund av utökade provtagningar.

Prognosen ändrades till att det skulle börja första kvartalet av 2024. Men den som passerar området kan snabbt konstatera att det inte händer mycket på den stora tomten.

– Vi väntar på att saneringsentreprenaden ska börja. Den bör starta innan sommaren, säger Matilda Lewis, vid exploateringskontoret.

Saneringen börjar till sommaren

Provtagningen och planeringen har tagit längre tid än förväntat. Det är därför saneringen nu alltså kan börja först till sommaren.

Utbyggnaden av området kommer sedan att pågå under många år. Exakt det är färdigbyggt är svårt att säga.

– När gifterna är borta påbörjas markarbeten och ledningsförläggningar. Därefter kan husen börja byggas.

Det blir ett torg med trädplanteringar mellan de fyra bostadskvarteren i Hornsberg. Men det dröjer innan några av dessa hus syns på den stora busstomten.

Det blir ett torg med trädplanteringar mellan de fyra bostadskvarteren i Hornsberg. Men det dröjer innan några av dessa hus syns på den stora busstomten.

SWECO Architects

Men även om en exakt tidsplan saknas kan staden ändå slå fast att bygget kommer att dröja ganska länge. Uppskattningen är att hus kan börja uppföras under 2026-2027.

– Saneringen pågår troligtvis hela 2024. Därefter påbörjas stadens groventreprenad då vi utför markförstärkningsåtgärder, drar nya ledningar och bygger arbetsgator inom området.

Här rör det på sig

Fastighetskontoret har tidigare sagt att deras tre planerade idrottshallar i området kan börja byggas 2027 och att de är klara vid 2031 som tidigast.

I den mindre triangeltomten, på andra sidan Essingeleden, har Skanska däremot redan börjat bygga ett kontorshus där byggföretaget bland annat ska ha egna kontor.

I den mindre triangeltomten, vid Essingeleden, har Skanska däremot börjat bygga ett kontorshus där de bland annat ska ha sitt huvudkontor.

I den mindre triangeltomten, vid Essingeleden, har Skanska däremot börjat bygga ett kontorshus där de bland annat ska ha sitt huvudkontor.

Rune Bohlin

Arbetet är i full gång med grundläggning för kontorshuset, berättar Olle Rundgren från Skanska.

– Det planeras vara klart vid årsskiftet 2026/27.

Hit körs allt

Frihamnen öppnade i slutet av 2018 för att ta hand om förorenade schaktmassor när Norra Djurgårdsstaden växte fram.

I stället för att köra stora mängder förorenade schaktmassor till soptippar långt utanför stan sorterar och rengör staden materialet lokalt så att hela 80 procent kan återanvändas.

– Återvinner vi minskar vi dessutom inköpen av material till våra nya projekt, säger Fredrik Bergman, ansvarig för MLC.

Masslogistikcenret i Frihamnen där massorna från Hornsberg ska saneras.

Masslogistikcenret i Frihamnen där massorna från Hornsberg ska saneras.

Charlie Lundgren

Centret i Frihamnen tar även hand om schaktmassor från andra projekt i staden. 

Den mark som kommer från den gamla bussdepån i Hornsberg ska sorteras ut på två sätt. Är det större delar kan man skaka ut föroreningarna – det kallas torrsiktning och är som ett vanligt siktverk med skakgaller.

Finns föroreningarna på mindre beståndsdelar – som små stenar, eller till och med gruskorn – måste de tvättas med vatten.

– Det är som en tvättmaskin där man tvättar bort partiklar från materialet.

Inte billigt

Föroreningarna separeras sedan från vattnet och kan skickas på deponi. Är de för stora och farliga för att läggas på en sophög måste de behandlas. De kan då förbrännas eller neutraliseras med andra ämnen. Ibland binder man föroreningarna med till exempel cement för att få ämnet i fast form så att det inte ligger och läcker ut i naturen igen.

Enligt Fredrik Bergman brukar kostaden för hela kedjan kosta 1 000 – 2 000 kronor per ton. 

– Det är inte billigt.

80 procent av schaktmassorna blir alltså så rena att de kan återanvändas.

– Man använder det som fyllnadsmaterial och vi bygger gator med det.