Bussresandet i innerstan har minskat med 30 procent mot före pandemin. De som har övergått till att cykla och promenera kommer inte tillbaka. Därför är det helt nödvändigt att anpassa trafiken, förklarade Anton Fendert (MP) trafikregionråd vid en pressträff.

– För mig är det viktigt att inte köra med halvtomma bussar. I och med detta kan vi stärka utbudet i andra delar av länet där vi kan locka över resenärer från bil till kollektivtrafiken, sa Anton Fendert.

Åtta avgångar i timmen

De två linjer som läggs ner helt är

72 Karolinska sjukhuset – Frihamnen och linje 75 Ropsten – Cityterminalen.

I Stockholms innerstad föreslås stombusslinjerna 1-6 och linje 53, 55, 61, 66, 67, 69, 74, 76 och 77 få förändrad turtäthet. Linje 50, 54, 56, 57 och 65 kan få förändrade linjesträckningar och förändrad turtäthet.

En av de större konsekvenserna blir att 56:an kortas av så att den inte längre trafikerar Stora Essingen. Resenärer till och från Stora Essingen hänvisas till linje 1 eller Tvärbanan.

Frösundavik och norra Hammarbyhamnen utgår

Linje 57 dras om och kommer inte längre att gå till Frösundavik. 57:an tar istället över 54:ans sträckning till Hjorthagen. Sträckan Gustav Adolfs torg - Frösundavik läggs ner.

Samtidigt tar man bort 57:ans sträckning längs norra Hammarbyhamnen. Bussens ändhållplats i Sofia försvinner, istället kommer bussen att utgå från Tullgårdsparken.

Buss 57 förlorar sin slutstation i Sofia och ska inte längre åka längs Norra Hammarbykajen.

Buss 57 förlorar sin slutstation i Sofia och ska inte längre åka längs Norra Hammarbykajen.

Anna Wachenfeldt/Pressbild

För linjerna 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 50 föreslås 8 avgångar i timmen under högtrafik, mot 10 avgångar i timmen idag.

Linjer som idag har tre avgångar i timmen under lågtrafik dras ner till två avgångar i timmen. Linjer som går två gånger i timmen minskas till en gång i timmen.

– Förändringarna blir mindre än jag trodde för ett par månader sedan. Förhoppningen är att vi på det här sättet kan undvika en ond spiral där vi förlorar ännu fler resenärer, säger Anton Fendert.

Oklart hur mycket som sparas

På Lidingö får tre linjer – linjerna 203, 206 och 225 – neddragen tidtabell, men det blir inga linjeomdragningar eller nedläggningar.

Sparförslaget ska nu ut på remiss och väntas träda i kraft till sommartidtabellen i juni 2024. Kommunledningarna i Stockholm och Lidingö får fram till den 20 december att komma med synpunkter.

Hur mycket som sparas kan Anton Fendert inte säga, de beräkningarna är inte klara än. Enligt förvaltningen kan besparingen troligen landa någonstans under 200 miljoner kronor.

"Stjäl var fjärde stombuss"

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons kommenterar:

- Vänsterstyrets tidiga julklapp till stockholmarna är ett slag i magen på kollektivtrafiken och ytterst resenärerna. Att stjäla uppemot var fjärde stombuss och skära ned på ett tjugotal busslinjer får Grinchen att framstå som självaste jultomten, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M). 

Anton Fendert (MP) svarar:

– Vi vill inte lägga pengar på att försöka få tillbaka resenärer i Stockholms innerstad. Det finns större potential att locka över bilister till kollektivtrafiken längre ut i länet och det är där vi vill lägga våra ansträngningar, säger han.

Se kartorna: Så kapas busslinjerna i innerstan

Flera busslinjer får halverad sträckning, andra får en helt ny rutt. Här är kartorna som visar SL:s sparplaner i innerstan.

Totalt ska busstrafiken i innerstan minska med 19 procent från och med nästa sommar, enligt SL:s sparplan.

Här är kartorna över de viktigaste förändringarna. Streckad röd linje är ny sträckning, streckad grå linje är det som försvinner och heldragen röd linje är sträckningen som den ser ut i dag. Busslinjerna 72 och 75 läggs ner helt.

Förändringarna är nu ute på remiss och väntas träda i kraft till midsommar 2024.

Linje 50

Linje 50 får vissa turer förlängda från Odenplan till Karolinska insitutet västra för att binda ihop lärosätet med Stockholms universitet.

Linje 50 får vissa turer förlängda från Odenplan till Karolinska insitutet västra för att binda ihop lärosätet med Stockholms universitet.

Trafikförvaltningen

Linje 54

Linje 54 får ny sträckning. Istället för att gå till Hjorthagen ska bussen gå längs norra Kungsholmsstrand till Moa Martinsons torg. Det blir istället 57:an som tar hand om trafiken till Hjorthagen.

Linje 54 får ny sträckning. Istället för att gå till Hjorthagen ska bussen gå längs norra Kungsholmsstrand till Moa Martinsons torg. Det blir istället 57:an som tar hand om trafiken till Hjorthagen.

Trafikförvaltningen

Linje 56

Linje 56 slutar helt att trafikera Stora Essingen och förlängs i andra ändan till Moa Martinsons torg vid Hornsbergs strand.

Linje 56 slutar helt att trafikera Stora Essingen och förlängs i andra ändan till Moa Martinsons torg vid Hornsbergs strand.

Trafikförvaltningen

Linje 57

Linje 57 blir av med sträckningen mellan Sofia och Norra Hammarbyhamnen. Ny ändstation på Södermalm blir Tullgårdsparken. Sträckan mellan Gustav Adolfs torg och Frösundavik utgår, istället får 57:an sin slutdestination i Hjorthagen.

Linje 57 blir av med sträckningen mellan Sofia och Norra Hammarbyhamnen. Ny ändstation på Södermalm blir Tullgårdsparken. Sträckan mellan Gustav Adolfs torg och Frösundavik utgår, istället får 57:an sin slutdestination i Hjorthagen.

Trafikförvaltningen

Förändringarna väntas träda i kraft till midsommar nästa år.

Förändringarna väntas träda i kraft till midsommar nästa år.

Mostphotos/Trafikförvaltningen

Se kartorna: Så kapas busslinjerna i innerstan

Nya sträckningar – trafiken ska minska med 19 procent