Att handla på nätet har legat i tiden länge, och som riskgrupp under pandemin är fördelarna uppenbara.

För Bert Petersson, som har nära till flera av Postnord paketombud, är det dessutom riktigt bekvämt.

Åtminstone i teorin.

Om man knappar in Berts adress på Postnords hemsida dyker det upp fem ombud. Ett på samma adress, ytterligare två inom cirka 150 meter och de resterande två inom 500 meter från porten där han bor.

I praktiken levereras Berts paket istället till ett ombud i Garnisonen, cirka en kilometer från hans bostad på Storgatan.

– Det är helt orimligt, jag har ju tre ombud alldeles runt hörnet, konstaterar Bert.

Han poängterar att han inte skulle klaga om det bara fanns ett enda alternativ.

– Men när det nu finns flera, varför får inte kunden välja då? undrar Bert Petersson.

Fullt hos ombuden

När Mitt i Östermalm ringer Postnord förklarar Maria Ibsén, som är pressansvarig, att det är e-handelsföretaget som måste ordna så att kunden får välja utlämningsställe i samband med beställningen.

Att Berts paket hamnar på Karlavägen kan dock ha med postnummerområdets gränser att göra, menar Maria Ibsén.

– En del postnummerområden i innerstan är ganska avlånga. Ibland blir det lite knasigt ur mottagarens synvinkel, säger hon.

En stund senare återkommer hon med mer information.

– Det är nog så att det är fullt på de ombud som ligger närmare. Det är en utmaning i innerstan, att butikerna är ganska små och har begränsat med utrymme för paket. Tyvärr kan det slå lite tokigt i bland.

Hur långt ska man behöva gå för att hämta paket om man bor i Stockholms innerstad?

– Det finns ingen gräns i meter mätt, det är en bedömningsfråga där man lägger ett pussel för att det ska bli så bra som möjligt för så många som möjligt, säger Maria Ibsén.