Under de senaste tio åren har nio kollisioner mellan bilar och spårvagnar på Nockebybanan anmälts, enligt SL:s statistik.
Ulrika Carlsson, vice ordförande i Lokalbaneklubben och spårvagnsförare, säger att en förklaring till att det är så få olyckor, är spårvagnsförarnas förtjänst.
– Vi kör väldigt långsamt. När man har kört spårvagn ett tag så utvecklar man ett slags sjätte sinne, spårvagnsförarsinne, vi förutser och avvärjer fler olyckor än vad som faktiskt händer.
Förarna kan enligt Ulrika Carlsson ofta läsa av fotgängare och bilister och kan förutse att den här personen eller bilen kommer inte att stanna.
– Och då stannar vi i stället. Vi tvingar inte fram att bilister och fotgängare har väjningsplikt, vi tvingar inte fram olyckor på det viset, det gör vi inte.
Vilka är störst trafikrisk? Fotgängare eller bilister?
– Ja, alla de här som springer ut framför spårvagnen när vi är på väg att lämna hållplatser, de gör det på eget bevåg, kan man säga. Det är inga hastigheter vi pratar om när vi ska lämna, det är inte så att vi kommer upp i 50 kilometer i timmen på två sekunder.
Ser ni det här dagligen, att bilister och fotgängare korsar precis innan?
– Nej, men det händer, det kan vara allt från skolungdomar som är lite ystra, som inte tänker sig för, eller folk som går i andra tankar, eller folk som bara chansar. Men det är vanligare på tvärbanan. På Nockebybanan är bilister och fotgängare ganska duktiga på att följa reglerna, måste jag säga.
Här på Nockeby torg har fem anmälningar om sammanstötningar mellan fordon och spårvagn gjorts mellan 2015 och 2025.
Anders Gustafsson
Vilken korsning är farligast?
– Den som är högst trafikerad är Alléparken, där kör både bussar och mycket leveranser, det är mycket trafik överhuvudtaget.
Är det något ni förare saknar på Nockebybanan när det gäller säkerhet?
– Nej, Nockebybanan är över hundra år gammal. De som åker på Nockebybanan har bott där länge, det här sitter i ryggraden på dem som rör sig vid banan, de vet att de ska akta sig när spårvagnen kommer och så uppfostrar de sina barn. Det är väl i så fall de som flyttar in eller kommer som besökare som inte är vana vid att ha spårvagnar i trafiken.
Ser du att det finns anledning att se över skyltning etcetera?
– Det har vi faktiskt gjort på ett stället, Olovslund till exempel, där har vi fått stoppskylt för bilarna för där har det varit lite halvdålig sikt.
Har det lett till minskad risk för krockar?
– Ja, just där har det minskat, definitivt.