Region Stockholms planer på att dra ner på busstrafiken i innerstan och på Lidingö har väckt ont blod bland resenärer. Nu stämmer en annan tung instans in i kritiken mot det förlag som skulle innebära att buss 72 och 75 läggs ner, och turtätheten på flera andra linjer minskar.

Säger nej till neddragningar

I ett ett färskt remissyttrande skriver trafikkontoret att neddragningarna har stora negativa effekter – och inte bör genomföras.

Trafikkontoret menar att kollektivtrafiken måste upplevas som "tydlig, pålitlig och förutsägbar" för att vara attraktiv.

"De återkommande nedskärningarna riskerar tvärtom att urholka kollektivtrafikens pålitlighet och därigenom motverka målen om ökat kollektivtrafikresande", skriver kontoret i sitt yttrande till regionen. 

20-minuterstrafik för dåligt

Trafikkontoret protesterar även mot planerna på 20-minuterstrafik från klockan 19 på linje 1, 2 och 3.

"Detta är för dålig standard för att kunna anses vara stomtrafik och uppfyller inte heller trafikförvaltningens egna riktlinjer".

En del förändringar är inte heller fysiskt möjligt att genomföra, konstaterar stadens tjänstemän.

"Det finns korsningar där dagens utformning inte tillåter den föreslagna busstrafikeringen. Exempelvis förmodas linje 54 kunna göra en vänstersväng ifrån Fleminggatan mot Sankt Eriksgatan söderut, vilket inte är möjligt". 

Slår mot miljöprofil

Planerna på att lägga ner linjerna 72 och 75 bidrar, tillsammans med minskad turtäthet på linje 6 och 76 till stora försämringar för boende i Norra Djurgårdsstaden, skriver trafikkontoret och betonar att möjligheten till hållbart resande är en central del av stadsdelens miljöprofil och attraktionskraft.

"I avvaktan på genomförande av Spårväg City är busstrafiken avgörande för att etablera hållbara resvanor. De föreslagna förändringarna riskerar att så tvivel kring stadsdelens framtida kollektivtrafikförsörjning, försvåra upprätthållandet av stadsdelens miljöprofil och leda till ökad biltrafik". 

Drabbar äldre

Ett minskat utbud av kollektivtrafik i innerstaden slår inte bara mot stadens klimatmål. Det är också negativt ur tillgänglighetssynpunkt, skriver kontoret.

"Om hållplatserna utgår försämras tillgängligheten till vård- och omsorgsboendet vid Bolinders plan och Stadsarkivet, som har många äldre och funktionsnedsatta besökare". 

Trafikborgarrådet håller med

Stockholms stads trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) säger till Mitt i att han delar trafikkontorets bild.

"Vi är särskilt bekymrade över förslaget att minska turtätheten för stombussarna. Tanken med blåbussarna är att de ska vara ett reellt alternativ till spårbunden trafik. Det fungerar bara om bussarna går tillräckligt ofta", skriver han i ett mejl till Mitt i.

Han är också kritisk till neddragningarna som drabbar Norra Djurgårdsstaden.

"Det är en stadsdel med miljöprofil som ligger nära innerstaden. Där behöver det vara enkelt att välja bort bilen".

Kan staden påverka innehållet i trafikförvaltningens förslag?

"Staden bestämmer över en stor del av de gator som regionens bussar kör på. Det gör att vi har en löpande dialog om kollektivtrafiken i Stockholm. Min bedömning är att regionen är angelägen om att lyssna på stadens synpunkter".

Vilka möjligheter har du som partikamrat till trafikregionrådet att påverka?

"Vi har en bra dialog, men i slutändan är det regionen som fattar beslut om kollektivtrafiken".

Mitt i har sökt trafikregionrådet Anton Fendert (MP) som avböjer att svara på frågor med motiveringen att tjänstemännen på regionens trafikförvaltning ännu inte är färdiga med sitt arbete.