Ettåring. I måndags var det ett år sedan Guldbron invigdes.
Foto: Simon Rehnström
Guldbrons två månader långa resa från Kina till Slussen följdes med spänning av otaliga stockholmare. Samtidigt fick projektet utstå stark kritik – att bron inte såg klok ut, att tillverkning och frakt från Kina inte var försvarbart ur miljösynpunkt, att den var för stor och dyr.
Fjolårets folkfest
Men så avslutades allt med vad som nästan kan beskrivas som en folkfest, när bron i mars 2020 kom glidandes över Saltsjön, vilket 25 oktober följdes av invigning i närvaro av Kungen och Kronprinsessan.
Intresset har ebbat ut
Nu tycks känslorna och intresset för bron ha svalnat. I alla fall om man ska tro de förbipasserande som Mitt i pratade med, med anledning att Guldbron firar ett år.
Victor Malmcrona
victor.malmcrona@mitti.se
070-091 23 42
"En matt motorväg"
När Guldbron kom till Stockholm stod Janne Fast här för att se den segla in. Amanda Nilsson stod på en höjd på malmen.
– Det var maffigt, att de kunde ta en bro så långt med båt, säger Amanda.
I dag jobbar de på Skeppsbron. Nu är de iväg för att köpa lunch.
– Jag cyklar till jobbet, jag tycker det fungerar super. Fast jag tänkte nog att bron skulle vara guldigare, ha lite mer av ett skimmer, säger Amandra.
– Det ser ut som en sexfilig motorväg. De har planerat för det här i 20 år, de borde kunnat hitta på något bättre, som smälter in mer i miljön, säger Janne.
"Vilken bro?"
Längs Stadsgårdskajen kommer Caroline Gillsvik och Joakim Karlsson gående. De är här på besök från Malmö, och är inte särskilt imponerade av Guldbron.
– Det ser inte färdigt ut, så vi trodde det var en del av renoveringen, säger Caroline.
De har för övrigt aldrig hört talas om bron tidigare.
– Den glänser inte som en guldbro borde göra. Hade du inte pekat ut den hade jag aldrig lagt märke till den.
Nu när ni vet att det här är en berömd bro, förstår ni storheten?
– Nej. Kanske om den var lite guldigare?
"Fel, fel, fel"
Två av fem. Det är betyget Lars Raune ger Guldbron, som han traskar över ungefär en gång i veckan.
– Den är värdelös. Gamla Slussen var bättre, den fungerade för både höger- och vänstertrafik.
Han tycker att nya bron är för brant, filerna för breda och gillar inte att bilarna leds rätt in i på Skeppsbron, där han menar det inte borde vara någon trafik alls.
Inte heller färgen är rätt.
– Guld är ingen färg, fråga Ernst Billgren. Är den någon färg är den smutsgul.
"För lång frakt"
– Bron har jag inget emot, men synd att den bara är öppen för fotgängare på ena sidan, säger Nina Wiborgh, som bor i Gamla stan.
– Det gör att jag måste gå över vägen för att ta mig till Söder.
Att bron fraktades hit från Kina tycker hon var onödigt.
– Den borde kunnat byggas närmare.
I famnen håller hon Ruth, en nio veckor gammal borderterrier. De är på väg för att köpa blommor.
För att fira jubileet?
– Nej, det hade jag inte planerat, säger hon med ett skratt.
"Inte tänkt mycket på den"
Över bron kommer Henrik Engström gående på väg till jobbet. Något större minne från när bron anlände till Stockholm har han inte.
– Jag satt nog hemma, kollade på streamen på SVT Play och pillade mig i naveln. Jag var inte en av de som var här och glodde.
Några starka åsikter om bron har han heller inte, men konstaterar att det nog är lite bättre sedan den kom på plats. Han hade dock gärna sett lite fler träd på platsen.
Sina tankar om Guldbron sammanfattar han så där:
– Jag skulle ljuga om jag sa att har jag tänkt speciellt mycket på den.
Ettåring. I måndags var det ett år sedan Guldbron invigdes.
Foto: Simon Rehnström
Amanda Nilsson och Janne Fast.
Foto: Simon Rehnström
Caroline Gillsvik och Joakim Karlsson.
Foto: Simon Rehnström
Lars Raune.
Foto: Simon Rehnström
Nina Wiborgh med hunden Ruth.
Foto: Simon Rehnström
Henrik Engström.
Foto: Simon Rehnström