Trots vissa farhågor om att det kunde bli IT-krångel gick SJ:s övertagande av pendeltågstrafiken utan anmärkningar under den gångna helgen.

– Det blev grön bock på allting. Resenärerna märkte inget särskilt, säger Claes Keisu på SL:s presstjänst.

Klockan 04.49 på söndagmorgonen avgick det första SJ-drivna pendeltåget från Nynäshamn på väg mot Märsta.

Oro för kontantstrul

– Det fanns en farhåga att det inte skulle gå att köpa kontantbiljetter i spärrarna, på grund av olika system. Men det fungerade utan problem.

Runt 07.50 uppstod ett växelfel i Årstaberg som gjorde att tåg söderifrån på Södertäljegrenen inte kunde stanna på den stationen.

Inte förrän tidigt på måndagmorgonen var det problemet löst.

– Det var otur för SJ, men ingenting man kan klandra dem för. Det hade varit samma oavsett operatör, säger Claes Keisu.

Nu tar han över pendeln: ”Känns bättre än jag trodde”

På söndag tar SJ över pendeltågstrafiken i Stockholm. Bättre relation till personalen blir nyckeln för att få tillbaka pendlarnas förtroende, menar vd Lars Lindberg.

Natten till den 3 mars kommer Lars Lindberg inte att gå och lägga sig.

Klockan 04.49 på söndagsmorgonen ska det första SJ-drivna pendeltåget rulla iväg från Nynäshamn mot Bålsta.

Och som vd för nybildade SJ Stockholmståg är han ansvarig för att allt funkar.

– Vi tar över driften med betydligt kortare framförhållning än normalt. Men det känns bättre än jag trodde i november. Jag är inte så nervös, säger han.

För passagerarna kommer det i bästa fall inte att märkas någon skillnad alls på söndag.

Det blir samma tidtabell. Samma bemanning och samma uniformer. SJ kommer inte att hinna ta fram nya arbetskläder förrän än en bit in på hösten.

Kan bli störningar

– Vi kan inte utesluta att det blir någon störning i dataflödet när IT-systemen ska kopplas ihop. Men vi har tekniker på plats och har förberett oss väl, säger Lars Lindberg.

Gör sig redo. Lars Lindberg, vd, för nya SJ Stockholmståg tycker förberedelserna har gått bättre än väntat.

Gör sig redo. Lars Lindberg, vd, för nya SJ Stockholmståg tycker förberedelserna har gått bättre än väntat.

Johannes Äng

Den verkligt stora utmaningen blir att återuppbygga förtroendet för pendeltågstrafiken, efter katastrofåret 2023 då tiotusentals tåg ställdes in och kundnöjdheten dök till 43 procent.

Vad talar för att ni gör ett bättre jobb än MTR?

– Den stora skillnaden är avtalskonstruktionen som bygger på samverkan, att vi tillsammans med Trafikförvaltningen ska förbättra pendeltågstrafiken.

SJ får också betalt för sina faktiska kostnader på löpande räkning. MTR lyckades aldrig att få ekonomin att gå ihop.

– Vi kommer självklart att hålla igen, men om vi behöver göra förbättringar som kostar pengar, då finns det möjligheter till det, säger Lindberg.

Bättre relationer

Ett av de största hindren är bristen på tåg. Totalt finns 129 tåg i SL:s flotta, men bara cirka 90 av dem är i trafik. Svårigheter att få tag på reservdelar och trängsel i verkstäderna har lett till att underhållet släpat efter.

– En avgörande faktor blir att få in den kompetens och erfarenhet som finns bland medarbetarna, det är en av nycklarna framåt, säger Lars Lindberg.

I det ingår att bygga en bättre relation till de fackliga organisationerna och skyddsombuden.

Tar oron på allvar

– Det handlar om att vinna medarbetarna för uppdraget. Det ska vara kul att gå till jobbet, då tror jag att man kan prestera lite bättre. Vi har haft flera möten med facket och skyddet. Och jag vill säga att vi har lagt en god grund.

– Att återinföra tågvärdarna ingår inte i uppdraget. Men lokförarnas oro för säkerheten och arbetsmiljön ska tas på allvar, säger Lars Lindberg, VD för nya SJ Stockholmståg

– Att återinföra tågvärdarna ingår inte i uppdraget. Men lokförarnas oro för säkerheten och arbetsmiljön ska tas på allvar, säger Lars Lindberg, VD för nya SJ Stockholmståg

Johannes Äng

Huvudkonflikten det senaste året har gällt avvecklingen av tågvärdarna. Skyddsombuden har pekat på den ökade stress som lokförare har upplevt när de själva måste hålla koll på av- och påstigningen via kameror.

– Den oron tar vi på största allvar och kommer att jobba vidare med arbetsmiljöfrågorna, säger Lars Lindberg.

Inga tågvärdar

Kameratekniken ska utvecklas och ergonomin för lokförarna ses över. Men något återinförande av tågvärdarna ingår inte i uppdraget, slår han fast.

Är det säkert att köra tågen med ensambemanning anser du?

– Ja, min bild är att säkerheten är under kontroll och att man har följt regelverket när man gjort förändringen. Med det sagt ska vi jobba brett med förbättringar, även inom säkerhetsområdet.

När kommer man att kunna lita på pendeltågen igen?

– Första steget är att den trafik som går i dag ska vara robust och pålitlig. Dit ska vi nå så fort som möjligt. Men att kunna ha fler avgångar, det kan ta längre tid. Som resenär ska man inte förvänta sig några större skillnader till att börja med.

Det handlar om att vinna medarbetarna för uppdraget. Det ska vara kul att gå till jobbet

Har varit chef för alla lokförare

Lars Lindberg, vd för SJ Pendeltågen, är utbildad civilingenjör. I tretton år var han chef för fordonsflottan inom SJ.

2022 blev han divisionschef för Trafik och service, alltså chef för alla lokförare och ombordanställda, för trafikledning, fordons- och personalplanering.

Sedan i november 2023 vd för det nybildade dotterbolaget SJ Stockholmståg AB.

Lars Lindberg bor i Täby och åker kollektivt med Roslagsbanan och tunnelbana till jobbet. Pendeltåg åker han bara i tjänsten.

Källa: Mitt i

Tvåårigt nödavtal – MTR lämnar i förtid

SL tecknade i november 2023 ett tvåårigt nödavtal med SJ för pendeltågstrafiken i Stockholm, samtidigt som man i förtid avslutade avtalet med den nuvarande operatören MTR som drivit trafiken sedan 2016.

Orsaken till skiftet är det omfattande kaos som rått i pendeltågstrafiken sedan i december 2022, med tiotusentals inställda tåg. MTR ville också komma ur avtalet i förtid eftersom det inte var lönsamt.

Kaoset sammanfaller med avvecklandet av tågvärdarna, som lett till stora personalprotester och massflykt av lokförare.

Ungefär hälften av trafikstörningarna kan koppas till personalbrist. Andra orsaker har varit eftersatt underhåll på fordonen och ovanligt mycket fel på spår och växlar.

Källa: Mitt i

– Att återinföra tågvärdarna ingår inte i uppdraget. Men lokförarnas oro för säkerheten och arbetsmiljön ska tas på allvar, säger Lars Lindberg, VD för nya SJ Stockholmståg

– Att återinföra tågvärdarna ingår inte i uppdraget. Men lokförarnas oro för säkerheten och arbetsmiljön ska tas på allvar, säger Lars Lindberg, VD för nya SJ Stockholmståg

Johannes Äng

Uppdrag: Återupprätta förtroendet för pendeln

På söndag morgon tar han över ansvaret: ”Känns bättre än jag trodde” ✔ Avgörande faktorerna ✔ Kan bli störningar