Tullingebon Ingegerd Hesselgren gör tummen upp för monumentet. Foto: Anders Björklund

Stridsflygen tillbaka i Tullinge - som monument

F 18 i Tullinge startades för att skydda Stockholm och Östersjöflottan mot angrepp. Nu har stridsflygen kommit tillbaka igen – som monument vid infarten till Rikstens friluftsstad.

  • Publicerad 15:58, 5 okt 2020

Monteringen av stridsflygen lockade både flygentusiaster och intresserad allmänhet. Bakom initiativet står F 18 Kamratförening. Ingegerd Hesselgren som äger lokalerna där både Biograf Sländan och F 18:s kamratförening håller till är entusiastisk.

– Det är blir ett bra minnesmärke för verksamheten som en gång fanns här i Rikstens friluftstad.

Monumentet står i rondellen vid Ica Riksten. Foto: Anders Björklund

En rödmålad Draken dras fram till en sista flygning 1985. Röd var F18:s färg. Foto: F 18 Kamratförenings bildariv

Flygteknikern Leif Ström talar i telefon. Han fanns på plats vid monteringen av monumentet också. Foto: F 18 Kamratförenings bildariv

Planen möter den som kör in i Rikstens Friluftsstad. Monteringen gick galant.

– Nu kommer jag sova gott i natt. Det var lite dåligt med det innan. Jag ville verkligen se att bultar, pluggar och pålar passade till fundamentet, sade Leif Ström som är sekreterare i F18 Kamratförening.

Salembon Tommy Ribbelöv flög både Drakenplan och Tunnan under sin tid som pilot:

– Det var underbart att flyga planen. Jag längtar många gånger efter att göra det igen. När jag flög på 60-talet var Drakenplanen riktigt high-tech. Men du kunde inte se framåt när du landade utan fick titta åt sidan. På det sättet var de lite speciella.

Monumentet har sponsrats av bland andra Ica Riksten, Rikstens Friluftsstad AB, Sigicom och Peab.

I trion bakom piloten Tommy Ribbelöv står Kamratföreningens ordförande Gunnar Persson som varit drivande i projektet, tillsammans med Tullingepartiets Anders Thorén som hjälpt till och Sigicoms Thorbjörn Rehnström vars företag är en sponsorerna. Foto: Anders Björklund

1946–1985

1946: Södertörns flygflottilj/F18 Tullinge startar. Enligt dåvarande ÖB skulle F 18 främst verka som skydd för marinen och basområden i södra Stockholmsregionen.

1974: F 18 avvecklas. I stället placeras flyg från andra flottiljer i Tullinge.

1974–1985: Militära skolor verkar på platsen, däribland stridslednings- och luftbevakningsskolan. Under de åren är aktiviteten med landningar och starter stor i Tullinge.

Visa merVisa mindre