För två veckor sedan meddelade Region Stockholms trafikförvaltning att det nystartade, multinationella bolaget Connecting Stockholm AB hade vunnit upphandlingen om att driva Stockholms tunnelbana de närmaste 11 åren.

Kontraktet är ett av de största trafikavtalen i världen, värt cirka 2 miljarder kronor om året.

"Felaktigt disvalificerade"

Men konkurrensen gick inte schysst till, menar trafikföretaget Keolis, som hade lagt det lägsta anbudet. "Det är vår klara och tydliga uppfattning att vi blivit felaktigt diskvalificerade", skriver Keolis Europachef Jan Kilström i ett pressmeddelande.

Både Keolis och de två andra konkurrenterna till Connecting Stockholm – MTR och Transdev – sorterades bort på ett tidigt stadium, eftersom trafikförvaltningen inte ansåg att de uppfyllde alla grundkrav.

I Keolis fall handlade det om IT-lösningarna och IT-säkerheten, där anbudet inte ansågs vara tillräckligt tydligt.

Men detta är helt fel, hävdar Keolis i sitt överklagande som kom in till Förvaltningsrätten på måndagen.

En tolkningsfråga

Dels var det en tolkningsfråga hur pass ingående IT-lösningarna skulle beskrivas. Att redogöra för detta i detalj hade inte varit rimligt med tanke på det begränsade antalet ord, menar bolaget.

Men framförallt hade det varit en enkel sak för Keolis att komplettera, om bara SL hade ställt frågan, framhåller Jan Kilström.

"Det här kriteriet står för mindre än 1 procent av hela upphandlingens värde. Vi hade gärna förtydligat detta under ett möte med SL, men vi mottog inga frågor och blev inte inbjudna till dialog", skriver han.

"Rättmätiga vinnare"

Konsekvensen är att SL nu i praktiken har upphandlat ett jättekontrakt utan konkurrens, menar Keolis.

"Istället väljer Region Stockholm att betala 2 miljarder kronor extra samtidigt som man kämpar med ett miljardunderskott", skriver Jan Kilström.

Den siffran bygger på att Keolis anbud låg drygt 150 miljoner kronor om året lägre än det vinnande förslaget.

"Vi anser oss vara de rättmätiga vinnarna till uppdraget", avslutar Kilström.

SL avböjer att kommentera överklagandet.

De tar över tunnelbanan efter MTR

MTR förlorade upphandlingen av Stockholms tunnelbana till en internationell trafikkoncern med bas i England och Singapore. Det nya bolaget Connecting Stockholm AB tar över i maj 2025.

Trafiknämnden i Region Stockholm beslutade på tisdageftermiddagen att uppdra åt Connecting Stockholm AB att från och med maj 2025 driva tunnelbanan i Stockholm.

Fyra anbudsgivare lämnade anbud i upphandlingen. Anbudsutvärderingen har skett med hänsyn till bästa förhållande mellan kvalitet och pris, meddelar Trafikförvaltningen.

"Skapar drivkrafter"

– Avtalet är utformat för att skapa drivkrafter för fler, tryggare och nöjdare resenärer, en hållbar trafik och fortsatt hög punktlighet, samt ett ökat fokus på förvaltning av SL:s tillgångar, fordon och utrustning, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för SL.

Enligt Connecting Stockholms webbsida hämtar man expertis från två multinationella kollektivtrafikföretag – "varav ett bedriver en av världens mest pålitliga tunnelbanor i Singapore."

I uppdraget ingår, förutom att köra tunnelbanan, trafikplanering, trafikledning, bemanning och städning av stationer, trafikinformation, drift och underhåll av SL:s tunnelbanetåg och fordonsdepåer.

Personalen följer med

Den största delen av MTR:s personal, med undantag för ledningen, erbjuds att följa med genom så kallad verksamhetsövergång.

Vilken skillnad blir det för resenärerna?

– Skillnaden för resenärerna blir inte särskilt stor. Vi ska fortsätta ha en tunnelbana i världsklass, säger Andreas Strömberg, presschef på SL.

Blir det billigare för skattebetalarna?

– Det kan jag inte säga på rak arm, det får jag återkomma om. Det är ett stabilt avtal, så mycket kan jag säga.

Matt Kinane, vd för Connecting Stockholm AB

Matt Kinane, vd för Connecting Stockholm AB

Pressbild

Matt Kinane, vd för Connecting Stockholm AB, skriver på bolagets websida:

"Vi har god förståelse och kunskap om de förändringar och utmaningar som kan uppstå i en komplex verksamhet som tunnelbanan. Vi ser även vikten av att samarbeta och bygga relationer med alla de aktörer som driver och utvecklar tunnelbanan – här vill vi vara navet. Vi är fast dedikerade att leverera resor som är säkra och tillgängliga – varje dag, dygnet runt."

Connecting Stockholm AB

Connecting Stockholm AB är ett svenskt bolag med Go-Ahead och ComfortDelgro som huvudägare.

Go-Ahead är delägare i Govia Thameslink Railway som är en av Storbritanniens största järnvägsoperatörer. Koncernen är också etablerad som kollektivtrafikutförare i Australien, Irland, Singapore, Tyskland och Norge.

ComfortDelgro bedriver spår- och tunnelbanetrafik i Singapore och har verksamhet i sju länder, bland annat Storbritannien, Australien och Nya Zeeland.

Källa: Region Stockholm

Fakta om avtalet

Planerad trafikstart – maj 2025

Avtalstid – 11 år, ingen möjlighet till förlängning.

Värde – cirka 40 miljarder under avtalstiden.

Incitament med viten eller möjlighet till bonus för bland annat punktlighet, kundnöjdhet och städning av stationer och fordon.

Källa: Region Stockholm

Tunnelbanan ska drivas av ett nytt bolag från och med maj nästa år.

Tunnelbanan ska drivas av ett nytt bolag från och med maj nästa år.

Tom M Kronestedt

De tar över tunnelbanan efter MTR

"Ska ge fler, tryggare och nöjdare resenärer"