Många är vi stockholmare som fastnat i bilköer i Södra eller Norra länken. Så hur blir det på Förbifart Stockholm i framtiden? Enligt Erik Jenelius, trafikforskare vid KTH, kan den på kort sikt bidra till att underlätta bil – och bussresandet på vägarna och avlasta Essingeleden.

– Men på längre sikt, just för att tillgängligheten ökar och för att det går snabbare att resa med bil, så brukar sådana här vägsatsningar leda till att fler tar bilen. Då brukar vägarna fyllas upp och för eller senare tjockna till. Det visar tidigare erfarenheter, till exempel från USA, säger han.

Men Trafikverket har planerat vägen utifrån långsiktiga prognoser.

– Vi räknar med god framkomlighet under många år efter öppnandet, säger Lii Hylander, kommunikatör på Trafikverket.

Vi blir allt fler

År 2040 väntas Stockholms län ha 2,7 miljoner invånare. Det är 300 000 fler än i dag. Befolkningsökningen är grund­orsaken till att vägarna och kollektivtrafiken byggs ut. Liksom Trafikverket hoppas Region Stockholm, som bygger ut kollektivtrafiken, att satsningarna ska ge effekt.

– Det beror på vad som händer med befolkningsutvecklingen. Men i tunnelbanan tror vi att det kommer att räcka ganska bra. Sedan måste vi växla upp när det gäller bussystemet och även pendel­tågen. Vi behöver fler fordon och depåer där de kan stå på nätterna, kapacitet i bussterminaler och åtgärder så att bussarna kommer fram snabbare. Där finns det mycket att göra, säger Ola Karlsson, strategisk planerare på regionen.

Så blir resvägarna snabbare och smidigare – 8 exempel:

Mostphotos

Skanstull till Ikea ­Barkarby. Med utbyggda blå linjen tar det 24 minuter från Barkarbystaden till T-centralen. Lägg sedan på sju minuters restid om du bor vid Skanstull. Dagens restid mellan Skanstull och Ikea Barkarby ligger på uppemot en timme och då får du åka både buss, tunnelbana och pendeltåg. Räkna dock med en kvarts promenad mellan tuben och varuhuset.

Kortare restid: 14 min.

Kungsträdgården till Nacka. Ska du på dejt i Nyckelvikens naturreservat? Efter att ha flanerat i Kungsträdgården tar ni tuben på cirka 10 minuter till Nacka, att jämföra med dagens resa på 45 minuter och där byte krävs. Från stationen Nacka får ni gå en liten bit till Nyckelviken. Hemresan till Fridhemsplan från Nacka tar cirka 15 minuter med nya blå linjen.
Kortare restid: 35 min.

Bandhagen till Vitabergsparken. Vad sägs om en kväll med Parkteatern i Vitabergsparken? Till station Sofia, på nya blå linjen, tar det fyra minuter till T-centralen. Bor du i Bandhagen tar resan till Sofia i dag cirka 30 minuter med byte till buss vid Slussen. Räkna med drygt elva minuter mellan Bandhagen och Sofia.
Kortare restid: 19 min.

Mostphotos

T-centralen till ­Karolinska. Dags för den årliga läkarkontrollen på Karolinska sjukhuset i Solna. Med nya gröna linjen tar det sju minuter dit från T-centralen. Den nya stationen Hagastaden får en uppgång direkt till sjukhuset. Det kan jämföras med dagens 17 minuter som inkluderar ett byte mellan tunnelbana och buss.
Kortare restid: 10 min.

Skärholmen till Vällingby. Äntligen återträff med din barndomsvän i Vällingby! Om du bor i Skärholmen tar bilresan i dag cirka 25 minuter via Essingeleden. Med Förbifarten går det snabbare. Räkna med cirka tio minuter i tunnlarna från Skärholmen till Vällingby.
Kortare restid: 15 min.

Abrahamsberg till Älvsjö. Barnen har fotbollsmatch i Älvsjö. Bor du i Abrahamsberg tar resan i dag cirka 30 minuter inklusive byte till pendeltåg vid Odenplan. Med tunnelbanans nya gula linje, där du byter vid Fridhemsplan, blir den effektiva restiden cirka 18 minuter.
Kortare restid: 12 min.

Alvik till Solvalla. Lockar trav vid Solvalla? Tvärbanan byggs ut norrut. Mellan Alvik och Helenelund ska resan ta cirka 27–30 minuter. Till Solvalla beräknas resan ta runt 10 minuter från Alvik, mot ­dagens 20.
Kortare restid: 10 min.

Mostphotos

Axelsberg till Friends arena. Drömkonserten vankas på Friends arena (eller Strawberry arena som den börjar kallas den 12 juli). Snart går tuben till Arenastaden. Bor du i Axelsberg tar resan dit 27 minuter (plus väntetiden för byte vid T-centralen). I dag tar själva resan cirka 30–34 minuter, men då måste du byta till pendeltåget.
Kortare restid: 3–7 min.