Totalt ska busstrafiken i innerstan minska med 19 procent från och med nästa sommar, enligt SL:s sparplan.

Här är kartorna över de viktigaste förändringarna. Streckad röd linje är ny sträckning, streckad grå linje är det som försvinner och heldragen röd linje är sträckningen som den ser ut i dag. Busslinjerna 72 och 75 läggs ner helt.

Förändringarna är nu ute på remiss och väntas träda i kraft till midsommar 2024.

Linje 50

Linje 50 får vissa turer förlängda från Odenplan till Karolinska insitutet västra för att binda ihop lärosätet med Stockholms universitet.

Linje 50 får vissa turer förlängda från Odenplan till Karolinska insitutet västra för att binda ihop lärosätet med Stockholms universitet.

Trafikförvaltningen

Linje 54

Linje 54 får ny sträckning. Istället för att gå till Hjorthagen ska bussen gå längs norra Kungsholmsstrand till Moa Martinsons torg. Det blir istället 57:an som tar hand om trafiken till Hjorthagen.

Linje 54 får ny sträckning. Istället för att gå till Hjorthagen ska bussen gå längs norra Kungsholmsstrand till Moa Martinsons torg. Det blir istället 57:an som tar hand om trafiken till Hjorthagen.

Trafikförvaltningen

Linje 56

Linje 56 slutar helt att trafikera Stora Essingen och förlängs i andra ändan till Moa Martinsons torg vid Hornsbergs strand.

Linje 56 slutar helt att trafikera Stora Essingen och förlängs i andra ändan till Moa Martinsons torg vid Hornsbergs strand.

Trafikförvaltningen

Linje 57

Linje 57 blir av med sträckningen mellan Sofia och Norra Hammarbyhamnen. Ny ändstation på Södermalm blir Tullgårdsparken. Sträckan mellan Gustav Adolfs torg och Frösundavik utgår, istället får 57:an sin slutdestination i Hjorthagen.

Linje 57 blir av med sträckningen mellan Sofia och Norra Hammarbyhamnen. Ny ändstation på Södermalm blir Tullgårdsparken. Sträckan mellan Gustav Adolfs torg och Frösundavik utgår, istället får 57:an sin slutdestination i Hjorthagen.

Trafikförvaltningen