Linjerna 72 Karolinska sjukhuset – Frihamnen och 75 Ropsten – Cityterminalen läggs ner. Och stombussarna får minskad turtäthet.

Det är en del av Region Stockholms planer för bussarna i innerstan.

Förslaget har mötts av mängder av ilskna kommentarer på Facebook. Många har påpekat att det skulle de slå hårt mot de nordöstra delarna av Östermalms stadsdelsområde.

– Vi i Norra Djurgårdsstaden åker mycket buss. Stadsdelen är byggd utan boendeparkering, utifrån hållbarhetsaspekter. Jag själv använder bilpool som många andra här, säger Elin Ekberg.

John Widén med dottern Maria har inte hört om planerna för bussarna när Mitt i kommer fram.  – Va?! Vad säger ni för något? Det vore  ju katastrof. Jag åker 75:an nästan varje dag, om den försvinner är vi i det närmsta fast här. Det är klart vi kan ta tunnelbanan men det är mycket krångligare. Det är ett hot och hån mot barnfamiljer att den lägger ner, skandal!

John Widén med dottern Maria har inte hört om planerna för bussarna när Mitt i kommer fram.  – Va?! Vad säger ni för något? Det vore ju katastrof. Jag åker 75:an nästan varje dag, om den försvinner är vi i det närmsta fast här. Det är klart vi kan ta tunnelbanan men det är mycket krångligare. Det är ett hot och hån mot barnfamiljer att den lägger ner, skandal!

Malin Lövkvist

Knepigt med barnvagn

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) har motiverat förslaget med att antalet bussresenärer minskat med 30 procent i innerstaden, jämfört med före pandemin.

Det stämmer inte i fallet med buss 75, påpekar många invånare i Norra Djurgårdsstaden och hänvisar till siffror som Dagens Nyheter publicerade i juni. Där framgår att antalet resenärer på buss 75 ökat med 25 procent sedan 2019.

– Det verkar inte smart att lägga ner linje 75 i kombination med att minska trafiken på linje 6, säger Elin Ekberg.

John Widen som väntar på bussen med sin dotter Maria i vagnen fyller i:

– Va?! Kan busssen dras in? Det vore katastrof. Jag åker 75:an nästan varje dag, om den försvinner är vi i det närmaste fast här. Det är klart vi kan ta tunnelbanan men det är mycket krångligare.

Någon gång i veckan hoppar Viking Waldén på buss 75 för att ta sig in till stan.  – Jag har precis fått barn, och då är det väldigt smidigt att ha nära bussen. Det tar egentligen inte så mycket längre tid att ta tunnelbanan men det är väldigt omständigt. Det funkar ju när man är solo men det blir svårt med barnvagnen. Jag skulle gärna ha den kvar. 

Någon gång i veckan hoppar Viking Waldén på buss 75 för att ta sig in till stan.  – Jag har precis fått barn, och då är det väldigt smidigt att ha nära bussen. Det tar egentligen inte så mycket längre tid att ta tunnelbanan men det är väldigt omständigt. Det funkar ju när man är solo men det blir svårt med barnvagnen. Jag skulle gärna ha den kvar. 

Malin Lövkvist

Anna Kullendorff säger att det beskedet kom som en chock.

– Att man skulle dra in på kollektivtrafiken i norra Europas mest hållbara stadsdel var inte något vi såg komma.

– Den behövs av oss som pendlar och behöver snabb kollektivtrafik till city, av äldre som inte kan gå så långt, av det lokala näringslivet och av barn som behöver ta bussen till skolan. Om 75:an försvinner finns det en risk att fler tar bilen till jobbet, eller skjutsar sina barn till skolan.

Lokalt upprop

På måndagen startade invånarna i Norra Djurgårdsstaden en namninsamling och en Facebookgrupp för att rädda buss 75.

Förslaget om busstrafiken är nu ute på remiss. Förändringar kan träda i kraft till sommaren.

Coco Boyienaa åker buss 6 ett par gånger i veckan, en minskad turtäthet i kombination med att 75:an kan försvinna oroar henne.  – Jag tror det kommer bli väldigt mycket mer folk på 6:an, redan nu är det ofta fullt. Det kommer att bli kaos. 

Coco Boyienaa åker buss 6 ett par gånger i veckan, en minskad turtäthet i kombination med att 75:an kan försvinna oroar henne.  – Jag tror det kommer bli väldigt mycket mer folk på 6:an, redan nu är det ofta fullt. Det kommer att bli kaos. 

Malin Lövkvist