Stockholms tunnelbanelinjer växer så det knakar, med den nya gula linjen och en utökning av både blåa och gröna linjen.

Hur de nya stationerna ska se ut och vilken konst som ska pryda bergväggarna är klart. Men något som saknas är lokaler för försäljning.

Det kritiserar Patrik Kimling, etablerare på Reitan convenience. Reitan äger bland annat Pressbyrån och 7-Eleven.

I Stockholm har de runt 140 butiker och cirka 100 000 kunder varje dag. De flesta av butikerna ligger i direkt anslutning till kollektivtrafiken.

– En tunnelbanestation utan service blir en mörk, otrygg plats. Det blir färre som kommer åka kollektivt när man inte bygger med förutsättning för lokaler där människor kan känna trygghet, säger han.

Patrik Kimling, etablerare på Reitan convenience.

Patrik Kimling, etablerare på Reitan convenience.

Pressbild

Finns inte i uppdraget

Emma Sahlman, pressansvarig på Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana, skriver i ett mejl att det helt enkelt inte ingår i regionens uppdrag att bygga kommersiella lokaler i tunnlarna.

– Grunden till problemet är i avtalen mellan staten, regionen och kommunerna som togs 2013 respektive 2017. Från regionens sida är vi angelägna om att få till mer verksamheter i och omkring våra stationer, säger Jakop Dalunde (MP), ordförande för trafiknämnden.

I regionens budget för 2025 står det att trafiknämnden har i uppdrag att öka mängden kommersiella lokaler på stationer i kollektivtrafiken – med fokus på utökad försäljning av mat, dryck och annan service.

Så varför gör man inte det?

– Förvaltningen försöker vrida och vända på varje sten, men i slutändan behöver vi komma överens med staten och de berörda kommunerna.

Jakop Dalunde (MP) är ordförande för trafiknämnden.

Jakop Dalunde (MP) är ordförande för trafiknämnden.

Miljöpartiet

"Kan bara beklaga"

Som det ser ut nu kommer det inte finnas en enda butik i de nya tunnelbanetunnlarna.

– Alla dessa nya stationer kommer stå utan service. Vi saknar viljan att skapa socialt hållbar trygghet i kollektivtrafiken, säger Patrik Kimling.

Jakop Dalunde betonar att regionen jobbar brett med trygghetsfrågor – bland annat genom plattformsbarriärer längs den nya gula linjen.

Han berättar att han har en löpande dialog med förvaltningen för utbyggd tunnelbana kring möjligheten att skapa ytor för kommersiella lokaler framåt.

– Tunnelbanan är vårt mest pålitliga och populära färdmedel. Jag kan bara beklaga att tidigare överenskommelser inte har inneburit utrymme för lokaler. Jag gör mitt yttersta för att förändra detta.

Framtidens tunnelbanekarta.

Framtidens tunnelbanekarta.

Region Stockholm