Natten till den 3 mars kommer Lars Lindberg inte att gå och lägga sig.

Klockan 04.49 på söndagsmorgonen ska det första SJ-drivna pendeltåget rulla iväg från Nynäshamn mot Bålsta.

Och som vd för nybildade SJ Stockholmståg är han ansvarig för att allt funkar.

– Vi tar över driften med betydligt kortare framförhållning än normalt. Men det känns bättre än jag trodde i november. Jag är inte så nervös, säger han.

För passagerarna kommer det i bästa fall inte att märkas någon skillnad alls på söndag.

Det blir samma tidtabell. Samma bemanning och samma uniformer. SJ kommer inte att hinna ta fram nya arbetskläder förrän än en bit in på hösten.

Kan bli störningar

– Vi kan inte utesluta att det blir någon störning i dataflödet när IT-systemen ska kopplas ihop. Men vi har tekniker på plats och har förberett oss väl, säger Lars Lindberg.

Gör sig redo. Lars Lindberg, vd, för nya SJ Stockholmståg tycker förberedelserna har gått bättre än väntat.

Gör sig redo. Lars Lindberg, vd, för nya SJ Stockholmståg tycker förberedelserna har gått bättre än väntat.

Johannes Äng

Den verkligt stora utmaningen blir att återuppbygga förtroendet för pendeltågstrafiken, efter katastrofåret 2023 då tiotusentals tåg ställdes in och kundnöjdheten dök till 43 procent.

Vad talar för att ni gör ett bättre jobb än MTR?

– Den stora skillnaden är avtalskonstruktionen som bygger på samverkan, att vi tillsammans med Trafikförvaltningen ska förbättra pendeltågstrafiken.

SJ får också betalt för sina faktiska kostnader på löpande räkning. MTR lyckades aldrig att få ekonomin att gå ihop.

– Vi kommer självklart att hålla igen, men om vi behöver göra förbättringar som kostar pengar, då finns det möjligheter till det, säger Lindberg.

Bättre relationer

Ett av de största hindren är bristen på tåg. Totalt finns 129 tåg i SL:s flotta, men bara cirka 90 av dem är i trafik. Svårigheter att få tag på reservdelar och trängsel i verkstäderna har lett till att underhållet släpat efter.

– En avgörande faktor blir att få in den kompetens och erfarenhet som finns bland medarbetarna, det är en av nycklarna framåt, säger Lars Lindberg.

I det ingår att bygga en bättre relation till de fackliga organisationerna och skyddsombuden.

Tar oron på allvar

– Det handlar om att vinna medarbetarna för uppdraget. Det ska vara kul att gå till jobbet, då tror jag att man kan prestera lite bättre. Vi har haft flera möten med facket och skyddet. Och jag vill säga att vi har lagt en god grund.

– Att återinföra tågvärdarna ingår inte i uppdraget. Men lokförarnas oro för säkerheten och arbetsmiljön ska tas på allvar, säger Lars Lindberg, VD för nya SJ Stockholmståg

– Att återinföra tågvärdarna ingår inte i uppdraget. Men lokförarnas oro för säkerheten och arbetsmiljön ska tas på allvar, säger Lars Lindberg, VD för nya SJ Stockholmståg

Johannes Äng

Huvudkonflikten det senaste året har gällt avvecklingen av tågvärdarna. Skyddsombuden har pekat på den ökade stress som lokförare har upplevt när de själva måste hålla koll på av- och påstigningen via kameror.

– Den oron tar vi på största allvar och kommer att jobba vidare med arbetsmiljöfrågorna, säger Lars Lindberg.

Inga tågvärdar

Kameratekniken ska utvecklas och ergonomin för lokförarna ses över. Men något återinförande av tågvärdarna ingår inte i uppdraget, slår han fast.

Är det säkert att köra tågen med ensambemanning anser du?

– Ja, min bild är att säkerheten är under kontroll och att man har följt regelverket när man gjort förändringen. Med det sagt ska vi jobba brett med förbättringar, även inom säkerhetsområdet.

När kommer man att kunna lita på pendeltågen igen?

– Första steget är att den trafik som går i dag ska vara robust och pålitlig. Dit ska vi nå så fort som möjligt. Men att kunna ha fler avgångar, det kan ta längre tid. Som resenär ska man inte förvänta sig några större skillnader till att börja med.